Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (6)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (6)

Post by Floris »

Gisteren is per verrassing mijn vriendin in Madeira gearriveerd. Leuk voor mij natuurlijk, maar het zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op de lengte van mijn verslagen.

Nu was het gisteren sowieso niet om over naar huis te schrijven: in de teams hebben we 11,45 uit 3. en voor de duidelijkheid: dat is dus niet het gemiddelde :lol: . waarom het zo slecht gaat? In voetbaltermen zou je kunnen zeggen dat het team niet geheel "in balans" is. Jullie snappen vast wel wat ik daarmee bedoel ;) . Gezellig is het wel.

Een van de weinige spellen waar wij toch wel verwijtbaar punten op inleverde was het volgende: het betrof weer een gevalletje "wij kunnen niet tegen koekies spelen...".

4-tallen. O/OW. Frits komt als West na onderstaand biedverloop (OZWN) in 3SA:

(sp) AHVT ---------------- (sp) 764
(ha) HV86 ---------------- (ha) 5
(di) B8 -------------------- (di) AT9743
(cl) A98 ------------------ (cl) T75

pas - (1 (ha) ) - Dbl - (1 (sp) )
pas - (2 (cl) ) - Dbl - (2 (ha) )
3 (di) - (pas) - 3SA - a.p.

Noord start met (ha) T voor (ha) A van Zuid. Deze vervolgt (sp) 8 (foei!) die je besluit te nemen met (sp) A. Bedenk nu even een speelplan. tip: denk er niet te lang over na 8-)

...
..
.

ok. Frits had ook een speelplan: (di) 8 laten lopen voor (di) V in Zuid. Die vervolgde weer schoppen waarna Frits (di) B naar (di) A speelde. Helaas: Noord was begonnen met (di) H62 en zuid met (di) V5. Frits was down. het hele spel:

---------------- (sp) B953
---------------- (ha) T97
---------------- (di) H62
---------------- (cl) H42
(sp) AHVT ---------------- (sp) 764
(ha) HV86 ---------------- (ha) 5
(di) B8 -------------------- (di) AT9743
(cl) A98 ------------------ (cl) T75
---------------- (sp) 82
---------------- (ha) AB432
---------------- (di) V5
---------------- (cl) VB63

Ik zag het als Dummy met onbegrip en ergernis aan: "waarom ingodsnaam niet (di) B laten razen gevolgd door (di) 8 naar (di) T!? gewoon een simpele dubbele snit. Is toch overduidelijk? Waarom doet ie van die rare dingen!?". Ik neem aan dat dit ook het door jullie bedachte spelplan was.

Frits zijn verklaring: "ik speelde op mijn enige maakkans." "Pffff... nou wordt ie mooi." dacht ik, "eerst speelt ie zeer speculatief op precies HV sec, gaat ie daarna roepen dat dat zijn enige maakkans was." Dus bijna wanhopig leg ik hem het concept van een dubbele snit uit, maar voordat ik mijn zin kan afmaken, zegt Frits: "Doe nou niet zo dom. Natuurlijk is dit mijn enige kans! Als ik (di) B laat rennen, dan duikt Zuid die toch gapend met honneur-2e of honneur-3e? Dat ziet toch iedere mongool!?" Ik ben even stil... Die dunne heeft gelijk! Zuid moet natuurlijk gewoon duiken! Dan is het altijd down... Frits vervolgt: "...En ik begon maar met (di) 8 om nog zo veel mogelijk verwarring bij zuid te wekken, wie weet denkt ie nu dat nog HB over heeft, en dan kan ie mijn 8 gewoon nemen met Vxx..."

He zal jullie duidelijk zijn. Aan vrijwel alle tafels had de leider (di) B laten rennen, en aan vrijwel alle tafels had Zuid die genomen met (di) V... het was dus een heel slecht spel voor ons.

Bij het uitslaan aan met het nevenpaar:
"-100...".
"-660..."
"huh? hoe kan dat nou?"
"ja 3SA +2. is altijd gehaald."
"nee joh! Is altijd down! o wacht: heb je (di) V niet even gezakt? jammer zeg..."


Floris
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (6)

Post by K-J »

Frits heeft gelijk als je tegen goeies speelt, maar koekies duiken echt niet van honneur-tweede. Dus ik zou daar toch wel op gespeeld hebben. Overigens is het spel ook leuk als noord (di) B dekt. Die moet je duiken, maar wat dan?
Het lijkt me dat dan (di) A in de tweede ronde slaan het kansrijkste is (en hier ook het beste).

Enneh, werk gaat voor het meisje, hè! Dus eerst dat verslag schrijven en dan mag je pas naar haar toe. Ik hoop dat Frits dat een beetje in de gaten houdt. :lol:
Post Reply