Vrije plaatsen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Hugo
Posts: 176
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Vrije plaatsen

Post by Hugo »

4-tallen: niet kwetsbaar tegen wel

Na het volgende biedverloop ben je leider geworden in 4 (sp)
1 (sp) - (3 (di) )- 3 (sp) - (pas) - 4 (sp) - ap
Start (di) H

(sp) Bxxx
(ha) HBxxx
(di) Ax
(cl) xx

(sp) AT8xx
(ha) xx
(di) x
(cl) AHVxx

Stel je neemt in slag in (di) A en laat (sp) B rennen voor de H links, hoe verder?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Vrije plaatsen

Post by Martin »

Wat kwam west na, nadat hij (sp) H heeft genomen?
Als er een (di) komt, troef ik die in de hand en speel ik een harten naar de boer. Harten aas zit zeker fout, met
(sp) H
(ha) Axx
(di) HVBxxx
(cl) xxx
bieden de meeste mensen 2 (di) i.p.v. 3 (di). Als ik in dummy kom met een harten ( (ha) B houdt, of in de volgende slag met (ha) H) herhaal ik de (sp)-snit. Als rechts (ha) B neemt met de vrouw en een (cl) naspeelt, heb ik een moeilijke keus, (sp) Aas slaan of met een klaver-aftroever in dummy zien te komen om de (sp) -snit te nemen.
Ik neig naar het laatste, maar ik wil ook zien hoe er distributie is gegooid op de (ha) 's. Het zou me niet verbazen dat west 7 (di) 's heeft, want anders had oost waarschijnlijk de (di) 's gesteund met 4 (di) 's mee en (ha) -aas.

Ik vind er wel wat voor te zeggen om in slag 2 (sp) aas te slaan, dat verliest met (sp) HVx(x) goed, maar met plaatje sec erachter heb je geen probleem meer. Bovendien, als west geen (sp) -punten en geen (sp) -lengte heeft, is de kans dat je de (ha) 's voor 1 verliezer kunt spelen weer een stuk groter.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Hugo
Posts: 176
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Re: Vrije plaatsen

Post by Hugo »

Na (sp) H vervolgde links met (cl) T
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Vrije plaatsen

Post by K-J »

Tja, nu ik besloten heb om te snijden in schoppen ga ik voor nogmaals snijden in schoppen. Helaas moet ik dan wel nog een keer in de dummy komen. De beste kans daarvoor is in harten en dus speel ik harten naar de boer. Maar ik zou zelf in slag 2 schoppen naar de aas gespeeld hebben. Dat zorgt ervoor dat ik geen enge aftroevers meer ga krijgen en als oost (sp) HVx(x) gehad blijkt te hebben, kan ik 4 (sp) altijd nog maken door de juiste hartenbeslissing te nemen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Vrije plaatsen

Post by Erik »

Kleine maar zeer significante correctie. De start was (di)V.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Vrije plaatsen

Post by K-J »

Voor de hartenbeslissing inderdaad een zeer significantie correctie. Nu is het veel onduidelijker of je harten naar de boer moet spelen. Des te meer reden om schoppen aas te slaan in slag 2.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Vrije plaatsen

Post by Floris »

Ik ben ook voor (sp) A in slag 2, maar dat is de vraag niet. Nu links klaver nakomt (rare kaart, duidt op hartenplaten, en waarom niet passief ruiten door?) verander ik mijn plan:

Ik neem (cl) A, en sla (sp) A. Ik ben nog steeds binnen met schoppens 2-2. Als ze 1-3 zitten, speel ik (cl) H, (cl) getroefd, (di) getroefd, en de klavers (vlot!). Wie weet is oost zo dom om te troeven (en zichzelf in te gooien, en anders krijg ik (al dan niet geholpen door denkpauzes) nu hopenlijk een aardig beeld van het zitsel zodat ik de juiste hartenbeslissing kan nemen.
Post Reply