Hoofdpijnslem?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Gary McAlley »

Wat?! De klavers gedragen zich gewoon? Hoeveel pech kun je hebben?
Nu troef ik een vierde klaver met de B. Als die houdt speel ik (sp) AH, gooi een harten weg op de vijfde klaveren en troef nog een harten. Verliest (sp) B dan doe ik eigenlijk hetzelfde. Dit werkt volgens mij tegen alle 3-1-zitsels in (sp) .
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Roelf »

K-J wrote:Stel dat je begint met het cashen van (cl) AHV (en daarop twee hartens in je hand dumpt), dan lukt dat gewoon. Links speelt de 2e ronde (cl) 6 (wat al een indicatie is dat hij niet van een dubbelton gestart is) en de 3e ronde speelt hij (cl) B bij. De tegenpartij start 1e, 3e, 5e en je mist alleen nog (cl) 9. Die zit dus rechts.

Hoe ga je verder?
Troef naar het aas, troef naar de heer, een (cl) getroefd, evt. over later troeven en dan weer met een introever naar de laatste (cl) .
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

Roelf wrote:
Troef naar het aas, troef naar de heer, een (cl) getroefd, evt. over later troeven en dan weer met een introever naar de laatste (cl) .
eens met Roelf
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Gary McAlley »

akkoord, voor de eventuele overslag is dat inderdaad iets beter dan mijn voorstel. Maar ik krijg de indruk dat KJ wil dat we ons tegen 4-0-zitsels indekken (?)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoofdpijnslem?

Post by K-J »

.............. (sp) H64
.............. (ha) -
.............. (di) B5432
.............. (cl) AHV32
(sp) V92................... (sp) 8
(ha) V10................... (ha) A975432
(di) V9876................ (di) 10
(cl) B65................... (cl) 9874
.............. (sp) AB10753
.............. (ha) HB86
.............. (di) AH
.............. (cl) 10

De klaverstart die je hebt gekregen is wat vervelend voor de communicatie, maar 6 (sp) lijkt veel kansen te hebben, zeker nu de tegenpartij niet geboden heeft. Ik ging dus vlot roemloos ten onder. Nadat (cl) AHV, twee hartens weg, erdoor waren gekomen leek er geen vuiltje meer aan de lucht. Twee keer in ruiten oversteken, twee hartens aftroeven en vervolgens claimen. Helaas, de tweede ruiten werd door oost afgetroefd, die dingen zaten 5-1. En toen oost ook nog eens slechts een singleton troef had was ik 1 down.

Veel discussie bij de verschillende viertallen in de 2e divisie wat de beste speelwijze is. Velen melden dat een rondje troef met (sp) H en dan twee hartens aftroeven de beste speelwijze zou zijn, maar als de aftroever een driekaart troef heeft, speelt 'ie een derde troefronde en dan kan je de laatste harten niet meer aftroeven + je hebt geen entree meer aan tafel om de 5e klaveren te benutten.

Maar wat is dan wel het beste? Ik ben er nog niet uit, maar beginnen met (cl) AHV lijkt niet zo gek, zeker als west in de tweede slag een hogere klaveren bijspeelt en dus geen dubbelton heeft gehad. Nu de vierde klaverronde spelen en introeven met (sp) 10 is winnend zoals het spel ligt. Maar het is de verliezende speelwijze als de schoppens 4-0 zitten. Mijn speelplan, twee keer oversteken in ruiten, is verliezend als de ruitens 5-1 (of 6-0) zitten en er daarna nog een troefverliezer blijkt te zijn (als oost de singleton ruiten heeft ben je down als west (sp) V heeft en een driekaart klaveren).
Zeg het maar.... In de 2e divisie gingen in ieder geval 5 leiders down in 6 (sp) , terwijl het contract 4x gemaakt werd.

Ons nevenpaar vond de oosthand wél een preëmptief volgbod waard. Nu zou de leider in 6 (sp) wat meer op z'n post zijn geweest wat betreft scheve zitsels, maar het bereiken van het juiste slem bleek nu te lastig voor de tegenpartij. 6 (di) was 100% kansloos, waardoor het spel gelukkig uitsloeg.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

Ik vind het nogal muggenzifterij: jij bent nu down omdat oost twee singletons heeft (en hij heeft niet eens geboden) Lijkt me gewoon goed gespeeld...
Post Reply