Goed slem?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Goed slem?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie

Het beslissende spel uit onze eerste viertallenwedstrijd van het seizoen. Het gaat om 25 impen bij dit afspel:

(sp) AB854
(ha) A
(di) A10653
(cl) 87

(sp) 9
(ha) HB653
(di) B982
(cl) AV2

Kwetsbaar tegen niet hebben jij en je partner enthousiast doorgeboden tot 6 (di) . Oost is zo vriendelijk geweest om 3 (cl) (4e kleur) te doubleren voor de start en west start braaf (cl) 5.
Bedenk een speelplan en welk zitsel heb je dan nodig om 6 (di) te maken?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Goed slem?

Post by Gary McAlley »

Een plan waarbij je een dubbele snit in ruiten neemt gaat te veel troeven kosten. Ik begin dus met ruiten naar aas. Komt er een honneur naar beneden, dan ga ik crossruffend de harten proberen op te zetten. Dat lijkt redelijk goed te gaan bij de meeste 4-3 zitsels in harten. Komt er in slag 2 geen ruitenhonneur naar beneden dan heb ik geen keus meer en speel ik nog een ruiten in de hoop dat ze 2-2 zaten. Daarna probeer ik alsnog de harten vrij te troeven. (edit: met dat harten vrijtroeven moet je beginnen voordat je de tweede keer troef speelt, dus: 1. (cl) A, 2. (di) naar A, 3. (ha) A, 4. (cl) naar V, 5. (ha) H, 6. (ha) getroefd, 7. (di) etc.)
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Goed slem?

Post by K-J »

.............. (sp) AB854
.............. (ha) A
.............. (di) A10653
.............. (cl) 87
(sp) V106.................. (sp) H732
(ha) 10872................. (ha) V94
(di) H74................... (di) V
(cl) 654.................... (cl) HB1093
.............. (sp) 9
.............. (ha) HB653
.............. (di) B982
.............. (cl) AV2

De leider bij ons aan tafel ging af op de schoppens en volgde daarmee een kansloos parcours:
klaveren gepakt, schoppen naar de aas, schoppen getroefd, harten naar de aas, schoppen getroefd, ruiten naar de aas en weer schoppen getroefd (met (di) B). Gelukkig had Patrick niet de (di) 7 gegooid in de eerste troefslag, waardoor hij door simpelweg niet over te troeven kon wachten op zijn twee troefslagen.
Maar ook als de ruitens 2-2 hadden gezeten had de leider 6 (di) niet gemaakt, want dan had Patrick nu wel overgetroefd en had KJ nog een hoge troef gehad. Alleen als één van ons precies (di) HV had gehad (en de schoppens 4-3) had de leider 6 (di) gemaakt.
Omdat Jan en Wouter in 3SA waren afgestopt leverde dit spel 12 impen op i.p.v. 13 impen verlies.

Het afspel van Willem gaat niet werken zoals de kaarten liggen. In de crossruff krijg je een overtroever als je de vierde schoppenronde speelt en omdat je al twee harten hebt moeten aftroeven in de dummy in de crossruff krijg je vervolgens een uppercut als west harten naspeelt. En ook als de kaarten anders liggen zal je vaak twee ruitenverliezers hebben.

Het afspel van Gert-Jan is volgens mij de beste speelwijze, namelijk proberen je hartens hoog te krijgen. Als de harten 4-3 zitten hoef je maar twee hartens af te troeven. Daarnaast moet je altijd een klaveren in noord troeven, maar daar liggen 5 troeven, dus als de ruitens 2-2 zitten (en de hartens 4-3) heb je het contract gemaakt als je twee rondjes troef speelt. Zitten de troeven 3-1 (met een plaatje sec), dan heb je nog steeds een kans, namelijk dat (ha) V derde naar beneden komt, want dan hoef je maar één harten af te troeven in noord.
Zoals het spel ligt had je het contract met deze speelwijze wel gemaakt.
Post Reply