To step or not to step

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

To step or not to step

Post by Tjebbe »

Hoi,

Na een lange pauze weer eens een proefabonnement genomen op stepbridge. Voor de lol ga je 's avonds nog even zitten en je raapt de volgende collectie op
Axx, ABxx, HVx, Axx

je hebt wel eens slechtere handen gehad en je mag openen. Het volgende biedverloop volgt
1 (cl) (1 (ha)) pas pas
1NT (2 (di)) 3kla pas
pas (3 (di) ) ap

partner start met (cl) H, (cl) V, (cl) B getroefd door de leider in de hand. Uiteindelijk 3 (di) contract (leider had een 1-5-5-2) en na afloop een zinloze discussie met partner over het tegenspel (die mij verweet dat ik iets stom had gedaan). Het kon down want die had namelijk: VBxx, xxx, x, HVBxx, alleen daar had ik niet meer op gerekend. Dus -11 imp, want 3NT in onze lijn werd meestal wel gemaakt.

De tweede hand:
x, VBx, VBTxxx, Hxx

partner opent
1 (cl) (1 (ha) ) 2 (di) (pas)
3 (cl) (pas) 3 (di) a.p.

Toen had partner AHxx, T9, A, AVxxxx

En nog een keer -11. Dus een vriendelijk 'laatste voor mij' en je verlaat een beetje minder vrolijk de tafel en de vraag die rest is nu : 'To step or not to step?' of toch maar BBO...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: To step or not to step

Post by Erik »

Het anwoord is zeker: To Step
Je moet even door de zure appel van het lage niveau heen bijten, maar zelfs daar is het met de fatsoensnormen al 100x beter gesteld dan op BBO. Vanaf niveau 6 wordt het echt wel een stuk beter.

Ik speelde laatst voor het eerst sinds lange tijd op BBO (met Willem) en we hebben geen enkel spel tot het einde kunnen spelen omdat iedereen wegloopt. Voorbeeldje: de opps doubleren mijn 4 (sp) maar hebben elkaar niet echt begrepen. Toen ik vervolgens claimde voor 13 slagen waren ze sneller weg dan jij boe kunt zeggen. Overal zitten horken, maar BBO slaat alles. Op Step zul je dit zeker niet tegenkomen, want als jij dit meldt bij Step worden die spelers gewoon geband van Step. Ze zijn lid van de NBB en kunnen niet via een simpele omweg weer een andere account laten aanmaken. Het werkt echt wel hoor. En ff SMS'en of ik meedoe werkt ook nog wel eens. :mrgreen:
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: To step or not to step

Post by Kees »

Aan de andere kant:

waar horken en prutsers de tafels verblijden
kun je vermakelijk bieden nimmer vermijden


Het is eigenlijk vooral leuk op BBO als je alle biedingen gaat voorspellen en aan het eind van het biedverloop wat iedereen beloofd heeft en wat hij daadwerkelijk zal hebben.

Zo is een 1SA opening (uit de 15-17 serie) ongeveer één op de drie keer ook echt 15-17 evenwichtig.
Daarmee is dit één van de betrouwbaarste biedingen die je van partner kan verwachten.
Het ergste bod is doublet. Een mes dat aan twee kanten snijdt:

wanneer partner "informatief" doubleert en jij een bod doet mag jij het gedoubleerd afspelen tegenover een druilerige "maar ik had ook 9 punten en een 5422".
Wanneer jij een informatiedoublet geeft zijn er vele opties, vanaf het tweeniveau is dit een verplichte pas voor partner, ongeacht zijn hand en op het één niveau is dit het signaal om flink te gaan onderbieden.

Maar ach, ik houd wel van dat horkerige.
Post Reply