een 7SA op een zomeravond

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

een 7SA op een zomeravond

Post by K-J »

Een spelletje dat afgelopen dinsdag langskwam op een kaartavondje met de ex-cursisten bij Gert-Jan.

(sp) AHB10
(ha) V1087
(di) -
(cl) A10972


(sp) V9
(ha) A6
(di) AHV10876
(cl) H6

Via het volgende fraaie biedverloop wisten mijn partner en ik 7SA te bereiken:

Zuid....Noord
2 (di)...3 (cl)
3SA.....4 (sp)
4SA.....5 (ha)
5SA.....6 (di)
7SA.....pas

2 (di) is semiforcing ruitens, 3 (cl) echt en mancheforcing, 4 (sp) is echtig en geeft sleminteresse aan, 4SA vraagt de azen (de ouderwetse blackwoord) en 5SA vraagt om de heren.
Toen dummy (sp) AHB10 neerlegde veerde ik al helemaal op: "wat mooi geboden naar een uitstekende 7SA". Toen partner vervolgens (ha) V10xx neerlegde begon ik al wat nattigheid te voelen... :mrgreen:
Het grote slem blijkt uiteindelijk toch iets minder uitstekend 8-)

Afijn, west start met (cl) 3 en (cl) 9 in de dummy houdt. Tja, heb je nog een andere kans dan de ruitens 3-3 of 4-2 met een (di) B die op tijd valt? O ja, als je (cl) H casht bekent oost niet meer.

Een speelplan graag.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een 7SA op een zomeravond

Post by Arnaud »

Volgens mij komt met het plan van Willem zuid eerst in dwang. Als zuid 2x ruiten weg doet bewaart west de hartes. Als zuid harten aas sec zet kan west harten heer sec zetten. Zuid kan niet eerst harten aas oprapen want dat is de entree naar de ruiten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een 7SA op een zomeravond

Post by K-J »

Willem zit helemaal op het goede spoor.

Nog wel een vraagje voordat ik de complete spelverdeling geef:
Kan je als zuid eerst (di) AHV meenemen (voordat je de schoppens afdraait) om te kijken of (di) B valt, zodat je kan bekijken wie er evt. in dwang gebracht moet worden?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een 7SA op een zomeravond

Post by K-J »

Inderdaad! Een uitermate grappige driekleurendwang tegen west:

............. (sp) AHB10
............. (ha) V1087
............. (di) -
............. (cl) A10972
(sp) -....................... (sp) 8765432
(ha) HB93.................. (ha) 542
(di) B532.................. (di) 94
(cl) VB543................. (cl) 8
............. (sp) V9
............. (ha) A6
............. (di) AHV10876
............. (cl) H6

West zit bij de start ingegooid en moet de leider de 11e slag komen brengen. Op 4 rondjes schoppen komt west vervolgens in een driekleurendwang die direct 2 slagen oplevert (2 klavers, 2 hartens of 2 ruitens). Daarom kan je de ruitens ook niet oprapen, want, zoals Willem terecht opmerkt, dan moet je in de noordhand één van de kleuren afbreken (harten of klaveren) voordat west dat moet doen en ben je je dwang kwijt.
Ik kwam daar zelf pijnlijk genoeg achter, want ik speelde na (cl) 9 gemaakt te hebben, klaveren naar de koning (oost gooide een ruiten weg) en cashte (di) AH. Hierop gooide ik in de dummy twee hartens weg. Toen ik zag dat oost niet meer bekende, cashte ik de 4 schoppens. West kwam weliswaar weer in dwang, maar kon nu (ha) H sec zetten, wat maar één slag kostte. Vervolgens had ik geen dwang meer tegen hem, aangezien ik geen communicatie had in klaveren/ruiten, de dwangkleuren.

Overigens zat het spelletje net niet zo, want west had (ha) B niet, maar oost. Hierdoor werkt het direct oprapen van de vier schoppens niet voor de driekleurendwang voor twee extra slagen: west kan (ha) H sec zetten. Hierdoor krijg je wel een slag cadeau (slag 12), maar het resultaat is hetzelfde als bij mijn afspel: geen communicatie in klaveren/ruiten voor de dwang voor slag 13.
Post Reply