Gorgel!

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Gorgel!

Post by K-J »

Afgelopen zaterdag was onze wedstrijd voor de NBB beker tegen het 2e team van 't Onstein.
Op de fraaie locatie van 't Onstein, met gratis drank en een lekkere set freakspellen. Meestal liggen dat soort spellen ons wel, maar helaas bleek 't Onstein toch veel te sterk. De eerste ronde wist Dombo nog wel te winnen, maar daarna was 't snel voorbij.

De meest extreme freak:

Oost/niemand

(sp) H9xx
(ha) V10xxxx
(di) x
(cl) 7x

(sp) B
(ha) AH
(di) A9x
(cl) AHVBxxx

Zoals op veel spellen vandaag krijg je niet de kans om de zuidhand rustig te verkopen, want oost knalt er direct 4 (sp) in. Tja, dan maar 5 (cl) waar het bij blijft.
West start (sp) 2 voor de vrouw van oost en deze speelt (sp) 3 terug.
KJ in de denk en die bedacht het volgende: die (sp) 3 is duidelijk een lavinthal voor de ruitens, dus de hartens zitten niet 5-0. Nu kan ik me mooi indekken tegen de klavers 4-0 door loser on loser een ruiten te lozen. Aan slag kan ik vervolgens (cl) A spelen (de ruitens zouden eens 8-1 zitten en oost zou eens een 7-4-1-1 hebben), (di) A, ruiten getroefd, een schoppen hoog introeven en claimen.
Aldus dumpt KJ een ruitje, west troeft en speelt zoals verwacht een ruiten terug. KJ wil al zo'n beetje claimen totdat oost deze slag aftroeft (!!!). De ruitens zaten dus niet 8-1, maar 9-0....
Gorgel! Dat oost daarna z'n maat nog een hartenaftroever gaf voor 2 down was verder slechts geneuzel in de ruimte.

Het hele spel:

............ (sp) H9xx
............ (ha) V10xxxx
............ (di) x
............ (cl) 7x
(sp) 2 ................. (sp) AV10xxxx
(ha) - ................. (ha) B9xxx
(di) HVB10xxxxx ... (di) -
(cl) 10xx ............. (cl) x
............ (sp) B
............ (ha) AH
............ (di) A9x
............ (cl) AHVBxxx

Wat er op de andere tafels precies gebeurd is weet ik niet. Ons nevenpaar (Remco en Frits) speelde in ieder geval 6 (cl) down na (di) H start getroefd. Dus uiteindelijk was het weer veel opschudding om niets.
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Gorgel!

Post by Tijntje »

Bij Nijntje en mij was het ook een apart biedverloop: ook ik besloot de Oosthand te verpassen met het idee om er later nog in te komen. Ja, een voorpas bij ons ontkent een hele hoop: geen 4-4 hoog, geen vijfkaart, geen nijn-eleven sans... Mijn pas was dus een soort psych.

Zuid opende 2 (cl) (alleen sterke varianten) en Hubert bood heel subtiel 5 (di) . Noord bood 5 (ha) . Gelukkig, dacht ik en ik doubleerde. Maar daar bleef het niet bij. Zuid redoubleerde en Hubert ging nog even lekker door met 6 (di) . Gorgel, indeed. Na twee keer pas en een doublet van Zuid besloot Nood nog eens 6 (ha) te bieden. Nou, ook daar wist ik wel raad mee en mijn doublet beëindigde de bieding. Twee down en een goed verhaal. :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Gorgel!

Post by Floris »

Tijntje wrote:Bij Nijntje en mij was het ook een apart biedverloop: ook ik besloot de Oosthand te verpassen met het idee om er later nog in te komen. Ja, een voorpas bij ons ontkent een hele hoop: geen 4-4 hoog, geen vijfkaart, geen nijn-eleven sans... Mijn pas was dus een soort psych.

Zuid opende 2 (cl) (alleen sterke varianten) en Hubert bood heel subtiel 5 (di) . Noord bood 5 (ha) . Gelukkig, dacht ik en ik doubleerde. Maar daar bleef het niet bij. Zuid redoubleerde en Hubert ging nog even lekker door met 6 (di) . Gorgel, indeed. Na twee keer pas en een doublet van Zuid besloot Nood nog eens 6 (ha) te bieden. Nou, ook daar wist ik wel raad mee en mijn doublet beëindigde de bieding. Twee down en een goed verhaal. :lol:
Woooooooow....

Waarom overkomt mij dit nou nooit.... :lol:
Post Reply