twee spellen uit de hoofdklassebeker

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
jop
Posts: 15
Joined: 09 Dec 2010, 23:10

twee spellen uit de hoofdklassebeker

Post by jop »

Woensdag verloor dombo met 145-158 van BC de Bok in de hoofdklassebeker. Het captainviertal waar Tim-Jop waren opgesteld eindigden onderaan in de butler, het was niet groots.
Twee spelletjes

We staan achter in de 5e ronde, dus er moet wat gebeuren.
(sp) AKxx
(ha) Q
(di) K87x
(cl) 9xxx

Het bieden
pas - pas - 1(cl) - 1 (di)
1 (ha) - 2 (di) - pas - pas
3 (di) - pas - ???

Het hartenbod van Tim ontkent schoppens, en Tim weet dat ik twee of minder hartens meebreng. Toch weet hij 3 ruiten te verzinnen met een voorgepaste hand. Ik heb geen idee waar de eventuele 9 slagen vandaan moeten komen, maar 3 schoppen in de 4-3 fit of slechter zie ik ook niet zitten. 4 klaveren lijkt ook niet geweldig. Toch maar 3 SA geboden, het kwaad lijkt al geschied en het is viertallen.

Na een ruitenstart verschijnt de dummy
(sp) Qxx
(ha) Jxxxx
(di) -
(cl) AKJxx

Omdat (cl) Q in een doubleton zit en partner met (sp) Q nog een slag meebrengt raap ik snel 9 slagen op. Brr, maar we zijn weer in de race!

In de laatste ronde weet ik het allemaal vakkundig te verkranten:

Ik raap op
(sp) KQT7xx
(ha) Kxx
(di) -
(cl) AK54

Na mijn 1 (sp) biedt Tim 2 (di) mancheforcing. Ik kan nu 2SA bieden, want dat belooft een 6-kaart (sp). Ik heb nog 3 (cl) overwogen, dan vertel je immers 9 kaarten, maar na 2SA kan Tim nog klaveren bieden, dus ik kies toch voor het vertellen van de 6-kaart (sp). Dit is genoeg voor Tim, hij gooit de deur dicht met 4 (sp).

Ik krijg een (cl) 6 als start en zie de volgende dummy

(sp) 9xx
(ha) Axx
(di) AKxx
(cl) Jx3

Als ik mijn tegenstander vraag naar de afspraken over uitkomen, lijkt mevrouw wat overdonderd en kijkt ze alsof ik iets onfatsoenlijks heb gevraagd. Het antwoord: "kleintje plaatje". Uiteraard verloopt de eerste slag alsvolgt
(cl) 6, (cl) J, (cl) Q en (cl) A.

Niet gertreurd, ik tel in de hand 1 harten, en twee klaveren verliezers, waarvan ik er twee van kan wegwerken op (di) AK. Dan mag ik twee slagen verliezen in troef - het lijkt me een kansrijk contract.
In slag twee steek ik over naar (ha) A, gooi op (di) AK twee verliezende klavers af en laat (sp) 9 rennen, voor de schoppen J. Harten terug is voor de koning in de hand en nu speel ik een hoge troef, voor de Aas rechts, De volgende slag voor is voor harten vrouw rechts van mij, ik denk dat ik wel ongeveer kan claimen, o nee, euhm.

De klaveren terug is niet voor mijn heer, want de slag wordt afgetroefd met (sp) 8.

Ik geloof dat er vrij veel speelwijzen zijn die wel tot 10 slagen leiden, en mogelijk de volgende ronde in de hoofdklassebeker. Zinloos en verschrikkelijk
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: twee spellen uit de hoofdklassebeker

Post by K-J »

Eindelijk weer een bridgeverhaal hier op het Domboforum. Go Jop! 8-)

Wat was de reden van Tim om die 5-5 met 11 punten niet te openen? Dat zal op de meeste tafels toch wel gebeurd zijn?
Post Reply