juniorentraining denktank

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

juniorentraining denktank

Post by Floris »

Paren, N/OW,
Je zit met de volgende Zuidhand:
(sp) HV4
(ha) V92
(di) V875
(cl) VB5

Het bieden verloopt vrij standaard:
partner - rechts - jij - links
pas - (1SA) - pas - (2 (cl) )
pas - (2 (di) ) - pas - (3SA)
a.p.

goed luisterend naar het biedverloop start je eens niet met je langste kleur, maar leg je (sp) H op tafel.
dit is de dummy die links verschijnt:
(sp) AB75
(ha) H753
(di) 42
(cl) H63

De leider pakt (sp) A en partner legt (sp) 6. Je speelt hoog=aan/even. Bij de leider valt (sp) 7.
De leider speelt in slag twee (di) 4, via (di) 6 en (di) B voor je (di) V.

1) ben je het eens met de (sp) start? zo nee, wat was je gestart?
2) hoe taxeer je de kaarten die partner heeft bijgespeeld, en wat speel je na?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: juniorentraining denktank

Post by K-J »

Ik zou geen schoppen gestart zijn maar ruiten. Mijn partner heeft beduidend veel minder punten dan ik, dus mijn lengte kan benut worden wanneer ze vrij zijn. Ergo, ik start 'gewoon' mijn langste kleur.
Ik weet niet wat jullie afspraken waren over signaleren. Ik speel in deze situatie laag is even, dus ik lees partners (sp) 6 als een oneven aantal.
(di) 6 lijkt (in het signaleersysteem dat ik speel) ook al op een even aantal ruitens, dus de leider heeft er waarschijnlijk 5. Ik zou nu zeker (di) V een rondje gedoken hebben om te zien hoe de leider gaat oversteken om nog een keer te snijden in ruiten. Nu ik dat niet gedaan heb speel ik maar (cl) V na. In die kleur heb ik de minste kans van alles weg te geven. Het contract gaat toch al niet meer down.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: juniorentraining denktank

Post by Erik »

Floris wrote:Je speelt hoog=aan/even.
K-J wrote:Ik weet niet wat jullie afspraken waren over signaleren. Ik speel in deze situatie laag is even, dus ik lees partners (sp) 6 als een oneven aantal.
Heeft iemand een leesbril voor die man? Kan die ook eens een zinnig antwoord geven. alhoewel...

(sp) lijkt mij een prima start. Je zult het toch alleen moeten doen. Parner zal ergens een verdwaalde heer of vrouw hebben en dan kun je maar beter eerst de dummy zien. Het is een wat blinde gok om zomaar die plaat te gaan zoeken. Dit legt gewoon een slag vast.

(sp)6 is natuurlijk lastig te lezen. Maat kan zien dat er voor jou niets te halen is in die kleur en hij weet dat het voor jou ook wel duidelijk is dat hij geen hulp gaat geven in deze kleur, dus heeft het dan wel nut om een distributiesignaal te geven? Een kleurpreferentie is zinvoller, toch? Dat is echter een beetje lastig hier. heeft hij 632, T632 of 9632?

(di)6 lijkt me oneven. Dan heeft de leider er 4 en begint het erop te lijken dat de leider in al zijn kleurtjes de slagen bijeen moet sprokkelen. hij heeft een 3343 of een 44 laag. Een klaverenterugkomst zoals KJ suggereert lijkt me er dus eentje direct uit de cadeauwinkel. Het is paren dus wil ik nu passief tegenspelen om geen slagen weg te geven. Ruiten terug op de keeper lijkt me dus aangewezen. ALs maat (di)H heeft (wat gezien slag 1 mogelijk kan zijn) dan moet maat ook maar de 9 hebben zodat mijn 8 hoog wordt.
Je kunt ook maat nog spelen op (sp)T. Dan speel je nu een kleine schoppen in de hoop dat de leider een keer ophoudt en maat die slag mag maken, maar in de categorie speculatief...
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: juniorentraining denktank

Post by Gary McAlley »

Lastig die zesjes. (sp) 7 komt trouwens twee keer voor in dit probleem, zowel in de dummy als in de hand bij de leider. Ik ga er dus maar vanuit dat ik voor een van die 7's de 8 moet lezen (zo te zien heeft Erik dat ook gedaan). Leider kan in (sp) volgens mij 10632, 9632 en 1096 hebben. Dan lijkt de waarschijnlijkheid van een vierkaart dus wat groter. (di) 6 zie ik ook als een driekaart. In dat geval heeft de leider dus een 2-3-4-4, zeg 98-Axx-AHBx-Axxx (a) of 98-ABx-AHBx-Axxx (b) of 98-Axx-AHBx-A109x (c) of varianten daarop. Hij kan altijd 2 schoppenslagen maken, heeft twee hartenslagen, twee ruitenslagen en 3 klaverslagen vanwege het 3-3 zitsel. volgens mij kan ik alleen een hartenslag kado geven (geval b) of een klaverslag (geval c). Ik speel ook maar een ruiten na, dat lijkt me het veiligst.

btw 1SA = 15-17? zo te lezen interpreteert niet iedereen dat hetzelfde
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: juniorentraining denktank

Post by K-J »

Hmm, volgens mij stond dat schoppensignaal er nog niet toen ik mijn antwoord inleverde, maar ik zal jullie het voordeel van de twijfel geven.

Partner heeft nu dus een even aantal schoppens en aangezien de leider geen vierkaart schoppen kan hebben i.v.m. zijn 2 (di) antwoord op de stayman van zijn partner, heeft mijn partner dus vier schoppens. Hij heeft waarschijnlijk een 4-3-3-3 of een 4-3-2-4.

Helaas kan ik partners signaal in ruiten niet met 100% zekerheid lezen. Partner kan (di) 63 hebben, maar ook bijvoorbeeld (di) 1096. In het eerste geval kan ik het beste (di) V duiken. De leider zal dan oversteken naar de dummy om de ruitensnit te herhalen en op die manier zijn dekking in één van de andere kleuren verzwakken + aangeven waar hij zijn punten heeft zitten. In het tweede geval moet ik juist meteen pakken, want de leider heeft geen recht op een derde ruitenslag.

Ik vind 'm lastig, maar ik denk dat ik (di) V toch nog een rondje duik. Ik denk dat de leider eerder (di) AHB109 heeft dan (di) AHB3. In dat geval zou ik verwachten dat hij eerst andere kleuren gaat proberen te ontwikkelen. Nu ik (di) V gepakt heb speel ik partner op een driekaart ruiten en speel ik ruiten terug.

O ja, nu we toch sneren aan het uitdelen zijn: natuurlijk heeft partner (di) H niet meer, Erik! Pak een telraam en tel mee: 12 punten bij jezelf, 11 punten in de dummy, de leider heeft er minimaal 15.... :mrgreen:
Post Reply