Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (5)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (5)

Post by Floris »

Gisteren was de laatste dag van het parentoernooi. Deze sessie verliep uiterst gunstig voor ons. We speelden goed (vooral eens goed verdedigd, voor de verandering...). Zoals iedere bridger weet is Meneer Goed Spel getrouwd met Vrouwe Fortuna. En zodoende hadden we ook over haar aanwezigheid niet te klagen.

Het systeem (door mijn vriendin steevast "your stupid system" genoemd) leverde ook weer punten op:

paren. W/allen
(sp) H4 ------------------- (sp) 9632
(ha) VT6 ----------------- (ha) B8
(di) AHV5 ---------------- (di) 43
(cl) AVBT ---------------- (cl) 97542

Aan veel tafels ging het bieden 2SA a.p. Dit ging meestal -2 voor de verdervelijke -200. zo niet bij ons:
1 (cl) [=16+] - 1 (di) [=0-8]
1 (ha) [=19+] - 1 (sp) [=0-4]
1SA [=19-21 SA] - a.p.

Toen de tegenstanders een foutje in het tegenspel maakten, werd 1SA zelfs gehaald! goed voor 90%. Dit spel kan meteen mooi in mijn archief voor mijn kruistocht tegen de sterke 2SA-opening. :lol:

Het volgende spel is ook amusant: paren/kwets tegen niet, mocht ik deze 3SA afspelen na onderstaand biedverloop (WO):

---------------- (sp) HB94
---------------- (ha) 3
---------------- (di) B754
---------------- (cl) 8762
(sp) V53 ------------------ (sp) 8762
(ha) A86 ------------------ (ha) HBT2
(di) HT ------------------- (di) AV93
(cl) AH953---------------- (cl) B
---------------- (sp) AT
---------------- (ha) V9754
---------------- (di) 862
---------------- (cl) VT4

1 (cl) - 1 (ha) [=8+punten, 4+harten, mogelijk canapé]
1 (sp) - 1SA [=4+harten en 4+schoppen]
2 (cl) - 2 (di) [=3-kleurenspel]
2 (ha) - 2SA [=4414 of 4441]
3 (cl) - 3 (ha) [=4441]
3SA - a.p.

mevrouw zuid informeerde aandachtig naar het bieden en meende nu per sé met klaveren te moeten starten (naar de bekende singleton toe). ze koos voor (cl) T. toen ik die naar mijn boer liet lopen had ik dus met open kaarten al 10 slagen! Maarja... weet ik veel? ik telde slechts 2 hartens, 3 ruitens en 3 klavers...

Nu kan je natuurlijk klavers testen of een snit nemen, maar als dat fout gaat hebben de tegenstanders waarschijnlijk 5 slagen: 4 schoppens en je mislukte snit. Ineens zag ik een soort koffiehuis-safetyplay opdoemen: schoppen naar (sp) V! Tenzij de schoppens 5-1 zitten, rapen ze nu in het ergste geval 4 slagen op, waarna ze waarschijnlijk ingegooid zitten! En als de schoppens 3-3 zitten, kan ik met (sp) 8 de laatste slag maken!

Dat deed ik maar eens. Zuid had haar boekjes gelezen (tweede hand laag(!)) en Noord won (sp) V met (sp) H en speelde schoppen na voor de (sp) A van Zuid. die zat nu lekker ingegooid en koos ervoor om haar heil in (di) te zoeken: (di) 8, (di) T, (di) B, (di) A. Met 9 slagen in de knip kon ik de klavers testen en toen (cl) V viel had ik maarliefst 11 slagen voor een volle zaaltop! (helaas geen (sp) 8 als laatste slag :lol: )

Zoals beschreven hadden we best wel wat geluk, maar we speelden zelf ook erg goed en gaven haast niets weg. slechts een enkel spel scoorde onder de 40%. Dit resulteerde dan ook in 63,69%

jaja, jullie lezen het goed: de Dikke en de Dunne scoorden 63,69% (dat is me zelfs op de clubavond nog nooit gelukt). Daarmee moesten we slechts één paar voor ons dulden van de 155.

Floris
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (5)

Post by K-J »

Gefeliciteerd :D
Post Reply