Zonnesteek

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Zonnesteek

Post by Mimamaaike »

Het is de 3e ronde in de HIMBUV kroegentocht en je hebt een heerlijk plekje buiten op het terras, verse jus op tafel en gezellige tegenstanders die wel een kaartje recht leggen.

Na het volgende biedverloop (paren, allen kwets):

RT - jij - LT - maat
pas - pas - 1 (cl) * - dbl
2 (cl) - 2 (sp)- pas - 3 (ha)
pas - 3 NT * * allen pas

* vanaf een doubleton
** zucht, steun, denk denk, maat heeft minimaal 17 punten (anders volgt ie maar gewoon) en het is paren dus dan maar 3 NT

mag je afspelen. LT komt uit met klaveren vrouw en je ziet op tafel liggen:

(sp) AQ
(ha) AKJ732
(di) K8
(cl) 963

En in je handen heb je

(sp) K8764
(ha) 5
(di) J10653
(cl) A8

Hoe ga je dit varkentje wassen?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Zonnesteek

Post by Erik »

LT heeft geopend met 12 en (cl)H zit bij RT. De (ha)V, (di)A en (di)V zitten dus goed.
Voor 6 hartenslagen moeten de hartens 3-3 zitten en voor 4 ruitenslagen (+ (ha)AH) moet LT AV sec hebben. Mij lijken de hartenkansen beter en de schoppens zijn onbruikbaar. Ik neem meteen het Aas en speel dus de (ha)5 naar de B. Ik kan dan maximaal 1 down.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Zonnesteek

Post by K-J »

De harten moeten maar 3-3 zitten met de vrouw goed. Dat lijkt me de grootste maakkans. Anders moet west precies (di) AV hebben en de klavers 4-4 zitten. Daar wil ik niet op gaan spelen.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zonnesteek

Post by Martin »

Eens met KJ, al duik ik de eerste (cl)-ronde wel even voor het geval rechts een 6-kaart (cl) heeft gehad en niet hoger dan 2 (cl) wilde bieden (blijft tenslotten een kroegendrive). In dat geval kan ik de openaar nl. ingooien met de 4e (ha) nadat ik (sp) AV heb gecasht.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Zonnesteek

Post by Mimamaaike »

Post morten

De truc is idd de eerste klaver duiken en dan kun je niet meer down... helaas gingen mijn gedachten als volgt 'zal ik een rondje duiken, heeft toch geen zin want ze zitten niet 6-2 (gezien de uitkomst en het 2 (cl) bod), de hartens moeten gewoon maar 3-3 zitten met de vrouw goed' en daar lag het Aas al op tafel. Harten vrouw zit goed, maar in vieren en zo was ik 3 down :( (voor 2 % - nog één ander met een zonnesteek 8-) )

Gelukkig doen KJ en Erik hetzelfde als ik :twisted:

De goede gedachte was idd dat als de vrouw wel goed zit maar 4e én de klaveren idd 6-2 je LT kan ingooien om onder zijn ruiten AQ vandaan te spelen of je direct met schoppen in je hand te brengen. Maar dan moet je WEL de eerste klaver duiken.... Ook te bedenken, want door het biedverloop en de uitkomst kun je alle punten plaatsen (even kroegentochtgekheid vergetend).

LT had
(sp) 10952
(ha) Q1096
(di) AQ9
(cl) QJ

RT
(sp) J3
(ha) 84
(di) 742
(cl) K107542


Juiste volgorde dus: klaveren gedoken, klaveren Aas genomen, harten snit, zit goed, harten, harten, zitten 4-2, schoppen aas en schoppen vrouw cashen en LT ingooien -> succes :mrgreen:
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Zonnesteek

Post by Mimamaaike »

Hoezo haal ik geen slag extra? Als ik schoppen AQ opraap en ze komen wel met ruiten terug maak ik schoppen heer als 10de slag. Als ze met schoppen terugkomen natuurlijk niet, maar zoals jezelf al betoogt, dan maakt het niet uit of ik schoppen AQ wel of niet opraap (want ook na oprapen kom ik dan met schoppen heer in de hand aan slag, ruiten op en nu moet links opstappen met het aas en schoppen 10 cashen om het op contract te houden)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zonnesteek

Post by nijn11 »

willemm wrote:welke entrees heb je nog in je hand dan om schoppen heer te kunnen maken als ze ruiten aas, ruiten spelen na de 4e harten?
Ruiten heer onder het aas gooien?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply