leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by K-J »

Onderstaand slem kwam voor op een kaartavondje:

(sp) B
(ha) V942
(di) AH98
(cl) HVB3

(sp) H8732
(ha) AHB5
(di) -
(cl) A862

Je zit in 6 (ha) , de tegenpartij heeft niet meegeboden en de start is (di) V. Wat wordt je speelplan?
Mocht je op een gegeven moment schoppen naar de heer spelen, dan neemt links de heer met de aas en speelt schoppen terug.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by Gary McAlley »

Pfff, ik doe gewoon het simpelste plan dat je kunt bedenken ( zal dus wel fout zijn):
1. Ruiten getroefd
2. (cl) naar H
3. Ruiten getroefd met B
4/5. (ha) AH
6. (cl) naar V
7. (ha) V
Etc.
Plan heeft het lastig met (ha) s 4-1 en helemaal met (cl) 4-1 (tenzij singleton (cl) bij korte (ha) s.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by Floris »

(di) A
(sp) B voor (sp) H en (sp) A.
de nagespeelde schoppen troef ik met (ha) 2
nu met (ha) 4 naar (ha) A
en een derde schoppenronde...

Als links nu niet bekent, dan heb ik het volgens mij gehaald ( (ha) 9; (ha) V; overgestoken in klaver; troeven trekken; en ik heb 4 (ha) , 2 (di) , en 4 (cl) slagen + 2 (sp) aftroevers) zolang de troeven maar niet 5-0 zitten, en zolang links nu niet een singleton klaver heeft die hij kan afgooien (daarmee mijn communicatie vernietigend, waardoor ik de troef niet kan trekken). Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk gezien het stille bieden en mogelijk was hij klaver gestart in dat geval.

als west bekent troef ik met (ha) 9. dan heb ik het op eenzelfde wijze gehaald, maar dit plan mislukt ook als rechts een doubleton (sp) had, en (ha) T heeft (ook die kans is klein, want misschien had links kunnen bieden met (sp) AVxxx)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by K-J »

Het plan van Floris was het plan dat ik ook volgde (ik denk dat het ook beter is, want het speelplan van Gert-Jan vereist wel dat er van alles 3-2 moet zitten).
Alles gaat goed, de derde schoppenronde troef je in met (ha) 9, beide tegenstanders bekennen gewoon een schoppen. Je speelt (ha) V, beide tegenstanders bekennen nog steeds (hartens zitten dus netjes 3-2).

Nu nog even netjes afwikkelen naar 12 slagen! Hoe doe je dat?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by Floris »

Erm... Een ruitje troeven met (ha) B, en dan met (ha) H de laatste uitstaande troef ophalen

(ik snap nu ook wel dat de klavers 5-0 zitten met de laatste troef bij de renonce)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: leuk spel op zomaar een avondje kaarten

Post by K-J »

Floris wrote:Erm... Een ruitje troeven met (ha) B, en dan met (ha) H de laatste uitstaande troef ophalen

(ik snap nu ook wel dat de klavers 5-0 zitten met de laatste troef bij de renonce)
Inderdaad. 8-)
En je zal nu dus ook wel begrijpen dat ik toch probeerde met klaveren over te steken (om te laten zien dat ik de troeven 4-1 aan kon of zo). :oops:

Nevenpaar op de andere tafel startte gelukkig gewoon klaveren, maar toch....
Post Reply