Je hebt...

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Je hebt...

Post by HenkU »

3
AQT6
AJ964
963

Kwets tegen niet, 2e hand, voor je wordt 1 (sp) geopend en dan gaat het verder 3 (cl), maat past en past verder, 3 (ha) , 4 (sp) , 4NT, 5 (cl) , 6 (sp) . Je vraagt maar eens wat dat allemaal betekent en hoort dat 3 (cl) een balanced mancheforcing hand is met 4 (sp) , 3 (ha) een willekeurige 2e kleur, 4 (sp) helemaal niets over, 4NT azen vraag, 5 (cl) 1 van de 5. De dummy had kunnen vragen wat de 2e kleur van de leider is, maar heeft dat niet gedaan.

1. Je mag uit. Kies maar.

2. Maakt het uit of de 2e kleur minimaal een vierkaart is of minimaal een vijfkaart.

3. Je start (ha) A en in de dummy komt:

A975
953
KQ63
KQ

De eerste slag gaat A, 3, 8, 2. Standaard signalen, dwz hoog laag aan of even. Wat nu?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Je hebt...

Post by K-J »

Vreemd biedverloop, sowieso rare afspraken en dan gaan ze er ook nog eens vreemd mee om. Daarna worden er keycards gevraagd, er ontbreken er twee en toch hoppa zes.
Afijn, het zal allemaal wel. Het maakt mij voor de start niet uit hoe lang die tweede kleur kan zijn, ik start met één van m'n azen. Welke aas ik ga starten weet ik niet (ik kan ook niet bedenken waarom de ene beter zou zijn dan de andere), maar zoals het ligt pakt (ha) A in ieder geval goed uit.

Natuurlijk is het wel handig om te weten of het signaal bij partner nu een aansignaal of een evensignaal is (ik zou toch wel even afspreken met partner hoe we dat doen op een aas).
(di) A oprapen is alleen nodig als de leider een 5-1-1-6 heeft en aangezien ik een renonce bij hem verwacht (waarom zou 'ie anders naar slem gaan met twee keycards buiten) speel ik (di) A zeker niet.
Als de leider een 6-2-0-5 of een 5-2-0-6 heeft, dan zou ik nu harten moeten naspelen voor het geval partner (ha) H heeft. Maar ik geloof niet dat partner (ha) H heeft. Dan heeft de leider in mijn ogen gewoon te idioot geboden op veel te weinig (maximaal iets van (sp) HVBxxx, (ha) Bx, (di) -, (cl) ABxxx). Daarnaast is harten naspelen heel erg fout als de leider harten als tweede kleur heeft. Natuurlijk zou partner misschien de tweede ronde kunnen troeven, maar zelfs dan is harten na niet nodig. Stel de leider heeft een 5-5-0-3, zodat hij op (cl) A een harten in de dummy kan wegdoen. Dan moet hij vervolgens twee hartens in de dummy troeven, maar hij moet ook drie keer troeftrekken, anders troeft mijn partner (ha) H af. Dus als de leider (ha) H heeft is harten naspelen eigenlijk nooit goed.
Conclusie als een hoge harten bij partner een even aantal aangeeft speel ik klaveren na, als een hoge harten bij partner een aansignaal is speel ik harten na.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Je hebt...

Post by Gary McAlley »

moeilijk te begrijpen bieding. Twee azen buitenboord en toch slem. Hij zal dus wel een (di) renonce hebben, maar dan wordt dat azen vragen nogal gokwerk. 5-3-0-5 bij de leider is wellicht mogelijk maar dan is die (ha) 8 weer moeilijk te begrijpen. Ik houd het op 5-4-0-4 (HVxxx-Hxxx- -Axxx) en speel dus maar passief troef na. In dat geval komt ie niet meer van nog een (ha) loser af.

PS heb je ook nog gevraagd wanneer ze gewoon controles bieden ipv raadselachtige willekeurige tweede kleuren?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Je hebt...

Post by K-J »

Waarom speel je schoppen en geen klaveren na als je een passieve nakomst wilt spelen? Dadelijk heeft de leider (sp) HBxxx, (ha) Hx, (di) -, (cl) ABxxxx en heb je het troefprobleem voor hem opgelost.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Je hebt...

Post by Gary McAlley »

(cl) is inderdaad nog passiever. Maar ik vind dat ie (sp) V ook moet hebben, het is al vreemd genoeg. Anders moet ie zn lidmaatschap bij de NBB inleveren

nee sry, met HVxxx-Hxxx- -Axxx komt ie natuurlijk altijd van zn (ha) loser af... bij nader inzien, met terugwerkende kracht, met de kennis van nu, zou ik geen (ha) starten :D

hm nee toch niet, dan heeft ie weer een (cl) loser teveel; dus toch gewoon passief naspelen in dat geval.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Je hebt...

Post by HenkU »

Allen,

Het is natuurlijk een arbitrage maar daarover later meer.

De uitleg die je hebt, is alles wat de man die mocht uitkomen vroeg. Als je doorvraagt... de dummy had met 3 (sp) kunnen vragen wat de 2e kleur is (antwoorden 3NT voor (sp) , 4 laag voor die kleur). Verder had hij 3NT kunnen bieden als een (sp) cue en 4 laag als cue in die kleur. De openende hand heeft over 3 (cl) als opties om een lange kleur aan te geven als hij denkt ergens een 2e slagenbron nodig te hebben, een korte kleur aan te geven of een 5332-achtige hand aan te geven. NZ zullen desgevraagd aangeven dat de uitleg geheel correct is geweest en kunnen het systeemboek laten zien.

Wat ik zie is dat mensen wel of geen harten starten. Maakt het nog wat uit of de 2e kleur een 4kaart dan wel een 5kaart is?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Je hebt...

Post by Gary McAlley »

willemm wrote:Maakt het nog wat uit of de 2e kleur een 4kaart dan wel een 5kaart is?
Ja dat lijkt me wel. Als je weet dat het een 5kaart is weet je dat:

a) de tweede kleur geen (di) is (maar dat gevoel had je toch al)
b) als de tweede kleur (cl) is lijkt het niet meer down te kunnen, leider verliest ws alleen nog een (ha)

dus in dat geval kun je om het down te spelen de leider op een 5krt (ha) spelen en dus (ha) naspelen. Maar zoals willemm al opmerkte is het dan ook zonder (ha) na ook down. Dus als je dat van die 5krt weet lijkt het niet uit te maken wat je doet. Als je dat van die 5krt niet weet kun je nog andere dingen doen zoals de eerder genoemde passieve nakomst.
Jannes

Re: Je hebt...

Post by Jannes »

Hmmm.

Ik ben het (grotendeels) met KJ eens. Ik speel (ha) door. Count kan nu niet belangrijk zijn, want in die kleur liggen er geen potentiele winners voor de leider, dus ik ga gewoon uit van een aansignaal.

Maar ik ga wel ff een potje braken als dat de maakstart was, met een 6-2-0-5 (oid) waarvan (ha) Heer - klein bij de leider.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Je hebt...

Post by HenkU »

Nee, dat bedoelde ik niet over de 4 vs 5 kaart. Het probleem was dit. Aan tafel werd gevraagd wat 3 (ha) was. Volgens NZ is het uitgelegd als ergens een tweede kleur (correcte uitleg volgens systeemboek), volgens OW als ergens een tweede lange kleur. Helaas werd er niet met schermen gespeeld, dus wat er gezegd is, is niet na te gaan.

De man die mocht uitkomen begon met (ha) A, gevolgd door (di) A op te rapen. Dat was helemaal fout,
de leider had:

HVBT8x
HB42
--
Axx

natuurlijk is het contract al gemaakt na (ha) A uit.

De speler die uit mocht komen stelde nu dat hij dacht dat een tweede lange kleur een vijfkaart moest zijn en wilde dus het contract downspelen door (ha) A en harten door te spelen. Zou de tweede kleur ook een vierkaart kunnen zijn, dan was hij wat anders gestart. Hij is van mening dat NZ hadden moeten zeggen dat 3 (ha) ook een 5-4-xx kan zijn.

NZ voeren natuurlijk aan dat met HB742 bij de leider de eerste slag precies hetzelfde gaat, als je nu (ha) bent gestart in de veronderstelling dat de leider een vijfkaart heeft, dan kan je het goede werk maar beter afmaken. Wat je met (di) A denkt te bereiken, is in ieder geval niet duidelijk. Die wordt zeker ingetroefd en ontwikkelt 2 slagen voor de leider. NZ hebben geen idee hoe dat goed kan zijn. Verder stellen NZ dat als het verschil tussen 4 en 5 kaart werkelijk zo belangrijk is, dat je dat ook had kunnen vragen. De leider stelt ook nog dat je met HVBTxx/HBxx/--/Axx tegenover Axxx/AVxx/xx/Hxx je beter in 7 (ha) dan in 7 (sp) kan zitten. Dit is natuurlijk een leuke voor een biedwedstrijd, maar de enige manier om een kans te maken in dit contract te komen, is door nu (ha) als tweede kleur aan te geven.

Afijn, heeft oost een punt of niet?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Je hebt...

Post by frank »

Zit die Henk toch niet zo te pesten, het moet inmiddels toch duidelijk zijn dat de "tegenpartij" met hun "debiele bieden" Henk zelf betreft ....
Post Reply