scherp slemmetje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

scherp slemmetje

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
OW kwetsbaar

(sp) AH82
(ha) 8743
(di) AHB3
(cl) 7

(sp) B96543
(ha) 9
(di) 2
(cl) AV652

Noord opende met 1 (di) en rechts volgde daarop met 1 (ha) . Op jouw 1 (sp) bod (5+ schoppens) bood noord vrolijk 4 (cl) splinter en jij hebt daarna ook niet meer moeilijk gedaan, maar hebt meteen keycards gevraagd en daarna 6 (sp) geknald.
Links start harten voor de (ha) B van z'n maat en vervolgens troef jij het (ha) A vervolg af.
Je slaat (sp) AH. Rechts had (sp) Vx en links dus een singleton. Op de tweede schoppenronde gooit links een ruiten weg.
Jij mag het vanaf hier verder proberen. Wat wordt je speelplan?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: scherp slemmetje

Post by Martin »

Ik kan de start niet lezen (hoe starten ze precies), maar het lijkt erop dat rechts iets als

(sp) Vx
(ha) AHVBx
(di) ???
(cl) ???

heeft gehad. Met een 6e harten had hij waarschijnlijk anders geboden. Ook heeft rechts dan zeker (di) V of (cl) H omdat links met beiden zeker gesteund had met 2 (ha) als hij een 3-kaart (ha) had met 2 platen en een singleton (sp).

Ik denk dat ik ga kijken of (di) V derde valt, dus gelijk (di) AH en een (di) getroefd. Als (di) V valt ben ik binnen. Zo niet, dan neem ik de (cl)-snit. Dat lijkt alleen fout te gaan als rechts
(sp) Vx
(ha) AHVBx
(di) Vxxx
(cl) xx
heeft gehad, maar dan is het sowieso moeilijk om je contract te maken.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: scherp slemmetje

Post by Arnaud »

Zoals Matin al zegt heeft rechts dichte harten. Ik zou alleen niet weten waarom rechts met een zesde harten ander zou hebben geboden. Volgens mij werk de speelwijze van Martin net niet. Want hoe kom je na ruiten aas, heer getroefd aan tafel voor de klaveren snit, je hebt de twee troeven nodig voor klaveren aftroevers.

Ik begin met klaveren naar Aas, klaver getroefd, harten getroefd (heeft links er 2 of 3), klaveren getroefd, harten getroefd. Als iemand klaveren heer 3e heeft ben ik binnen, zoniet dan
1) links had 3 harten. Dan heeft rechts een 2533 zonder klaveren heer of een 2524 met klaveren heer.
De vraag is waarom links met 1 schoppen en 3 hartens niet geboden heeft. Met een
x
xxx
Vxxxx
xxx

Zou ik nog wel 2 harten zeggen. Dus ik neig ernaar om ruiten aas en heer te slaan.
2) links heeft 2 harten: ik neem de ruiten snit en ben 2 down als die mis zit.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: scherp slemmetje

Post by Floris »

eens met Martin.

het lijkt verleidelijk om te beginnen met (cl) A -> (cl) getroefd -> (ha) getroefd -> (cl) getroefd -> (ha) getroefd. Je brengt daarna met de laatste troef O of W in dwang, als een van de twee (di) V + (cl) H heeft gehad. daarbij neem je de kans mee dat (di) V 2e (of sec) zit en (cl) H 3e (of korter).

Martins analyse van de OW-handen maakt me echter duidelijk dat zijn speelwijze kansrijker lijkt.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: scherp slemmetje

Post by Floris »

Arnaud wrote:Volgens mij werk de speelwijze van Martin net niet. Want hoe kom je na ruiten aas, heer getroefd aan tafel voor de klaveren snit, je hebt de twee troeven nodig voor klaveren aftroevers.
oja... :oops: dan ga ik toch voor de dwang. een ruitensnit is zo burgerlijk
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: scherp slemmetje

Post by Arnaud »

Floris wrote:
oja... :oops: dan ga ik toch voor de dwang. een ruitensnit is zo burgerlijk
En je zult zien dat rechts klaveren heer in vieren had en links de ruiten vrouw. Twee snits goed en nog down :)
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: scherp slemmetje

Post by Tijntje »

Arnaud wrote:En je zult zien dat rechts klaveren heer in vieren had en links de ruiten vrouw. Twee snits goed en nog down :)
Waarom zou je je contract maken via een snit als je ook down kunt gaan via een dwang? :roll:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
wouterf

Re: scherp slemmetje

Post by wouterf »

Tijntje wrote:Waarom zou je je contract maken via een snit als je ook down kunt gaan via een dwang?
Stijlpunten zijn ook belangrijk, met down gaan op een dwang zul je in elk geval de postmortum niet verliezen :lol:
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: scherp slemmetje

Post by Martin »

Direct twee keer troeftrekken lijkt niet goed. Ik begin in slag 3 gewoon met (di) A en (di) getroefd. Dan kan ik mijn speelplan gewoon uitvoeren. Nu ik dat heb nagelaten werkt het speelplan idd niet meer zoals Arnaud zegt. Een directe klaversnit lijkt erg unilateraal, dus ik ga ook klavers en hartens troeven, alle troeven spelen totdat dit over is:
(sp) -
(ha) -
(di) AHB
(cl) -

(sp) -
(ha) -
(di) x
(cl) Vx

Als (cl) H niet is gevallen zul je nu moeten beslissen of je snijdt in ruiten of dat de dwang gewerkt heeft.
Vaak kun je aan de gegooide distributie en aan het tempo van bijspelen wel iets aflezen. Als ze alles in een gelijkmatig tempo hebben bijgespeeld, en links heeft idd 3 (ha) 's, dan heeft links de (ha) 's niet gesteund met (vetgedrukte kaarten zijn nog over)
a)
(sp) x
(ha) xxx
(di) XXxxx
(cl) Hxxx
b)
(sp) x
(ha) xxx
(di) VXxxx
(cl) Hxxx
c)
(sp) x
(ha) xxx
(di) XXXxxx
(cl) xxx
d)
(sp) x
(ha) xxx
(di) VXXxxx
(cl) xxx

Bij a) ben je nu down. (di) V derde zit achter dummy's AHB.
b) lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Links heeft dan wel heel laf geboden maar als dat toch zo was ga je je contract maken, of je nu snijdt of niet

De vraag is dus of c) of d) kansrijker is.

A priori is de kans dat (di) V bij de 6-kaart zit 3x zo groot als dat (di) V bij de 2-kaart zit en dat suggereert om te snijden. Het biedverloop bevat niet voldoende aanwijzigingen om toch te slaan. Ik vind het niet opgelegd om te bieden met hand d)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: scherp slemmetje

Post by Erik »

ehhm. Moeilijke verhalen hebben jullie allemaal zeg.
Na (sp)AH kom ik toch een entree in Noord tekort om in de crossruff te gaan? Had ik dat niet eerder kunnen bedenken?

Nu speel ik maar net als mijn oma: Klaversnitje, klaar. Toegegeven mijn oma zou na de geslaagde klaverensnit ook de ruitensnit genomen hebben, maar dat lijkt me niet meer nodig. ;)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply