Bewaar "slimme" acties voor slimme tegenstanders

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Bewaar "slimme" acties voor slimme tegenstanders

Post by Erik »

(sp) H94
(ha) HT632
(di) H5
(cl) H93

Je bent niet kwetsbaar en de opps wel en voordat je aan de beurt bent zitten de opps in een MF biedverloop. Je past dus maar eens, maar de tweede keer dat je aan de beurt bent doet er zich een kansje voor...

(1 (sp)) - pas - (2 (di)*) - pas
(2 (ha)) - pas - (3 (cl)**) - ??

* 2/1 MF
** "Muß nicht echt sein"

Tja, maat zal vrijwel niets hebben en is na 3NT mogelijk van plan mijn kleur te vinden. Een (ha) start kan zomaar het contract weggeven. Laat ik eens behulpzaam zijn. Als ik 3 (cl) nu doubleer, kunnen we kijken of we de stop van de leider kapot kunnen spelen. Ik kom eigenlijk een klavertje tekort, maar het lijkt me toch wel een leuk idee. Het bieden gaat als volgt verder:

(1 (sp)) - pas - (2 (di)*) - pas
(2 (ha)) - pas - (3 (cl)**) - dbl
(pas) - (pas) - (3 (di)) - pas
(3NT) - a.p.

Kijken of het plannetje gewerkt heeft. (cl)8 start. Dat is een ontmoedigende start, want we spelen kleintje - plaatje tegen NT. Nu had ik dat wel verwacht want ja, ze zal niet veel hebben. Dan komt de dummy op tafel

________ (sp) 8
________ (ha) A
________ (di) AT9873
________ (cl) AT652
(sp) VB52 ________ (sp) H94
(ha) B87 _________ (ha) HT632
(di) V642 _________ (di) H5
(cl) 87 ___________ (cl) H93
________ (sp) AT763
________ (ha) V954
________ (di) B
________ (cl) VB4

Ik moet even toelichten wat jullie niet aan informatie hadden en ik wel. NZ is een vechtpaar op leeftijd. Zuid is een typische "maakt niet uit wat er gebeurt, ik ben toch ontevreden"-brompot. Noord heeft überhaupt moeite om zoiets ingewikkelds als 13 kaarten vast te houden. De term "Backfire" is toch wel waar ik aan tafel aan dacht.

Bij elke hoge-kleuren start is 3NT twee down. Nu had maat misschien zelf ook wel een klaverstart verzonnen omdat de rest erg onaantrekkelijk is, maar nu kan ik volledig claimen dat ik de ramp zelf verzorgd heb. Ik leg de 9, maar de leider laat zich niet in de luren leggen en ontwikkelt de ruiten door de boer naar het aas te spelen en de ruitens telkens van bovenaf te spelen.

Aan slag met (di)H besluit ik een kleine harten na te spelen. Nu nog steeds kan het 1 down, maar inmiddels heb ik het voor mijn maat onmogelijk gemaakt om de juiste defense te vinden dus aan slag met (di)V speelt die weer harten door.

Het maakt niet uit wat maat start ( (di)V uitgezonderd) het gaat altijd 2 down als we tijdig naar schoppen switchen. De klaverstart was dus helemaal geen probleem, zolang ik maar meteen opstap met de heer een hoge kleur naspeel. Daarna gaat het verdedigen vrij eenvoudig omdat maat ruim op tijd de kans krijgt om schoppens aan te signaleren.

Iets met "in de voet" en "geschoten". :o :shock:
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Bewaar "slimme" acties voor slimme tegenstanders

Post by Floris »

haha, je kan toch het beste maar 'normaal' spelen tegen debielen... die hebben het met zichzelf al moeilijk genoeg 8-)
Post Reply