Spijt

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Spijt

Post by Erik »

Soms heb je wel eens spijt van je eigen fratsen. Totaal ongeconcentreerd tel je op onderstaande hand 11 punten en 9 kaarten in de twee langste kleuren. Bovendien ben je niet kwetsbaar tegen wel. Zonder je hersens te gebruiken trek je 1 (ha) uit het biedbakje dat de tegenstanders bij zich hadden deze kroegendrive en kijkt nog eens een keer goed.

(sp) V7
(ha) AHT86
(di) 9742
(cl) VT

Veel middenkaarten, maar wat een walgelijke hand eigenlijk. Je begint al te vermoeden dat je waar mogelijk maar snel op de rem moet gaan staan. Partner legt 1 (sp) op tafel. Ga je de schade nu al beperken door zo zwak mogelijk 2 (ha) te bieden, of doe je toch nog je 4-kaartje ruitens in de aanbieding. Ik dacht nog ruim de tijd te hebbem op de rem te trappen dus bood vrolijk 2 (di) . Je zou het hardleers kunnen noemen. Er was ook direct sprake van spijt, want aan de overkant van de tafel ging maat vrijwillig 3NT voorbij en legde 4 (di) op tafel. Vol in de remmen door te passen of licht remmen door het bieden gauw op 5 (di) af te maken? Ik koos voor het laatste en kreeg voor de derde keer spijt. Eén down.
Maaike keek aan tegen:

(sp) A854
(ha) B9
(di) AHVB
(cl) A87

Na mijn opening begonnen haar ogen al te glimmen en vroeg zij zich af of het 6 of 7 moest worden en in welk contract? Na mijn 2 (di) bod was het natuurlijk helemaal feest alleen mijn 5 (di) die de hartencontrole ontkende kwam als een nare verassing. Nog naarder was het dat 5 (di) niet haalbaar bleek.
Dit was het hele spel.
____ (sp) V7
____ (ha) AHT86
____ (di) 9742
____ (cl) VT
(sp) BT962 ___ (sp) H3
(ha) 72 ______ (ha) V543
(di) 63 ______ (di) T85
(cl) K942 ____ (cl) B653
____ (sp) A854
____ (ha) B9
____ (di) AHVB
____ (cl) A87

Met de start van (cl) 6 die ik liet doorlopen naar mijn hand waarbij west dus de Heer maakte dacht ik nog een kans te hebben maar (sp) B na maakte een einde aan elke illusie die ik nog had om het contract te maken. Ik dacht nog een miniem kansje te zien als (di) T in twee ronden naar beneden zou komen, maar toen ook dat niet gebeurde moest ik mij met 1 down tevreden stellen.

Nou kan ik wel zeggen dat ik het nooit meer zal doen, maar ja, ik ken mijzelf hè?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Spijt

Post by Martin »

Hoe zo is 5 (di) niet haalbaar? Als je in slag 1 klaver aas legt, daarna 3 keer troef en de hartensnit dan maak je het toch omdat op de (ha)'s alle (sp)'s in dummy verdwijnen. De vraag is of dit de beste speelwijze is, maar het is in ieder geval een redelijke speelwijze (sowieso lijkt je contract halen prioriteit nummer 1, want 3NT zal wel met een overslag gaan).

Verder ben ik het helemaal met je bieden eens, tegenwoordig is dit een opening, hoe lelijk de hand ook is en ook 2 (di) is prima, dat belooft geen overwaarde. Na 4 (di) word je minder blij en dat geef je aan met 5 (di). Dit ontkent in mijn ogen geen (ha)-controle, maar toont een slechte hand. In dit geval kan je partner dat ook bedenken, zelfs als ze denkt dat je nu verplicht controles moet bieden. Als je geen (ha)-controle, geen (sp)-controle en geen (cl)-controle hebt en maat heeft (di) AHVB dan heb je maximaal
(sp) VB
(ha) Vxxxx
(di) xxxx
(cl) VB
gehad, en dat is toch niet echt een opening.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Spijt

Post by HenkU »

Ik had een andere speelwijze: klaveren voor de heer van west, schoppen boer gedekt met V, H en A. Nu harten aas-heer, harten getroefd, klaveren naar de vrouw, weer harten getroefd, 2 hoge troeven, geeft zoiets als:

____ (sp) 7
____ (ha) T
____ (di) 97
____ (cl) --
(sp) 10962______ (sp) 3
(ha) ___________ (ha) --
(di) -- _________ (di) T
(cl) 2 _________ (cl) 53
____ (sp) 8
____ (ha)
____ (di)
____ (cl) A87

Op (cl) A gooi je een schoppen weg, schoppen introever, harten. Oost maakt ooit een keer zijn (di) 10.

Dit lijkt te werken zolang de hartens maar 3-3 of 4-2 zitten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Spijt

Post by K-J »

Ik heb weer een andere speelwijze:
1. de eerste slag laat ik lopen voor (cl) H
2. het schoppenvervolg neem ik met (sp) A
3. ik raap (cl) V op
4. ik trek drie rondjes troef
5. op (cl) A dump ik die vieze schoppen
6. hartensnit

11 simpele slagen.

Gelukkig maar dat die hartensnit mis zit, zodat ik tenminste nog een paar punten win doordat sommige optimisten in 6 (di) down gaan (tegen 3SA speel ik toch een verloren partij).
Ik denk dan ook dat ik met de hand van Maaike over jouw 5 (di) eigenwijs een zesde eraan geplakt had, vooral omdat je met 5 (di) nooit gaat winnen van de hordes die 3SA spelen. Jouw 5 (di) ontkent natuurlijk geen (ha) controle, maar geeft gewoon een baggerhand aan. Je kan geen opening gehad hebben zonder een controle te hebben in één van de hoge kleuren.

O ja, ik zou jouw hand ook met 1 (ha) geopend hebben, Erik. Of je daardoor een volgende keer het openen toch weer niet kan laten of dat het je juist sterkt in je gedachten om dit soort handen nooit meer te openen laat ik aan jezelf over :mrgreen:
maaijke

Re: Spijt

Post by maaijke »

Ik speel ongeveer zoals KJ behalve dat ik bij de hartensnit hJ voorspeel. Er is gegeven dat dit een kroegentocht betreft, ofwel als ze hem niet dekken hebben ze hem niet. Via de nu gemarkeerde troefsnit op harten vrouw maak ik een eenvoudige 12 slagen...(even opletten met de entrees). Kan mijn maat het bier gaan halen. 19 punten en harten negen in mijn eerste kleur en nog geen 6 bieden!
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Spijt

Post by Mimamaaike »

K-J wrote:Ik denk dan ook dat ik met de hand van Maaike over jouw 5 (di) eigenwijs een zesde eraan geplakt had, vooral omdat je met 5 (di) nooit gaat winnen van de hordes die 3SA spelen.
Maar ja - iedereen weet dat ik HELEMAAL NIET eigenwijs ben :mrgreen:
Post Reply