Lightner?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Lightner?

Post by Gary McAlley »

Je hebt deze inspirerende verzameling (zij kw, wij niet, paren):

xxx
V10xx
xxx
xxx

rechts mag beginnen en doet dat met 1 (sp) . Het bieden gaat ongestoord: 1 (sp) -2 (di) -2 (sp) -3 (cl) -3SA-4SA-5 (ha) -6SA. Partner doubleert dit en 6SAx wordt het contract. 4SA vraagt azen voor SA en 5 (ha) belooft er twee.

Partner weet wat een Lightner-doublet is... jij weet dat ook... partner weet dat jij dat weet, jij weet dat partner dat weet… het staat echter niet op de kaart!… Wat moet je nu starten? En is dat te beredeneren of is het echt een blinde gok?

PS de bovenbeschreven holding is ongeveer wat het was. Als iemand het preciezer weet, meld het svp even (spel 1, zomerzitting 4).
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lightner?

Post by Martin »

Partner heeft ergens AH van (anders is het een zij zijn gek geworden dubbel en maakt het toch niet uit wat ik start) en wil jou die start laten vinden. Omdat hartenstart (ongeboden kleur) of klaver (2e kleur dummy) zonder dubbel normaal is start ik daar in ieder geval niet mee. Of ik schoppen of ruiten moet starten vind ik moeilijk, maar ik neig naar schoppen. Dit soort dubbels neigen altjd een beetje naar schoppens en bovendien lijkt (sp)-start iets veiliger omdat alles daarin toch goed zit voor de leider en je hem dus minder snel de 12e slag kado doet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Lightner?

Post by Roelf »

Dat je vanwege het doublet maat op AH ergens speelt, OK.
Dat het hier (di) of (sp) moet zijn, ook OK.
Maar nu wordt het wat vaag:
:?
Dit soort dubbels neigen altjd een beetje naar schoppens
Als een doublet op SA ongeacht de bieding altijd om (sp) vraagt, OK, maar dat moet je dan toch zo afgesproken hebben?
Of bedoel je iets als: Je beredeneert welke kleur het moet zijn en als je er dan 2 over houdt waaronder (sp), dan doe je (sp) ?
Overigens ben ik het er wel mee eens dat het risico dat je het contract juist weggeeft met (di) groter is.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lightner?

Post by Martin »

In sommige situaties vraagt een out-of the blue dubbel expliciet om een (sp)-start, bijv. na 1SA-p-3SA-X. Hoewel dat hier zeker niet zo is, is maat misschien eerder geneigd om te dubbelen met (sp)'s dan met (di)'s. Bij gebrek aan andere duidelijke aanwijzingen laat ik dit soort onduidelijke argumenten ook maar meespelen (dus inderdaad zo iets als bij twijfel (sp)).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Kees

Re: Lightner?

Post by Kees »

Wat ook meetelt is dat links naar slem duwt: 2 (di) gevolgd door 3 (cl) gevolgd door 4SA (blijkbaar geen kwanti) gevolgd door 6SA. Mocht ruiten AH ontbreken dan zal dit contract wel down gaan, zelfs als ik geen ruiten start. Het is alleen wat vreemd dat links dan naar 6SA door drukt.
Als schoppen AH ontbreekt dan is het bieden van links makkelijker te begrijpen:

Vx
x
AHVBxx
HVBx

Aggressief, maar dat zal sowieso wel, indien er AH ontbreekt.

Schoppen start lijkt me derhalve nodig. Het helpt overigens wel dat je harten vrouw hebt. Want rechts kan met 3SA nu geen langzame hartenstopper meer beloven (omdat hij ook geen 2 (ha) bood over 2 (di) ).
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Lightner?

Post by HenkU »

Ik start schoppen. Het lijkt erop dat links een of andere sterke hand heeft met veel slagen in de lage kleuren en kan zien dat er met de 2 azen van maat 12 slagen zijn. Gezien zijn hand acht hij het niet waarschijnlijk dat er AH weg is. Helaas, dat blijkt nu wel het geval te zijn. Schoppen is dan logisch: met (ha) AH moet maat niet doubleren om je niet van de logische start af te houden, (di) of (cl) AH kunnen waarschijnlijk niet weg. (sp) AH wel, bv met de hand van Kees tegenover BTxxxx/AHV/xx/Ax. 1 (sp) , 2 (sp) en dan 3N is met die hand echt niet gek.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Lightner?

Post by Gary McAlley »

oeioei, dit gaat een beetje de verkeerde kant op. Wellicht nog meldenswaard: aan de 3NT-bieding ging een denkpauze vooraf. Niet echt bevorderend voor de (sp) -start lijkt me. Het idee was als volgt. Als je niet doubleert liggen de kansen voor de start gevoelsmatig ongeveer als volgt (de passieve start lijkt wat ondergewaardeerd maar partner en ik hadden van tevoren afgesproken er een agressief avondje van te maken :? ):

(ha) 70% (cl) 20% (di) 9% (sp) 1%

de bedoeling van het doublet was de kansverdeling te veranderen in:

(ha) 0% (cl) 38% (di) 60% (sp) 2% (gegeven die denkpauze dus)

+18% voor de klaverstart dus, hetgeen de bedoeling was. Als je ervan uitgaat dat de rest van het veld geen slem biedt met (cl) AH buitenboord zal het contract down moeten voor een redelijke score (en als ze wel in slem zitten moeten ze de goeie kant nog vinden). Belangrijkste vraag is dan volgens mij niet of een doublet een (cl) start de meest waarschijnlijke start maakt, maar of het doublet verhogend of verlagend werkt op die start.

Maar goed, uit jullie antwoorden maak ik op dat de (cl) -start zonder nadere info vrijwel onvindbaar was. De volgende keer dat ik weer zo'n doublet doe houd ik rekening met de natuurlijke geneigdheid naar (sp) :)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Lightner?

Post by HenkU »

Wat een denkpauze voor 3NT zou suggereren is mij niet helemaal duidelijk: slappe hartenstop (maar dat kan ook iets als A sec of Hx zijn), een extra schoppen (7-2-2-2 of zo), klaverensteun (met 6-xx-4 en een minimum bied je ook 1S-2R;2S), iets in ruiten mee. Dat allemaal wijst niet op een bepaalde start.

Je berekening begrijp ik niet helemaal. Als die klopt, dan zit de grootste sprong in de ruiten, dus dan zou maat juist die kleur moeten starten. Als je die niet wilt, dan kan je, denk ik, beter passen en hopen dat maat de goede van zijn 2 natuurlijke starts prikt.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lightner?

Post by Martin »

Maat had 3 (cl) inderdaad kunnen doubleren maar dat lijkt me vrij idioot met alleen (cl)AH. Voor je het weet mag je 3 (cl)xx tegenspelen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Lightner?

Post by Gary McAlley »

HenkU wrote:Je berekening begrijp ik niet helemaal. Als die klopt, dan zit de grootste sprong in de ruiten, dus dan zou maat juist die kleur moeten starten. Als je die niet wilt, dan kan je, denk ik, beter passen en hopen dat maat de goede van zijn 2 natuurlijke starts prikt.
het klopt dat de ruiten in de 'berekening' de grootste sprong maakt, maar de vraag is eigenlijk alleen of het doublet het verbeterend werkt op het algemene klimaat voor de (cl) start of niet, en 38% is dan beter dan 20%. Je kunt met je (cl) AH ook gewoon je mond houden en hopen dat de (ha) -start uitblijft.
Percentages zijn natuurlijk zo subjectief als maar kan (ligt natuurlijk geen berekening aan ten grondslag) en afhankelijk van hoe je je partner inschat. En eerlijk is eerlijk, met de gegeven holding was ik vanwege (ha) V10 waarschijnlijk zonder doublet (cl) gestart en had dbl me eerder naar (di) geduwd.

@ willemm: wij kunnen alleen uitkomstdoubletten geven op conventionele biedingen. 3 (cl) was echt en dbl zou voor straf geweest zijn.
Post Reply