Hoofdpijnslem?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Hoofdpijnslem?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie

Weer mag je ongestoord bieden en weer bereik je klein slem. Deze keer mag je proberen 6 (sp) te maken met:

(sp) H64
(ha) -
(di) B5432
(cl) AHV32

(sp) AB10753
(ha) HB86
(di) AH
(cl) 10

De tegenpartij trapt af met (cl) 5 (1e, 3e, 5e). Hoe ga je dit mooie slem aanpakken?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

ik trap weer af:

ik heb 5/6 troefslagen, (di) AH, (cl) AHV = 10/11 slagen. eigenlijk moet ik van mn hartenverliezers af, maar na slag 1 is mijn communicatie aan gort! :x

als de schoppens 2-2 zitten is het makkelijk: troeftrekken, (di) AH, een harten aftroeven, en de klavers. 52% kans. kan ik dat verbeteren?

ik kan ook met ruiten oversteken en twee hartjes vertroeven. vervolgens (sp) H en (cl) HV waarop ik 2 hartjes weggooi. dat lijkt me kansrijker!

(cl) A, (di) A, (ha) getroefd, terug met (di) H, weer een harten getroefd. nu (sp) H, (cl) H (harten weg) en (cl) V (harten weg).

komt (cl) V erdoor, dan speel ik (di) die ik troef met (sp) B. West mag overtroeven, maar zolang de troeven 2-2 of Vxx-x zitten, ben ik binnen.
wordt (cl) V getroefd? dan troef ik over en verlies ik alleen nog een harten, wederom mits de troeven 2-2 of Vxx-x zitten...

samengevat mogen de troeven 2-2 of Vxx-x zitten, de ruitens 3-3 of 4-2, en de klavers 3-4 of 2-5... lijkt me hoger dan 52%
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Roelf »

Ik denk dat het tov plan Floris nog iets beter kan door in slag 2 met een (cl) introever naar de hand te gaan ipv met (di) . Je bent dan minder afhankelijk van het ruitenzitsel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

Roelf wrote:Ik denk dat het tov plan Floris nog iets beter kan door in slag 2 met een (cl) introever naar de hand te gaan ipv met (di) . Je bent dan minder afhankelijk van het ruitenzitsel.
Nee toch? Want dan moeten de klavers toch 3-4 zitten? Anders wordt je (cl) H voorgetroefd en sta je dom te zwaaien naar (cl) V... :shock:
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Gary McAlley »

Het aangepaste plan van Floris lijkt me vrij solide. Alternatief (wat ik zelf zou spelen denk ik): (cl) A, (cl) HV waarop ik twee harten weggooi. Ik neem aan dat slag drie wordt afgetroefd. Speelt de tegenstander rood na, dan probeer ik twee hartenintroevers te maken. Dan (sp) H en nog proberen veilig naar de hand te komen. Speelt hij troef na, dan ook harten getroefd (evt eerst naar de hand met (di) A, afhankelijk van waar je bent), (di) naar H, (ha) getroefd en weer veilig naar de hand zien te komen met (di) / (cl) getroefd, afhankelijk van welke tegenstander heeft ingetroefd.

Edit: dit gaat uiteraard niet goed als de introeftegenstander maar één troef had
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

Willem Wombat wrote: Edit: dit gaat uiteraard niet goed als de introeftegenstander maar één troef had
volgens mij is er nog een ander nadeel: als je voor het laatst naar je hand terug wil moet je hopen dat links niet kan overtroeven met (sp) V...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Gary McAlley »

Floris wrote:volgens mij is er nog een ander nadeel: als je voor het laatst naar je hand terug wil moet je hopen dat links niet kan overtroeven met V...
op zich correct, maar daarom laat ik het ook afhangen van wie er heeft ingetroefd. Indien rechts, dan kan ik veilig een klaveren troeven om in de hand te komen. Indien links, dan troef ik een ruiten. Nu inderdaad maar hopen dat links minstens 3 ruiten had, maar omdat hij maar 2 klavers had wordt die kans vrij groot.
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Roelf »

Floris wrote:
Roelf wrote:Ik denk dat het tov plan Floris nog iets beter kan door in slag 2 met een (cl) introever naar de hand te gaan ipv met (di) . Je bent dan minder afhankelijk van het ruitenzitsel.
Nee toch? Want dan moeten de klavers toch 3-4 zitten? Anders wordt je (cl) H voorgetroefd en sta je dom te zwaaien naar (cl) V... :shock:
Je hebt helemaal gelijk, ik haal dingen door elkaar.

Mijn plan was als volgt:
In slag 2 een (cl) troeven.
Nu 2x troef trekken, eindigend op tafel.
Vervolgens de (cl) van boven en (ha) dumpen.
Je hebt nu nog een introevertje over in dummy als entree.
Als de troeven rond zitten, mogen de (cl) 5-2 zitten. 0,41 x 0,93 = 0,38
Als de troeven 3-1 zitten, moeten de (cl) 4-3 zitten. 0,50 x 0,62 = 0,31
Totaal kom ik dus op 69%

Ben beniewd wat er niet klopt... :?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem?

Post by Floris »

ha! eindelijk een afspelprobleem waar flink op gereageerd wordt!
Kom KJ, verklap het ons. hoe zat het? en wat gebeurde er in de praktijk?
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoofdpijnslem?

Post by K-J »

Helemaal verklappen doe ik het nog niet.
Stel dat je begint met het cashen van (cl) AHV (en daarop twee hartens in je hand dumpt), dan lukt dat gewoon. Links speelt de 2e ronde (cl) 6 (wat al een indicatie is dat hij niet van een dubbelton gestart is) en de 3e ronde speelt hij (cl) B bij. De tegenpartij start 1e, 3e, 5e en je mist alleen nog (cl) 9. Die zit dus rechts.

Hoe ga je verder?
Post Reply