Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Tijntje »

Ja, dat moet natuurlijk 'Bridget U Verder' zijn, maar dit komt uit de bekerwedstrijd Himbuv - BCO.

(sp) A52
(ha) KJ7
(di) Q8
(cl) K7654

(sp) 8764
(ha) AQ1085
(di) A
(cl) Q83

Je hebt als Zuid in de eerste hand (bij allen kwetsbaar) 1 (ha) geopend (5+ kaart, gelimiteerd tot een slechte 16-punter) en je maat parkeert je zonder omhalen in 4 (ha) . De start is (cl) 9 (1e-3e-5e) en je legt klein in dummy (toch?). Rechts speelt de 2 en je neemt de slag maar (toch?). En nou (© een domme aap)?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Erik »

Verder? Ik ga gewoon 1 of 2 down, want ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. 2 verliezers in klaveren en 3 in schoppens en geen idee hoe ik er vanaf moet komen. In de praktijk zal ik een beetje vogelen met de schoppens, zodat oost misschien in de dubbelrenonce moet spelen of west van (cl)ABT moet afspelen voor een extra slag. Misschien kan ik een schopje in de dummy troeven. ik speel dus eerst (di)A en (di) getroefd en dan (sp)A gevolgd door (sp) en na afloop tel ik hoeveel ik er te weinig gehaald heb. Ik kan dit soort situaties niet uitdenken.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by dirk »

Als dat 1e-3e-5e betekent dat je met de 3e start ook als je een serie van 3 hebt, dan heeft oost zeer waarschijnlijk Ax. Dus ik zou zeggen troef trekken en dan een kleine klaver spelen voor de aas van oost (wel in dummy even die 10 of J van west duiken dus). Er kunnen dan twee schoppenverliezers weg op de hoge klaveren van dummy voor +1.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Gary McAlley »

ik doe ook 1 down, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. 2 (sp) losers lijken me onafwendbaar, zelfs bij (sp) 3-3. Als je niet alle troeven trekt, maar slechts 2 (aangenomen dat de (ha)s 3-2 of 2-3 zitten) en dan van slag gaat, na een dubbelrenonce in (di) gecreeerd te hebben, krijg je ofwel (cl) A, (cl) getroefd na ofwel troef na. Ik ben zeer benieuwd naar de maakkans.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by een domme aap »

Maar, maar. Waarom klein in dummy in slag 1? Je hebt toch maar 1 kans, en dat is dat de tegenpartij niet op tijd schoppen speelt. Ik probeer daarom KL H - ik neem aan voor het Aas. Dan hoop ik op klaver of ruiten (of troef) na. Ik trek vervolgens troef, en speel mijn klavers vrij, die ik nog kan bereiken met (sp) A.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by K-J »

Nu (cl) 2 rechts blijkt te zitten is de (cl) 9 start een singleton geweest. Dat betekent dat het leggen van (cl) H in ieder geval niet het winnende speelplan was op dit spel ;)

Ik ben het overigens wel eens met Dennis dat het leggen van (cl) H de beste speelwijze is. Dit geeft de meeste maakopties met de klavers 3-2, niet alleen omdat de tegenpartij het fout kan doen, maar ook omdat de driekaart klaver bij een dubbelton schoppen kan zitten.
En een maakvariant nu de klavers 1-4 zitten heb ik toch nog niet bedacht (maar dat zegt misschien meer over mijn gedachten dan over het spel :lol: )
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by nijn11 »

Errr...
Tja, als het toch hopeloos is:
(di) A
(ha) 8 voor de B
(di) V, (cl) weg
rechts (sp) H na, voor de A
(ha) 5 voor de 7
(sp) x, voor V rechts
Rechts probeert (cl) A, (cl) na, die troef je met (ha) A
(ha) V voor de H
(cl) H, schoppen weg
(cl) x, schoppen weg
en je verliest nog 1 schoppen.

Slecht gespeeld van oost, die moet natuurlijk (cl) A niet cashen. Oost had HV, xx, Hxxxx, AB10x, west B10xx, 9xx, Bxxxx, 9.

Zoiets, Tijn? ;)

Ik ben alleen nog niet uit de (sp) 8 - variant.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Tijntje »

Bijna goed, Nijn. Rechts had HV, xx, xxxxx, AB10x.
In de praktijk zag ook ik weinig maakkansen en besloot wat te rommelen. Ik speelde meteen een klaveren terug op de keeper en LHO troefde in (hij kon niet geloven dat zijn maat het aas had). Schoppen boer terug, gedoken voor rechts en klaveren aas, klaveren na. Uiteraard hoog ingetroefd en na ruiten aas en nog vier rondjes troef zat links toch echt in een schoppen-ruiten dwang. Hij brak zijn schoppens af (niet wetend dat ik bij Dombo speel) en zo had ik schoppen acht als laatste slag 8-)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Roelf »

Mooi gespeeld Tijn, vooral (cl) in slag 2 in de hoop dat links troeft vind ik listig en goede taxatie van je tegenstander.
Verder vind ik de opm van Dirk wel interessant. Als er 1e,3e,5e op de kaart staat, moet je er dan rekening mee houden dat de 9 van BT9 kan zijn? Ik heb zoiets wel eens aan een tegenstander gevraagd die zei dat ze bij driekaarten willekeurig konden kiezen uit de 1e en de 3e. (en bij vijfkaarten uit de 1e, 3e en 5e). Dat leek me niet helemaal in de haak. :cry: Ben benieuwd naar jullie mening.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Heel Interessant Maar Bekert U Verder

Post by Gary McAlley »

volgens mij kan een 9 niet van B109 zijn omdat starten met de hoogste van een serie meestal voorrang heeft boven 1-3-5. maar naar het antwoord op de meer algemene vraag
Roelf wrote:Ik heb zoiets wel eens aan een tegenstander gevraagd die zei dat ze bij driekaarten willekeurig konden kiezen uit de 1e en de 3e. (en bij vijfkaarten uit de 1e, 3e en 5e).
ben ik ook benieuwd.
Post Reply