Alle opties openhouden?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Alle opties openhouden?

Post by Gary McAlley »

Viertallen. Je speelt als zuid 6SA en west komt uit met (ha) 10. Dummy heeft:

(sp) B10x
(ha) AVBx
(di) AVx
(cl) ABx

In de hand heb je:

(sp) AVxxx
(ha) Hxx
(di) Bxx
(cl) Hx

Je neemt de start in de dummy en probeert schoppensnit. Die zit mis en west vervolgt (ha) . West blijkt te zijn begonnen met 5 (ha) s en na 3 rondjes (sp) blijkt hij ook nog 3 (sp) s te hebben gehad. Hoe verder? De volgorde waarin je de (ha) s en (sp) s speelt om achter dit zitsel te komen mag je natuurlijk zelf bepalen.

Tweede vraag: hoe zou je hebben gespeeld als west niet 5 maar 4 (ha) s had gehad (naast 3 (sp) s)?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Alle opties openhouden?

Post by K-J »

Ik zie twee mogelijkheden:
1. (cl) AH slaan en als (cl) V niet valt neem je de ruitensnit.
2. (di) A meenemen en al je slagen in (ha) en (sp). In de dummy hou je (cl) ABx over en in je hand (di) B en (cl) Hx. Nu heb je een dwang als (di) H en (cl) V op één hand zitten, dus als (di) H niet weggegooid is, sla ik (cl) AH. Snijden op (cl) V lijkt minder kansrijk, omdat west dan 3 klavers gehad moet hebben en omdat ik dan sowieso beter speelwijze één had kunnen kiezen (kansrijker).

Speelwijze één werkt als west twee klavers of minder heeft met (cl) V daarbij of als west (di) H heeft.
Speelwijze twee werkt als west twee klavers of minder heeft met (cl) V daarbij of als (cl) V en (di) H op één hand zitten.

Oost lijkt de ruitenlengte te hebben, dus mathematisch is speelwijze twee beter. Echter, zonder (di) H zou west wel eens ruiten hebben kunnen naspelen om de leider direct voor een beslissing te plaatsen. Dus dat pleit weer meer voor speelwijze één. Als echte bèta ga ik voor speelwijze twee. Het maakt mij hierbij niet uit of west 4 of 5 hartens had.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Alle opties openhouden?

Post by Gary McAlley »

Ok laat ik het Eens Met KJ-mantra dan ook maar eens bezigen. Waarschijnlijk kun je binnenkort van die armbandjes kopen met EMKJ erop. Maar misschien was dit probleem ook wel wat te eenvoudig. Met de laatste zin ben ik het echter niet helemaal eens.

Met open kaarten kun je dit altijd maken, waar de keycards ook zitten. Ofwel door een geslaagde snit op (cl) V of (di) H ofwel door een (cl) / (di) -dwang. Ik vroeg me af of je deze kansen op een of andere manier kunt combineren, maar dat lijkt niet het geval. Je moet dus minstens een van de schepen verbranden voor je verder gaat. Wat betreft de plannen van KJ, volgens mij zijn er vier situaties denkbaar:

a) (cl) V en (di) H links: plan 1 en 2 werken
b) (cl) V links en (di) H rechts: beide planen mislukken
c) (cl) V rechts en (di) H links: alleen plan 1 lukt
d) (cl) V en (di) H rechts: alleen plan 2 lukt

De tegenstanders hebben samen 15 kaarten in de lage kleuren, dus de kansen op c) en d) zijn resp. 5/15*10/14 = 24% en 10/15*9/14 = 43%. Heeft links een harten minder dan wordt het aantal vrije plaatsen voor k en r links groter en rechts kleiner. Dan wordt het 6/15*9/14 = 26% voor c) om 9/15*8/14 = 34% voor d). Heeft ie er nog een minder dan wordt het 27% om 27% en nog een minder dan is c) waarschijnlijker dan d) en is plan 1 volgens mij beter**. Niet iets om aan tafel te bedenken natuurlijk dus wellicht van weinig praktische betekenis. Maar ik ben stiekem ook een beta en dan heb je daar geen boodschap aan.

** Alles even afgezien van (cl) V(x) bij een van de tegenstanders omdat dit ieder plan overbodig maakt. Dit beïnvloedt de kansen natuurlijk nog wel.
Post Reply