Gevoel vs verstand

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Gevoel vs verstand

Post by Gary McAlley »

Star-drive ivm 75-jarig bestaan, Jessica en ik vertegenwoordigen Dombo. Op een van de eerste tafels speel je tegen een Star-paar. Het is paren, NZ kw, je zit zuid. Na twee keer pas open je 1 (sp) , links volgt 3 (ha) (zwak), partner zegt 4 (sp) en daar blijft het bij. Links begint met (ha) H.

Dummy:
(sp) A1073
(ha) 96
(di) V743
(cl) HV3

Hand:
(sp) HV986
(ha) 1084
(di) H9
(cl) A85

Rechts neemt de H over met (ha) A en speelt (ha) 7 na voor de B van links. Deze gaat nu een poosje denken hetgeen je de kans geeft een schietgebedje te doen dat het afgelopen mag zijn met de hartens. Dat wordt niet verhoord en even later ligt (ha) V op tafel. Je troeft met het aas. Vervolgens zegt mevrouw rechts: 'ja, daar kan ik echt niet overheen hoor!'

Wat doen jullie met zo'n opmerking? In mijn instrumentarium ging het ongeveer als volgt:
Verstand (voor zover aanwezig etc): negen troeven samen, maar harten 6-2 laten de balans duidelijk doorslaan in snijden op de boer.
Gevoel: wanneer maak je nou zo'n opmerking?! Eigenlijk überhaupt nooit, maar als je m dan toch maakt dan toch ws niet als je (sp) Bxx hebt?

Hoe wegen jullie dit soort commentaar? als je (sp) naar de H speelt bekennen beide tegenstanders met een kleintje.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Gevoel vs verstand

Post by Martin »

Ik vind de opmerking redelijk inhoudsloos. Uiteraard heb je geen hogere kaart dan troefaas. Ik geloof niet dat de opmerking afhangt van het eigen bezit in schoppen, maar dat het meer iets is dat eruit floept als je gewend bent veel te ouwehoeren aan tafel. Ik laat mijn beslissing niet afhangen van de opmerking. Met de (ha) 's 6-2 lijkt de kans op slaan iets kleiner dan snijden. Ik steek dus over en snijd.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Gevoel vs verstand

Post by wouterf »

Ik snap het probleem niet helemaal
Verstand zegt snijden is beter gezien het 6-2 hartenzitsel.
Gevoel zegt ook deze mevrouw heeft de Boer.

Aangenomen dat was zij zei niet volledig bewust was om de leider te misleiden (in dat geval is het ronduit valsspel) dan kan het alleen betekenen dat mevrouw de hoop had dat jij de 10 zou leggen. Een soort opwelling van frustratie zou je kunnen zeggen.

Anyway ik ga snijden, ook beetje wat Marin al heeft opgeschreven.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Gevoel vs verstand

Post by Gary McAlley »

Nee ik haast me te zeggen dat het helemaal niets met bewuste misleiding te maken had, het was een spontane opmerking. En juist daarom dacht ik dat ze met Bxx wat meer op haar qui vive zou zijn geweest en die opmerking achterwege zou hebben gelaten. Uiteindelijk besloot ik toch maar te snijden (al moet ik toegeven dat ik dat direct deed zonder eerst (sp) naar de H te spelen :oops: enorm suf natuurlijk, zat iets teveel focussen op slaan/snijden). Dat was mis, links had Bx.
wouterf

Re: Gevoel vs verstand

Post by wouterf »

Ik denk dat ik die opmerking van mevrouw gewoon zou negeren, je weet niet precies waar zulke opmerkingen op zijn gebaseerd. Snijden is technisch nu gewoon beter (precieze percentage weet ik niet maar snijden is waarschijnlijk 5% beter ofzo), gewoon pech. Vertrouwen in houden dat snijden op de lange termijn een betere score op gaat leveren.
Post Reply