Junioren viertallen NK (6)

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
wouterf

Junioren viertallen NK (6)

Post by wouterf »

Je mag afspelen als O

Dummy:
(sp) 95
(ha) H106543
(di) H
(cl) HV85

(sp) AVB1074
(ha) -
(di) 642
(cl) A1064

Je zit in 4 (sp) na:
1 (ha) - (pas)-1 (sp) - (2 (di) )//
2 (ha) - (3 (di) )-3 (sp) -(pas)//
4 (sp) - (pas)- pas- (dbl)

Start (ha) B
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by Erik »

Ik dek met de heer en troef dan als de aas gelegd wordt (anders was dit spel ook geen probleem). Nu speel ik meteen een ruiten.
- Als Oost het aas heeft en schoppen naspeelt, dan neem ik het aas, troef een ruiten af en dan met (cl)8 naar de T in mijn hand om troef te spelen.
- Als west het aas heeft en harten naspeelt, dan troef ik weer, troef een ruiten, troef de 3e harten met de T. West kan dan eventueel met de heer overtroeven, maar dan kan ik simpel met klaveren naar mijn hand en de laatste troeven halen. Kan west niet overtroeven, dan troef ik ook het 3e ruitje en boeit het allemaal niet meer.

Zou ik dat aan tafel ook verzinnen?.....
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by K-J »

Ik troef de harten en speel ruiten. Ik zal toch moeten leven van ruitenaftroevers.
Ik verwacht dat links aan slag zal komen en deze zal troef inspelen of z'n tweede harten (als hij die heeft).

Speelt links schoppen na, dan laat ik deze naar m'n hand lopen, troef een ruiten, steek over naar (cl) A en trek troef. Ik kan nu de schoppen 4-1 aan zonder troefkort te worden. En als ik links kan uittellen op vier klavers kan ik deze ook nog de baas.

Speelt links harten na, dan troef ik deze opnieuw en troef ik een ruiten. Nu wordt het lastig, want als ik oversteek met een hartenaftroever kan links daarop misschien een klaver lozen (van een eventuele dubbelton). Dus misschien moet ik nu eerst (cl) AH cashen (eindigend in dummy), harten troeven, ruiten troeven en nog een harten troeven. Nu kan ik eruit met klaveren en met (sp) AV achter de troeven van rechts blijven zitten.
Mooi gespeeld, maar als de klavers 4-1 zitten gaat het mis en ik speel ook wel vol overtuiging op (sp) H rechts, wat ook niet zo hoeft te zijn. Wat is de kwetsbaarheid eigenlijk?
wouterf

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by wouterf »

Wat is de kwetsbaarheid eigenlijk?
Niemand geloof ik
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by Gary McAlley »

ik volg het plan van KJ. Kans lijkt vrij groot dat links singleton (ha) B had, waarom anders die start? Vraag blijft dan of je later naar de hand moet oversteken met (cl) A of kleintje naar de 10. Links kan singleton (cl) hebben, maar dan heeft hij dus iets als 4-1-7-1 of 5-1-6-1. Maar als hij troef naspeelt kunnen we een van die twee uitsluiten.
Begin me nu toch stevig af te vragen waarop hij gedoubleerd heeft. Is H8xx-B-AVxxxx-Bx genoeg voor en doublet? Lijkt me niet, ik speel hem toch op 4-1-6-2 ofzo en speel (cl) naar de A.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by K-J »

O wacht, links heeft gedoubleerd. Ik dacht dat rechts gedoubleerd had (met (ha) AV achter de hartenbieder en (sp) H en een maat die in de sandwich een volgbod heeft losgelaten).
Dat links gedoubleerd heeft snap ik eigenlijk niet. Hoe kan hij een hand hebben om nu te dubbelen?

(ha) B zal wel een singleton zijn. Hij heeft zes ruitens denk ik (z'n maat heeft er dan 3). Heeft 'ie ook een baal schoppens? Daar lijkt het nu wel op.
Nou ja, eerst maar die harten aftroeven en ruiten opspelen, iets anders lijkt me nog steeds niet logisch. Nu weet ik eigenlijk wel zeker dat links (di) A heeft.
Wouter, kan je me zeggen wat links naspeelt?
wouterf

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by wouterf »

Links pakt (di) aas, en speelt na lang nadenken troef na, die doorloopt naar jouw 7. Rechts bekent met een kleine (sp)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by Gary McAlley »

hier stond iets dat niet klopte
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by K-J »

wouterf wrote:Links pakt (di) aas, en speelt na lang nadenken troef na, die doorloopt naar jouw 7. Rechts bekent met een kleine (sp)
De schoppen loopt naar m'n 7 en ik troef een ruiten in de dummy.
Nu kan ik niet oversteken met een hartenaftroever, want dan word ik troefkort als deze 4-1 zitten. Dus ik moet oversteken met een klaveren om daarna troef te gaan trekken. Tja, heeft links een 4-1-6-2 of een 4-2-6-1 gehad. Ik speel links op een 4-1-6-2, dus ik speel klaveren naar de aas. Een paar redenen: 1. de hartenstart lijkt eerder op een singleton dan een dubbelton. 2. als links een singleton klaveren heeft gehad en ik speel klaveren naar de 10 (en deze houdt), dan kan links altijd nog aan slag met (sp) H een kleine ruiten naar z'n partner spelen en een klaveraftroever ontvangen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Junioren viertallen NK (6)

Post by Floris »

Eens met KJ. Met een singleton klaver was West waarschijnlijk klaver gestart (je wilt best graag een aftroever met (sp) H8xx)
Post Reply