Speelplan gevraagd

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Speelplan gevraagd

Post by Tjebbe »

Van de 4tallen van gisteravond:

Na het volgende biedverloop 1 (cl) - 1 (sp) - 2NT - 3NT a.p.
krijg je een hartenstart:
Dummy
(sp) HB86
(ha) 7
(di) Hxx
(cl) 876432

In je hand:
(sp) T7x
(ha) AHBx
(di) AT9x
(cl) AV

Uiteindelijk mocht ik het maken, maar dat lag meer aan de tegenstanders dan aan mijn speelplan. Daarom ben ik wel nieuwsgierig wat jullie speelplan zou zijn?
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Speelplan gevraagd

Post by een domme aap »

Een lastige rakker!

Je zou kunnen spelen op het ontwikkelen van de schoppens en de ruitens, hopend op 2 (sp) , 3 (ha) , 3 (di) en 1 (cl) slag - of 1 (sp) , 3 (ha) , 3 (di) en 2 (cl) slagen. Maar dat wordt al snel heel onoverzichtelijk:

1. (ha) B
2. (sp) -> B a) houdt b) verliest aan V c) verliest aan Aas.
3. a) (di) -> T --> 1) verliest, etc.
b) (ha) na gepakt
c) (ha) na gepakt
enz... Zoals ik al zei, vrij onoverzichtelijk :shock:

Een alternatief is: klavers ontwikkelen. Dus:
1. (ha) B
2. (cl) A
3. (cl) V
4. (ha) na gepakt
5. Nu moet je kiezen of je met ruiten oversteekt, of met schoppen naar de 'juiste' plaat. Het nadeel van ruiten spelen is dat de tegenpartij nu 1 keer ruiten kan aanvallen, en vervolgens weer over kan schakelen op harten. Het nadeel van schoppen is, dat je de goede plaat moet leggen. Toch voel ik daar meer voor. Zeker omdat ik met veel aplomp (sp) T uit mijn hand speel. Wordt die niet gedekt dan speel ik (sp) H en weer klaveren. Dan haal ik: 1 (sp) , 3 (ha) , 2 (di) en 3 (cl) slagen.

Ja, dat wordt mijn plan. Op de klavers af en in slag 5 schoppen TIEN spelen.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Speelplan gevraagd

Post by een domme aap »

Hm, wacht even. Dat verhaal van die schoppen T klopt misschien niet helemaal. Stel de truuk lukt en ik ben aan tafel met (sp) H, dan moet ik nog van slag met klaveren. Misschien kan de tp nu wel 3 schoppenslagen oprapen voor alsnog 1 down.
Ik denk dat ik toch voor de pyschologisch 'verleidelijke' (sp) T ga, in plaats van technisch beter een schopje richting HB te spelen. Is ook lastig te zien voor de tp om schoppen na te spelen (en het is ook alleen mis als rechts V9xx heeft...)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Speelplan gevraagd

Post by K-J »

Ik zou meteen op de schoppens afgaan. Op de klavers afgaan voelt niet lekker en is alleen maar effectief als de klavers 3-2 zitten (of (cl) H sec) én je op tijd twee keer op tafel komt. Daarnaast geef je een klaverslag op als (cl) H goed zit.
De schoppens geven veel kans op extra slagen en als het erg mooi zit maak je er zelfs drie en is je contract al meteen binnen.
Je kan de schoppens op zeer veel verschillende manieren aanspelen, maar ik denk dat ik zou beginnen met (sp) 10 laten rennen. Als deze verliest aan de vrouw of als deze gedekt wordt met de vrouw snij ik later over schoppen 9.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Speelplan gevraagd

Post by Martin »

Wat krijgen we nou, zijn KJ en Willem het niet met elkaar eens? Ik ben het overigens met KJ eens, ik begin ook met (sp) T voor het hok te gooien.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Speelplan gevraagd

Post by Roelf »

Mijn eerste gevoel was het plan van KJ, en een eenvoudige en grove berekening lijkt dat te bevestigen:
Plan KJ: Van de 3 kaarten (sp) V, (sp) 9 en (cl) H moeten er minstens 2 goed zitten, dat is 50%.
Plan Aap: (cl) 3-2 en (sp) A goed = 68% x 50% =34%. Als ik het goed begrijp doe je hierbij dan ook nog de aanname dat (sp) aas altijd wordt opgehouden als hij goed zit zonder de vrouw erbij.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Speelplan gevraagd

Post by nijn11 »

willemm wrote:
Martin wrote:Wat krijgen we nou, zijn KJ en Willem het niet met elkaar eens? Ik ben het overigens met KJ eens, ik begin ook met (sp) T voor het hok te gooien.

waarom speelt iedereen schoppen 10 voor? ik zie het nut niet zo, behalve dat het kost als schoppen vrouw sec goed zit (en als schoppenvrouw dubbel goed zit heb je door te beginnen met een kleine schoppen en extra kans om het goed te doen).

of mis ik iets?
Simpel toch? Het vergroot de kans op (sp) 8 in de laatste slag.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Speelplan gevraagd

Post by K-J »

willemm wrote:
Martin wrote:Wat krijgen we nou, zijn KJ en Willem het niet met elkaar eens? Ik ben het overigens met KJ eens, ik begin ook met (sp) T voor het hok te gooien.

waarom speelt iedereen schoppen 10 voor? ik zie het nut niet zo, behalve dat het kost als schoppen vrouw sec goed zit (en als schoppenvrouw dubbel goed zit heb je door te beginnen met een kleine schoppen en extra kans om het goed te doen).

of mis ik iets?
Ik had eigenlijk gewoon nog niet nagedacht over schoppen naar de boer i.p.v. (sp) 10 voorspelen. Het grootste nadeel dat ik zie in het spelen naar (sp) B is dat ik niet precies weet wat ik na moet spelen mocht ik de slag maken met (sp) B.
En het argument van Nijn is natuurlijk ook heel valide :D
Last edited by K-J on 19 Sep 2010, 01:06, edited 1 time in total.
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Re: Speelplan gevraagd

Post by Tjebbe »

Dit gebeurde aan tafel. Ik koos voor de klaveren. A, V voor de heer van west en oost gooit iets af. Om mij onbegrijpelijke redenen vergeet west 2 klaverenslagen op te rapen en speelt schoppen terug voor de vrouw van oost. Harten na, gepakt, schoppen voor het aas van oost, harten na gepakt. Ruiten T gedekt door de B, genomen, 2 schoppenslagen meegenomen en toen via de snit in ruiten (aan tafel was duidelijk dat West niet VB sec had) waren er opeens 9 slagen.
Uieindelijk zit alles mis op dit spel, maar ik denk dat schoppen voor 3 slagen achteraf iets beter lijkt dan klaveren.
Post Reply