Lightner?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Lightner?

Post by Roelf »

Zonder doublet start ik wel met (cl) , mijn (ha) 's zijn me te eng. :oops:
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lightner?

Post by Martin »

In viertallen was ik zonder doublet zeker met (ha) gestart. Alles zit rond voor de buren, dus ik vind dat ik aanvallend moet starten. In paren is het moeilijker, maar zelfs dan start ik denk ik (ha).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Lightner?

Post by HenkU »

willemm wrote:maat had 3 (cl) kunnen doubleren dus dat start ik in ieder geval niet. De hartenstart lijkt me 'normaal' dus de keuze is tussen ruiten en schoppen.
3 (cl) in deze serie lijkt me gewoon echt, waarom zou je dat doubleren met alleen AH tegen.

Henk
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Lightner?

Post by HenkU »

Even terug naar af.

Na 1 (sp) -2 (di) ;2 (sp) -3 (cl) zal je heel vaak zelf uit mogen komen. In de eerste plaats natuurlijk als er in een van de kleuren van de antwoordende hand gespeeld wordt maar ook als het verder gaat met iets als 3 (di) /3 (ha) -3NT. Doubleren heeft dan weinig zin, sterker nog, het is de manier om de tegenpartij te waarschuwen dat het spel scheef zit. Kortom, ja, je kan 3 (cl) met AKxx doubleren maar echt evident is dat niet.

Een tweede: in dit biedverloop zijn harten en klaveren de natuurlijk starts. Maat zal in de helft van de gevallen goed raden. Doublet geeft aan dat je die niet moet kiezen. Als je nu toch gaat doubleren, dan verlaag je dus de kans dat maat het goed doet. Dat lijkt me in ieder geval geen goed idee.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Lightner?

Post by Gary McAlley »

hmm. tja. hmm. Als je ervan uitgaat dat de kansverdeling zonder doublet iets is als (ha) 45% (cl) 45% (di) 9% (cl) 1% moet je natuurlijk niet doubleren inderdaad. Maar voor mijn gevoel zou (ha) een veel natuurlijker start zijn dan (cl) en liggen (cl) en (di) veel dichter bij elkaar; als je (cl) een natuurlijke start noemt, waarom dan ook niet (di) ? Het enige dat je weet is dat er in (di) minimaal een vijfkaart is. In (cl) minimaal een vierkaart.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lightner?

Post by Martin »

3 (cl) is regelmatig een vogelbodje, het is mancheforcing, het houdt de bieding aan de praat zonder dat het veel ruimte weg neemt. Dit argument is nog sterker als je vemoedt dat de tegenstanders geen goede afspraken hebben over deze situatie (twijfelen ze bijv. of 3 (di) forcing is), maar ook met goede afspraken zou ik best 3 (cl) kunnen bieden op:
(sp) H
(ha) Txxx
(di) AHBxx
(cl) VBx
Ik ben het met je eens dat (ha) de natuurlijkste start is, maar (cl) is wel een goede tweede (ik zou met doublet (sp) zijn gestart en zonder doublet (ha), dus ik had het altijd fout gedaan).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Lightner?

Post by Gary McAlley »

Ok, ok, ik geef de brui aan Maarten... ik hang de pijp aan de wilgen... dbl was niet het duidelijkste instrument ik zal eens kieken wat we de volgende keer kunnen verzinnen in zo'n situatie.
Martin wrote:(ik zou met doublet zijn gestart en zonder doublet , dus ik had het altijd fout gedaan)
kun je nagaan hoe machteloos ik me voelde, snif...
Vindaloo

Re: Lightner?

Post by Vindaloo »

Rechts is al 2 keer op de rem gaan staan, dus links zal echt wel een dichte kleur ergens hebben. Met (di) H en een aas in handen zal partner misschien ook wel doubleren, maar dan zal het wel van nature down gaan en dan maakt de start niet uit.
Het lijkt er dus op dat we maats AH moeten vinden (met alleen (cl) AHxx ofzo doubleert maat 3 (cl) natuurlijk nog niet)
Links zal wel naast zijn bakkleur ook een schoppenplaat hebben want ik denk dat hij rekent op een 5- of 6-tal (sp) -slagen. Hoe weet hij anders zo zeker geen 2 verliezers in die kleur te hebben? Dat maakt (sp) AH bij maat alweer wat onwaarschijlijker. Dus wordt het (cl) , aangezien links' bieden meer weg heeft van een 5-4 of 6-4 laag dan een 5-5. Tenminste, ik zou met H Hx VBxxx AHVBx toch niet zo snel naar 6 gaan, H Hx AHVxxx VBxx ziet er al een stuk beter uit.

En mocht maat toch (sp) AH hebben dan hoeven ze nog geen 12 slagen van top te hebben (misschien moet er wel in (ha) gesneden worden)

Overigens ben ik het helemaal eens met maats doublet, je wordt in ieder geval gedwongen om na te denken en krijgt de kans het goed te doen. In ieder geval maakt het mij nooit zoveel uit of ik op een spel +0% of -0% haal.
Post Reply