Belgisch tegenspel

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Belgisch tegenspel

Post by Floris »

paren/O/OW, (vriendelijke, doch matige tegenstanders)

----------------- (sp)
----------------- (ha)
----------------- (di)
----------------- (cl)
(sp) HVB932 ----------------- (sp)
(ha) 52 ----------------------- (ha)
(di) A4 ----------------------- (di)
(cl) H72 ---------------------- (cl)
----------------- (sp) A
----------------- (ha) H873
----------------- (di) HVB92
----------------- (cl) 986

Je zit Zuid en ik ben je maat. Je boft, want je speelt vandaag mijn systeem ( :lol: sorry hoor...)
het bieden verloopt vreemd (OZWN):
(pas) - 1 (di) * - (Dbl (!?)) - 1 (ha)
(1 (sp) ) - 2 (ha) - (4 (sp) ) - Dbl
a.p.

*= OF gebalanceerd 12-15 (vanaf een doubleton dus), OF 11-15 met 4+ (di) (eventueel langere (cl) )

Je start (di) H en je verwondert je over de atypische dummy. Mevrouw West was kennelijk een beetje hoteldebotel van de betekenis van 1 (di) ofzo... Anyways, Meneer Oost vraagt om het Aas (maat (di) 3 (af) en Oost (di) 5). De leider laat (sp) H razen (maat (sp) 4, Oost (sp) 5) voor jouw (sp) A.

Wat Nu? (indien je een ruiten casht bekent maat met (di) 6 en de leider met (di) 8)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Belgisch tegenspel

Post by Roelf »

Gegeven het spelverloop als ik (di) V cash heeft maat de 10, dus kan ik in plaats van de vrouw beter (di) 2 naar zijn 10 spelen zodat hij (ha) kan inspelen toch ;)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Belgisch tegenspel

Post by Roelf »

Voor het geval mijn vorige post ontmaskerd wordt nog een poging.

Na cashen van (di) V switch ik naar (ha) 3.
Van mijn maat moet ik namelijk altijd eerst nadenken voordat ik een signaal volg.
Als maat (cl) AV heeft dan komen deze altijd nog binnen en kan ik mijn (ha) slag opofferen.
Als maat (cl) Axx en (ha) V heeft dan moet ik eerst de (ha) ontwikkelen.
Als maat (ha) A heeft en bv (cl) Vxx dan moet ik de (ha) meteen cashen (misschien vind maat het niet nodig met deze combi voorkeur voor (ha) te geven.)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Belgisch tegenspel

Post by K-J »

Nu maat gedubbeld heeft verwacht ik beide ronde azen bij hem en dan kan het niet fout zijn om klaveren na te spelen. Ik speel echter wel met een nèt junior af en helaas willen dat soort bridgers nog wel eens graag jong overkomen en dus wat dubieuze doubletjes loslaten. Dus dan toch maar nadenken of het fout is om klaveren in te spelen als maat slechts één van beide azen heeft.
(cl) inspelen is fout als de leider (cl) ABxx heeft of (cl) VBxx én (ha) A heeft. Dan heeft maat dus een strafdubbel uitgevonden op maximaal (ha) AVB en (cl) V of op (ha) VB en (cl) A. Lijkt mij allebei onzinnig, zelfs voor een groentje bij de veteranen. Ik blijf dus bij klaveren inspelen. Maatje kan heel goed (cl) AVB en (ha) A hebben en dan moet ik vaak genoeg aan slag komen om door die klavers heen te spelen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Belgisch tegenspel

Post by Floris »

de oplossing:

paren/O/OW, (vriendelijke, doch matige tegenstanders)

----------------- (sp) 4
----------------- (ha) BT964
----------------- (di) 763
----------------- (cl) AVT3
(sp) HVB932 ----------------- (sp) T8765
(ha) 52 ----------------------- (ha) AV
(di) A4 ----------------------- (di) T85
(cl) H72 ---------------------- (cl) B54
----------------- (sp) A
----------------- (ha) H873
----------------- (di) HVB92
----------------- (cl) 986

(OZWN):
(pas) - 1 (di) * - (Dbl (!?)) - 1 (ha)
(1 (sp) ) - 2 (ha) - (4 (sp) ) - Dbl
a.p.

*= OF gebalanceerd 12-15 (vanaf een doubleton dus), OF 11-15 met 4+ (eventueel langere )

(di) H start voor de Aas. (sp) H is voor jouw vrouw.

Frits redeneerde aldus: die (sp) 4 van maat is waarschijnlijk een singleton en die kleine ruiten een af-signaal. Hij cashte een ruitje. hij zag wel dat ik de ruitens van laag naar hoog bijgooide, maar dat kan ook een neutraal signaal zijn... hij speelde uiteindelijk maar harten in, omdat ik die geboden had... hierdoor ging 4 (sp) slechts -1. dus hulde aan jullie die klavers inspeelden!

Aan alle andere tafels zat 4 (sp) in de andere hand (DUH!). daar gingen ze ongedubbeld -2. 50% dus.

PS. Ik zal wel commentaar krijgen op mijn dubbel, maar aangezien het paren is en ze in een opmerkelijk scherpe manche lijken te zitten zat ik toch al niet ver van die 0 af. Met het idee dat andere misschien een hartencontract mochten spelen doubleerde ik om mijn score te beschermen.
Post Reply