voor het blok

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

voor het blok

Post by guus »

bieden is redelijk saai met 1sa-3sa. Je partner komt uit.
------------------ (sp) J
---------------------- (sp) Hx in de dummie
----------------- (sp) AVxxx in je hand

hoe pak je dit het beste aan?
Situatie 1: in de dummie wordt klein gelegd en de boer houdt
Situatie 2: in de dummie wordt de H gelegd en jij legt het A
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: voor het blok

Post by Martin »

Zonder de rest van dummy te zien is dit altijd lastig te beoordelen, maar

in situatie 1 signaleer je de kleur aan in de eerste slag, of, als dat niet kan volgens de afspraken, je distributie. Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Maat zal toch wel (sp) nakomen nu de boer hield.
Het enige probleem is dat je niet goed kunt zien of maat BTxx of BTx heeft gehad. In het eerste geval moet maat deblokkeren of moet je in slag 3 zelf een kleine (sp) naspelen, in het tweede geval is een kleine schoppen na in slag 3 erg duur als je er geen entree naast hebt.
Hopelijk speelt maat in slag twee een kaart na waardoor ik zijn distributie kan lezen.

In situatie 2 lijkt het me dat je nu meestal een kleine (sp) nakomt. Als maat (sp)BTx heeft gehad, is een kleine (sp) nodig als je geen entree naast je (sp) hebt. Ik zie geen voordeel van (sp) vrouw in slag twee. Maat heeft of een doubleton (sp), dan heeft de leider een stop, en met een 3-kaart of langer heeft hij vrijwel zeker de T erbij. Ook nu zijn er weer deblokkeer-issues. Als je distributie nakomt in slag 2 gaat maat het wel goed dan, als je klein is aan speelt heeft maat het moeilijker
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: voor het blok

Post by guus »

Situatie 1: Boer houdt. Ipv schoppen door te spelen is toen naar een andere kleur geswitched met het argument dat de leider nog Axx kan hebben en in de dummie lag al Hx dus dan moet je nog twee keer aan slag zien te komen om je schoppens een slag te laten zijn. (maat gaf wel een aan signaal!). Op een gegeven moment wordt schoppen A gespeeld waar uitkomer een kleine schoppen onder gooit. Schoppen V en een kleine na blokkeren de schoppens.

Situatie 2: Hier werd schoppen V gespeeld ipv een kleine naar de 10. Aan de andere kant werd een kleine schoppen weg gedaan, waardoor de schoppens blokkeren. Het had nog steeds goed kunnen gaan als de 9 of de 10 eronder werd gegooid.

------------------ (sp) J109x
-- (sp) xx --------------------- (sp) Hx
------------------ (sp) AVxxx
Post Reply