3schwanz

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

3schwanz

Post by Floris »

4t allen kwets

(sp) 743
(ha) AHV7
(di) -
(cl) AV8763


(sp) AV9
(ha) T84
(di) AVT874
(cl) 2

Het biedverloop (zuid deler)
1 (di) [precisie, 2+] - (1 (sp) ) - dbl - (pas)
2 (di) - (pas) - 3 (cl) [MF] - (pas)
3 (ha) [3krt] - (pas) - 3 (sp) - (pas)
3SA - a.p.

Uitkomst (sp) 6 (4e v boven). Oost legt (sp) B. Wat wordt het plan?
Wanneer je pakt en (cl) 2 speelt verschijnt (cl) T bij West.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 3schwanz

Post by Erik »

te moeilijk voor mij om iets zinnigs over te zeggen. Ik speel klaveren naar de vrouw, sla klaver aas. Als (cl)H valt of bij beide een kleintje, dan ga ik voor de hartens 3-3 en als (cl)B valt was dit geen probleem en speel je nu een kleine klaver voor de secce heer.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 3schwanz

Post by K-J »

Je hebt voldoende aan 4 klaverslagen en dan hoef je (di) A niet eens te scoren.
Je mag dus twee keer in klaveren van slag, alleen mag west de tweede keer niet aan slag komen.
Mooi, maar hoe gaan we de klavers aanpakken? In deze eerste klaverslag is de vraag of je de snit moet nemen of dat het beter is om dat niet te doen.

Stel ik neem de klaversnit en deze zit goed. Dan heb ik het goed gedaan en ik ga het nu alleen nog niet met 100% zekerheid maken als de klavers 4-2 zitten met de vierkaart bij west (of de klavers 1-5, met de vijfkaart bij oost). Er zijn in die gevallen overigens nog wel steeds allerlei maakkansen, (ha) 3-3 (of (ha) B9 sec) of west ingooien en erop spelen dat hij (di) Hx heeft zijn daarvan de voornaamste.

Stel ik neem de klaversnit en deze zit fout. Heb ik dan nog maakkansen? Ze zijn niet groot meer, maar het is nog niet onmogelijk.
Waarschijnlijk speelt oost schoppen na. Deze kan ik dan meteen nemen met (sp) A. Nu kan ik oversteken in harten en (cl) A spelen. Als beide tegenstanders bekennen moet ik beslissen of ik er met klaveren uit kan gaan. Ik denk het niet. Als de klavers 3-3 zitten heeft west (cl) 10 (anders was (cl) B spelen idioot) en als de klavers 4-2 zitten (vierkaart bij oost), dan kan oost weliswaar geen schoppen meer naspelen, maar zijn ruitennaspel lijkt net zo dodelijk, aangezien west nu vrijwel zeker (di) H heeft (hij mag toch wel iets hebben voor z'n volgbod).
Dus ik ga niet verder met klaveren spelen, maar verleg mijn aandacht op de harten. Hopelijk leveren de harten 4 slagen op (helaas heb ik alleen niet genoeg communicatie voor 4 hartenslagen als (ha) B dubbel valt). Dus ik moet hopen dat de hartens 3-3 zitten (of (ha) B9 sec). Daarna hoop ik west in te gooien met schoppen of klaveren, zodat hij van (di) H moet afspelen.

Ik kan natuurlijk ook besluiten om de snit niet te nemen. Dan duik ik (cl) B of ik neem de aas en speel klaveren na. In beide gevallen zal daarna m'n tweede schoppendekking worden weggespeeld en daarna moet ik beslissen hoe het zit in de klaveren. Als na twee klaverslagen (cl) H niet is gevallen moet ik beslissen wie (cl) H heeft. Als oost deze heeft moet ik klaveren naspelen. Als west deze heeft moet ik op de vage ruiteningooi spelen (plus vier hartenslagen).

Het komt er dus op neer dat ik de klaversnit moet nemen als west (cl) H heeft. Als oost (cl) H heeft kan ik dat beter niet doen en kan ik 3SA maken door oost op (cl) Hxx te spelen, maar dan ben ik down (en het ziet er ontzettend stom uit) als west gewoon (cl) Hxx heeft.
Daarnaast ben ik nog niet down als ik snij en oost (cl) H blijkt te hebben.

Conclusie: ik neem de klaversnit en speel daarna zoals ik hierboven beschreven heb.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 3schwanz

Post by Floris »

Floris wrote:4t allen kwets

(sp) 743
(ha) AHV7
(di) -
(cl) AV8763


(sp) AV9
(ha) T84
(di) AVT874
(cl) 2

Het biedverloop (zuid deler)
1 (di) [precisie, 2+] - (1 (sp) ) - dbl - (pas)
2 (di) - (pas) - 3 (cl) [MF] - (pas)
3 (ha) [3krt] - (pas) - 3 (sp) - (pas)
3SA - a.p.

Uitkomst (sp) 6 (4e v boven). Oost legt (sp) B. Wat wordt het plan?
Wanneer je pakt en (cl) 2 speelt verschijnt (cl) T bij West.
ik speelde op de schoppens 5-2, dus ik nam de eerste slag met (sp) V. (Dat was goed)
Vervolgens speelde ik (cl) 2 , rechts legde (cl) T in, en ik heb even gedacht om die te laten houden, maar dat is (zie reactie KJ) volgens mij minder kansrijk dan toch maar (cl) V zetten. Dat deed ik dus. (Dat was fout).

De W en O handen:
(sp) HT862----- (sp) B5
(ha) 3----------- (ha) J9652
(di) KJ95 ------ (di) 632
(cl) JT9 -------- (cl) H54

Deze kans om te schitteren heb ik dus niet benut, want als ik een kleine klaveren had gespeeld ipv de V, dan is 3SA onverliesbaar :(
Post Reply