Tegenspel probleem

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Tegenspel probleem

Post by HenkU »

Axx
Qxxxx
xx
AQx
------------ Kx
--N--------- x
-W-O------- AJxx
---Z-------- Jxxxxx

Zuid Gever
1 (sp) - Pas - 2 (cl) * - Pas
2 (di) ** - Pas - 4 (sp) - Pas

* Van alles, onder andere balanced GF met (sp) mee, ** willekeurige 11-14 hand.

Maat komt uit met (di) K. Plan het tegenspel en waarom. Ging gisteren aan twee tafels allebei even hard fout.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Tegenspel probleem

Post by Erik »

Veel punten kan maat niet hebben, 3 kleine troefjes wel. Ik neem dus (di) H over en speel een kleine klaveren. Aan slag met (sp) H probeer ik maat een aftroever te geven waarna hij (di) V als downslag kan incasseren.
Zelf voor een hartenintroever gaan lijkt me inder zinvol omdat de leider dat eenvoudig kan counteren door (sp) A te slaan.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Tegenspel probleem

Post by HenkU »

Deze variant is door niemand bedacht en werkt trouwens ook niet.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Tegenspel probleem

Post by nijn11 »

Weet je wat? ik doe eens gek en gooi de (di) J onder de heer. Als maat nu op het vriendelijke idee komt om harten te switchen dan kan er iets moois gebeuren. Als maat (di) Kx had, komt er gewoon ruiten na, en is er niets verloren.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Tegenspel probleem

Post by Gary McAlley »

zou in de praktijk ook (ha) switchen. Kan leider trouwens nog een 4krt (ha) hebben? Als ie iets had als Q10xxx-AKx-xxx-Kx is de Nijn-variant aangewezen. dan kan het 1 down als leider niet (sp) naar A speelt.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Tegenspel probleem

Post by nijn11 »

nijn11 wrote:Weet je wat? ik doe eens gek en gooi de (di) J onder de heer. Als maat nu op het vriendelijke idee komt om harten te switchen dan kan er iets moois gebeuren. Als maat (di) Kx had, komt er gewoon ruiten na, en is er niets verloren.
Not bloody likely, trouwens.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Tegenspel probleem

Post by Vindaloo »

(di)B onder gooien vind ik wel een goed idee, als maat maar even nadenkt. Wanneer ik (ha) A heb heeft de leider zo'n beetje de rest van de plaatjes en kan het spel niet down. Dus moet ik maar (sp) K hebben. Dan gaat het nog steeds niet down na (ha) switch als de leider de troeven van boven speelt, en dat is met dit tegenspel minder makkelijk te verzinnen dan 'overnemen en (ha) switchen'.

Er is echter nog een optie, en dat is een singleton (cl) bij maat. Met xxx xxxx HVxxx x start niet iedereen automatisch (cl).

Heeft maat die singleton dan zal hij na (di) B en enig denkwerk wel daarnaar switchen, heeft-ie die niet dan moet het maar uit een (ha) -switch komen.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Tegenspel probleem

Post by een domme aap »

Maar, maar, wat nu als de leider gewoon iets heeft als: BT9xx AHx Bxx Hx. Dan neem je de ruitenheer over en je speelt harten na. De leider moet wel een dubbele schoppensnit nemen om daar maar 1 verliezer in te hebben. Vervolgens kan ik maat bereiken met RU V voor mijn aftroever...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Vindaloo

Re: Tegenspel probleem

Post by Vindaloo »

een domme aap wrote:Maar, maar, wat nu als de leider gewoon iets heeft als: BT9xx AHx Bxx Hx. Dan neem je de ruitenheer over en je speelt harten na. De leider moet wel een dubbele schoppensnit nemen om daar maar 1 verliezer in te hebben. Vervolgens kan ik maat bereiken met RU V voor mijn aftroever...
Maar maat in dat geval speelt toch ook gewoon (ha) na als ik de B gooi? Of hij persisteert met (di) , dan sneuvelt het contract ook (na een derde rondje (di) ). Ik zou zelf (in de variant van Dennis) met Vxx xxxx HVxx xx (di) doorspelen, dan maak ik mijn troef vrouw nog als maat alleen maar (ha) A heeft.

pointe is (denk ik) dat er meerdere downvarianten zijn, maar dat partner die beter kan zien dan ik, maar ik geef toe dat er dan best nagedacht moet worden. In de praktijk zou ik waarschijnlijk ook (di) A en (ha) naspelen, maar dat komt alleen maar omdat ik ook een middelmatige bridger ben die blij is een downvariant te zien. (di) B geeft partner de kans te schitteren, maar ook hij is geen topkaarter, anders speelt-ie niet met mij. Of heb ik iets gemist, Henk?
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Tegenspel probleem

Post by HenkU »

Tsja, ik nam dus ook (di) H over met het aas en speelde (ha) na. Dat was hem niet, de leider had:

J9xxx
AKJx
xxx
K

en nam de eerste harten, raapte (cl) K op, stak over naar (sp) A en deed op (cl) AQ 2 ruitens weg. Daarna gaf hij rustig 2 troefslagen af voor contract. Is inderdaad een baggeropening maar voldoet wel aan de
beschrijving "willekeurige 11-14".
Post Reply