aan tafel

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

aan tafel

Post by wim »

misschien een geinig spelletje van de afgelopen 4t pot.
Je eindigt in 4 (sp) zonder tussenbieden tegenstanders.
Start (sp)
Je begint met troefftrekken, zitten 3/2. Wat nu?
dummy:

(sp)HB973
(ha) 754
(di) B85
(cl) H9

In je hand
(sp) AV4
(ha) AHB8
(di) Q97
(cl) BT8
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: aan tafel

Post by Erik »

(cl)B voor, overgenomen met (cl)H. Indien gedekt heb ik een extra entree naar de dummy voor de hartensnit en kan daar later een ruiten op weg. Indien niet gedekt kans dat (cl)A goed zit. Zit die fout toch maar proberen het aantal downslagen te beperken door eerst de klaveren te spelen, 3e klaveren een harten weg. (ha)AH (vrouw kan zomaar vallen) en er dan 3e harten troeven. Ruiten op. Als er nu nog niets gunstige gebeurd is, dan toch maar snijden op de tien. Geen idee of dit beter is dan altijd de hartensnit nemen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: aan tafel

Post by K-J »

Afgaan op de klavers, zoals Erik voorstelt, kan, maar ga dan niet jezelf later troefkort spelen door (ha) AH te spelen en dan een harten te troeven. Dan spelen zij namelijk je laatste troef weg nadat je in ruiten van slag bent gegaan en dan ben je zomaar down ook als je (di) 10 wel hebt weten te vinden.
Overigens kan op de 3e klaveren alleen een harten weg als (cl) B gedekt wordt met (cl) V of als (cl) V valt onder de (cl) H. Zal niet vaak gebeuren denk ik.

Daarom is het denk ik kansrijker om op de harten af te gaan. 3x troef, hartensnit en als de snit werkt en de hartens 3-3 zitten gooi je nu de juiste kaart weg in de dummy en neem je de juiste snit. Welke dat is zal je moeten gokken en kan je laten afhangen van het bijgooien van de kaarten van de tegenpartij (op de derde troefronde heeft één van de tegenspelers niet bekend).
Als de hartensnit niet werkt ben je down en als de hartensnit wel werkt, maar de hartens zitten niet 3-3, dan moet je de klaveren goed doen en daarna ook nog eens de ruiten goed doen.
Goede troefstart overigens van de tegenpartij

Tja 4 (sp) is een heel wat slechtere manche dan 3SA, maar 3SA lijkt lastig te bereiken. Je zal als zuid dan je 3-kaart schoppen moeten verzwijgen na 1SA-2 (ha) ; 2 (sp) - 2SA. Maar misschien is dat niet zo gek na een inviterend biedverloop en je 4-3-3-3.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: aan tafel

Post by Floris »

Tja, lastig...

Omdat je de hartensnit altijd nodig lijkt te hebben, zou ik ook daarmee beginnen. Had ik tijdens het troeftrekken al even (ha) A meegenomen? Als ik dan in Dummy geëindigd ben, speel ik harten naar (ha) B.

Overigens zijn er wel eens simulaties gedaan waaruit blijkt dat je met 5332 tegenover 4333 "altijd" in 3SA moet gaan zitten. Zelfs met een 5-4 fit hoog!

Even checken:
1 (cl) [16+] - 1 (ha) [4+ (sp) , MF]
1 (sp) [relay] - 3 (di) [precies 5332]
3SA

Ja! Het lukt!
wouterf

Re: aan tafel

Post by wouterf »

Volgens mij kom je vrij simpel in 3NT, nog simpeler dan het biedverloop van Jan.
1 (cl) - 1 (ha) (unbal of 15+bal) (4+ (sp) )
1 (sp) - 2 (sp) (3krt) (5+krt 6-9)
2NT - 3NT (bal invite) (voorstel)

Het artikel waar Floris het over heeft staat overigens op de IMP site, bij schatkamer geloof ik. Het heet: simulaties spreken.
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: aan tafel

Post by wim »

ik weet eigenlijk niet meer hoe het bieden ging maar zowel bij ons als bij ons nevenpaar was het contract 4 (sp).
KJ geeft een aardige analyse; eerst op de hartens afgaan en bij ha 3/3, zaten ze trouwens, opletten wat de tegenstanders weggooien en en dan maar kiezen. Als je denkt dat ze caliber ''(cl) B dekken": zijn kun je misschien beter (cl) spelen om op de 8 een (di) te dissen
Post Reply