down kansen?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

down kansen?

Post by Martin »

Z/NZ, butler-wedstrijd. Je hebt als zuid de volgende hand:
(sp)AV
(ha)AHT76
(di)63
(cl)H876

Je opent 1 (ha) en, enigszins verrassend gezien je kaart, moet je 3NT verdedigen na:
1 (ha) - 2 (cl) - p - 2 (di)
p - 2NT - p - 3NT
a.p.

Maat start (ha) 3 (1e 3e 5e) en de leider laat in de dummy (ha)9 bijspelen van:
(sp)B7
(ha)V9
(di)AHV842
(cl)T93

Hoe verdedig je?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: down kansen?

Post by Erik »

Omdat de leider alle klaveren er bij jou uit kan snijden met één enkele oversteek naar de ruitens heeft deze dus altijd 3ruitenslagen (als maat Bxxx of Txxxx heeft) en 5 klaverslagen. Omdat de leider nu van harten nog Bxx overheeft kan hij eenvoudig de 9e ontwikkelen. Het lijkt erop dat 2Nt een gokje was met

xx(x)
B8xx
x(x)
AVBxx

De eerste downkans die ik zie is (sp) xx bij de leider. Maat heeft dan

Hxxxxxx
xx
Bxxx
x

Dan neem je dus de 2 hartenslagen mee en dan speel je (sp) A en (sp) V na. Je hebt dan het contract weggegeven als de leider 2NT geboden heeft met
(sp) HBTx
(ha) B8xx
(di) -
(cl) AVBxx
Bij dit zitsel moet je een 3e keer harten spelen
Beide zitsels lijken mij zeer extreem en in alle andere gevallen moet je gewoon 2x harten en dan klaveren na spelen om het op contract te houden.

Je zult dus een inschatting van de leider moeten maken.
Is hij een maniakale hoogbieder (zeg maar een gemiddelde Dombo speler), speelplan A.
Of is hij een prutser die NT biedt omdat hij de kleur van zijn maat niet heeft, speelplan B.
Of is het een zware gokker die hoopt de jackpot te scoren door te gokken op een entree in de dummy, Ook speelplan B.
Ik acht het laatste het meest waarschijnlijk (vooropgesteld dat je niet bij Dombo speelt) en speel dus lekker harten door. In paren trouwens ook. Zowel -400 als -430 zullen een nul opleveren.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: down kansen?

Post by Roelf »

Ik schat ze niet zo hoog, die downkansen. :cry:
Leider neemt 3(di) slagen . Als de kleur niet loopt, neemt hij de (cl) snit en is hij binnen.
Ik leg (ha) 10. Mocht leider met 8xx een stop gebluft hebben dan profiteer ik hier van. Ik heb me vorige week nog door zo'n stop laten wegbluffen dus dat zal me niet meer gebeuren. ;)
Zo niet dan hoop ik dat p (ha) xx3 , een (di) stop en (cl) B heeft.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: down kansen?

Post by een domme aap »

Ik vertrouw die stop wel. En, voor een schoppenswitch moet maat wel heel veel in schoppen hebben. Of Hxxxxxx, of HTxxxx (anders stopt de 10 bij de leider. Maar, hoeveel slagen heeft de leider nu, zelfs met een klaversnit? 5 klavers en voorlopig 3 ruitens. Ik mag hem dus geen enkele andere slag geven. Wat nu als de leider communicatie problemen heeft, bijvoorbeeld met een singelton ruiten? Dan kan ik ruiten naspelen. Nu moet ie wel de ruitenslagen meenemen, anders komt ie daar nooit meer. Hij kan dan wel een klaversnit nemen (ik dek de tweede keer), maar dan heeft ie er nog steeds maar 8. Hiervoor hoeft maat alleen maar (sp) H te hebben - daarmee aan slag raapt hij zijn vierde ruiten op voor -1.
Ja, ik pak hartenheer en speel een ruitje.


PS - oh ja, ik speel toevallig op dinsdag op dezelfde club als Martin, dus misschien had ik wat voorkennis...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: down kansen?

Post by nijn11 »

En als leider nou eens een vijfkaart harten heeft? Een 2-5-1-5 of zo?
Harten 3 is alleen maar een doubleton als het van 3-2 is. Leuk moment voor een restricted choice?

Anyway - ik ga er van uit dat maat schoppenlengte heeft en ook lange ruitens, liefst met (cl) B erbij. Eens kijken, dat wordt dan dus (sp) Txxxxxx (ha) x (di) xxxx (cl) B
Ja, daar past hij wel mee.

Ik neem (ha) H en speel (sp) A, (sp) V

(en ga natuurlijk af als een gieter want ik heb weer iets slims bedacht...)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply