Verzoek tot arbitrage

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Verzoek tot arbitrage

Post by Eldert »

Afgelopen maandag was ik arbiter.
Na het laatste spel komt een van onze gasten naar mij toe om te vragen of ik het tweede spel wat zij gespeeld hebben wil arbitreren.

Het biedverloop:

N - O - Z -W
1NT - 2Ru - 2Sc* -P
....p - p

2Sc is to play.

De man blijkt de partner van de ruitenbieder en zegt dat de 1NT bieder in de tweede biedronde niet had mogen nadenken, omdat pas opgelegd is, en zo zijn partner er uitgedacht heeft. Of ik de score kan wijzigen naar 3Ru contract voor OW.

Tja...
User avatar
PatrickG
Posts: 94
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Verzoek tot arbitrage

Post by PatrickG »

Die man had toch gewoon 3r kunnen bieden (ook na een denkpauze)...
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Verzoek tot arbitrage

Post by K-J »

Ik zou in ieder geval beginnen met uitleggen dat elke speler in principe altijd mag nadenken. De regel is dat je als partner geen gebruik mag maken van deze denkpauze.
Natuurlijk mag een speler niet nadenken met enkel de intentie om de tegenpartij daarmee op het verkeerde been te zetten. De speler hoort een reden te hebben voor haar/zijn denkpauze. Daar zou je als arbiter nog even naar kunnen kijken. Maar in principe is hier niets aan de hand.

Dit soort arbitersituaties komen, zeker in lagere klassen, vaak voor. Je merkt dat voor spelers (op dat niveau) het lastig te begrijpen is dat je toch een biedprobleem kunt hebben als je partner non-forcing geboden heeft en het hele denkpauze gebeuren is voor hen helemaal niet te bevatten.
Rustig blijven, het zo goed mogelijk proberen uit te leggen en het maar accepteren als ze het daarna nog steeds niet bevatten (zeker een arbiter van de tegenpartij wordt door hen niet vaak geloofd).

Hoe liep dit uiteindelijk af? Zijn ze in protest gegaan?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Verzoek tot arbitrage

Post by Floris »

ik heb wel begrip voor de man in kwestie. Maar hij had beter gewoon zijn eigen hand kunnen bieden. Als links darop vlot 3 (sp) biedt geef je aan dat je hebt gemerkt dat die pas van rechts op 2 (sp) langer duurde dan normaal.

Dan mag na afloop de arbiter even kijken of 3 (sp) er nog doorkomt.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Verzoek tot arbitrage

Post by Erik »

De tegenstander er uitdenken is zeker wel mogelijk. Een speler die twijfelt of hij wel of niet moet doorbieden kan wel degelijk invloed hebben op een andere speler die twijfelt of het verstandig is om nog in de bieding te komen. Het is echter een overtreding om met een denkpauze te veinzen dat je heel sterk bent of heel veel schoppens mee hebt.

Tot een half uur na afloop van de zitting mag je de arbiter vragen om een mogelijke overtreding te beoordelen. Ze waren dus op tijd met de vraag om arbitrage. (81c3)

Je zult dus een onderzoek moeten doen naar de hand van de 1NT openaar. Had deze reden om na te denken en waar dacht deze over na? Op lager niveau best lastig om te beoordelen en je zult de 1NT bieder dus moeten uithoren. Hiermee stel je vast of er wel of niet een overtreding (en dus misleiding, 73D2) is.

Als er wel een overtreding is dan moet je vervolgens vaststellen of er wel of niet nadeel is, (lijkt hier het geval) en als er nadeel is of dat een direct gevolg van de overtreding is. Was het bijvoorbeeld opgelegd om 2 (sp) gedoubleerd twee of meer down te spelen? Of was het opgelegd om te bieden door Oost dan wel West en doet de denkpauze er niet toe. Als er een direct oorzakelijk verband is tussen de overtreding en het nadeel dan volgt er een arbitrale score.

Het kan zijn dat beide van toepassing zijn. Er is een verband, maar OW hebben een zeer ernstige fout begaan door niet de bieden/doubleren/slagen mee te nemen. Dan volgt een splitscore.

Zonder meer details kan ik niets meer bieden dan een deze summiere samenvatting van de theoretische aanpak te geven.
Last edited by Erik on 29 Oct 2017, 00:55, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Verzoek tot arbitrage

Post by frank »

Ik ga Eriks technische kennis niet betwisten maar wat is in hemelsnaam het nadeel? Wat suggereert de denkpauze waardoor je geen 3 (di) zou bieden? Het enige dat ik kan bedenken is dat 1 SA bieder 3 (sp) overweegt en dan heb je juist meer reden om te bieden om ze een nivo op te jagen. Lijkt me eerder een gevalletje "er is een denkpauze dus ik doe iets en als het fout is krijg ik mijn score wel terug van de arbiter".
Post Reply