Slem met vreemde start

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Slem met vreemde start

Post by Eldert »

Dummy:
(sp) T3
(ha) J3
(di) AKJT952
(cl) A4

Leider:
(sp) AKJ864
(ha) AK52
(di) -
(cl) JT8

Links start met (cl) 2 , genomen in de dummy, je speelt (di) AK en onder de K valt de vrouw.
Hoe ga je verder?


p.s. de start was naar mijn mening vreemd, omdat ze uitkwam van K2.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Slem met vreemde start

Post by een domme aap »

Ik neem aan dat de opdracht is om 6 (sp) te halen?
En, waar valt de vrouw? Links of rechts?
Need more input :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Slem met vreemde start

Post by Tijntje »

Zelfs ik ga 6 (di) nu halen.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Slem met vreemde start

Post by Eldert »

Sorry, ik was net wakker.

Het contract is 6 (sp) en de vrouw valt rechts van de leider.

6 (di) is inderdaad een stuk makkelijker als de vrouw gevallen is.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Slem met vreemde start

Post by Erik »

Vervolg met (di)B, rechts ingetroefd, door jou overgetoefd en anders een harten weg. (ha)AH en (ha) getroefd. Dan (di)T idem en de laatste (ha) getoefd met de 10. Er mag voor of overgetroefd worden met de vrouw. je hebt nu in de hand alleen nog maar hoge troeven over.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Slem met vreemde start

Post by Eldert »

Als je 2 harten weggooit in plaats van 2 klaveren, heeft het een kans van slagen van 50% oftewel, zit de (sp) V goed.

Is er nog een betere speelwijze?
Je zou ook na (di) AK (2x (cl) weg),de (di) B voor kunnen spelen en een daar nog een lage harten op kunnen weggooien. Wat is de kans dat dat goed gaat?

(Erik was me voor)
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Slem met vreemde start

Post by Arnaud »

Ok, onder ruiten aas en heer gaan twee klaveren weg, (neem ik aan). Dan ruiten boer, als getroefd overgetroefd. Dan Harten aas en heer en harten laag getroefd. (harten moeten maar 43 zitten). Vervolgens speel ik weer ruiten na. Als getroefd dan overgetroefd, anders harten weg en schoppen tien laten razen. Nu laatste harten troeven met de tien. Dit werkt als troef vrouw al was gevallen (dubbel voor je, of als de vrouw bij de vier kaart harten zit.). Indien de tien houdt klaveren laag vertroeven en schoppen van boven spelen. Als het meezit maak je dus zeven, als schoppen vrouw fout zit zes en als het tegenzit ga je down.

Miscchien is het kwa maakkansen beter om de derde harten met de tien te troeven, maar daar zitten ook allerlei varianten bij die niet zo fijn zijn.

Het heel slim klaveren voor de vrouw en klaveren terug voor de secce heer en aas is voor helderzienden en niet aan mij besteed. Bovendien ben je dan down met troef vrouw derde fout. Terwijl bovenstaande plan maakt met links:

Vxx
XXXX
XXXX
KX

Je (sp) J864 is natuurlijk geweldig, je kunt altijd net eentje hoger troeven.

Edit: Ofwel eens met Erik die me twee minuten voor was.
Last edited by Arnaud on 16 Feb 2011, 16:55, edited 1 time in total.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Slem met vreemde start

Post by Arnaud »

Eldert wrote:Als je 2 harten weggooit in plaats van 2 klaveren, heeft het een kans van slagen van 50% oftewel, zit de (sp) V goed.

Is er nog een betere speelwijze?
Je zou ook na (di) AK (2x (cl) weg),de (di) B voor kunnen spelen en een daar nog een lage harten op kunnen weggooien. Wat is de kans dat dat goed gaat?

(Erik was me voor)
Als je twee hartens weeggooit is de maakkans minder dan 50%. Ik neem aan dat je na ruiten aas en heer dan klaveren na speelt? Als rechts neemt met de heer of vrouw (jaja hier werkt dat anders) en troef na speelt ben je down met troeven 4-1 en de vrouw goed (je kunt maar een keer snijden). (en ben je 2 down met vrouw fout)
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Slem met vreemde start

Post by Eldert »

Ik ben wel blij te horen dat iedereen moeite zou hebben gehad. De harten zitten namelijk 5-2, met de dubbelton bij de troef Qxx, achter de lange ruiten.

Of te wel, je kunt geen harten aftroeven, want die worden overgetroefd. De ruiten wordt laag voor getroefd en je komt nooit meer in dummy. Mijn partner probeerde ook de harten af te troeven.

Het frustrerende is dat de andere 5 paren in 3NT en 4 (sp) zitten, wat ze maken met 2 of 3 overslagen... Waarschijnlijk kregen ze een hartenstart, waardoor je troef kunt trekken en kunt oversteken naar klaveraas.
Post Reply