Gans aan een touwtje?

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Gans aan een touwtje?

Post by Erik »

Ken je dat gevoel? Je ligt op koers, de overwinning kan je niet meer ontgaan en dan... hakt een van de bemanningsleden ineens een gat in de romp

Spel 13 van de ruitenboer gisteravond
Z/NZ
______ (sp) AHV43
______ (ha) A953
______ (di) H
______ (cl) 962
(sp) BT762 ____ (sp) 5
(ha) H8 _______ (ha) VT72
(di) AVT7 _____ (di) 2
(cl) 75 _______ (cl) AHVB843
______ (sp) 98
______ (ha) B64
______ (di) B986543
______ (cl) T

Natuurlijk staat er een mooie voorspelling bij hoe het spel had kunnen verlopen, maar het leek er niet op
Zuid - West - Noord - Oost
3 (di) - pas - 3 (sp) - dbl
pas - pas - 4 (di) - ...

Weledelzeerhoogbegaafdegeleerdeheer Schollaardt had niet verwacht dat er kamikazepiloten 3 (di) zouden openen. Noords 3 (sp) is blijkbaar niet forcing en dit geeft Oost de kans een doubletje los te laten. Een pas leek mij redelijk winnend onder deze omstandigheden (bij nader inzien zal het heel spannend worden of Noord 1 of 2 down zal gaan) en toen Noord besloot naar 4 (di) te corrigeren moest ik mij inhouden om niet te kraaien van plezier. Glunderend wachtte ik tot mijn maat weer een doublet zou neerleggen of eventueel zou passen zodat ik er een mooit lintje omheen kon leggen. Een zaaltop lag in het verschiet. De zenuwen begonnen echter rap toe te nemen toen mijn maat aan de eerste van zijn vele enorme denkpauzes deze avond begon en ik zag letterlijk een mannetje een gat in de romp hakken toen hij besloot 5 (cl) op tafel te leggen. Over het afspelen zal ik niet teveel zeggen behalve dat Noord zijn (sp)A nooit heeft mogen maken, Zuid wel zijn secce (cl)T, (di)H eruit geslagen werd en het wonder boven wonder bij -1 bleef.

Dit was het eerste spel van de avond en zo zouden er nog 23 volgen. De rest van de avond verliep volgens exact hetzelfde stramien. Waar die 47% uiteindelijk vandaan gekomen is, is mij nog steeds onduidelijk. Gelachen heb ik uiteindelijk wel in ruime mate.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Gans aan een touwtje?

Post by Arnaud »

Kamikaze? Jullie hadden het toch "gewoon" kunnen maken, had je nog goed gescoord ook :twisted:

Ik was zuid en bij ons zaten ze in 4 klaveren +1 na een ruiten start voor aas en plok daar ging de heer :?
Nu nog even harten voor 1 loser spelen...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Gans aan een touwtje?

Post by K-J »

Bij ons zat er ook zo'n hoogvliegende zuid die dit een 3 (di) opening vond. Noord deed ook 3 (sp) en mocht dat even later gedoubleerd afspelen. Hoe je erbij komt dat dat misschien net 1 of 2 downgaat is mij een raadsel. Ons tegenspel schoot ernstig tekort, waardoor noord er met 2 down vanaf kwam.
Zeker als Bob troef start staat noord echt niet meer op!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Gans aan een touwtje?

Post by Roelf »

Inderdaad kan het altijd nog erger :x
mijn p opende ook 3 (di) "het is paren"
wat ik maar meteen naar 5 (di) verhoogde "we zijn kwets tegen niet dus hij heeft iets stevigs"
Ging voor 1100 geloof ik. :evil:

In dezelfde categorie, op de dies individueel:
Maat voor 2 spellen wil graag "linker kantje" spelen.
Hij opent 2 (ha)
Een vooroorlogse sterke twee dus :)
Nu had ik een 17 punter met oa (di) AHVBTx
Eindelijk kun je eens doen wat je al jaren wilde en je kiepert de hele box leeg op tafel. :D
Bleek dat p toch gewoon een zwakke 2 had. :roll:
Zijn commentaar na afloop:
Ik heb helemaal niet zo'n boekje gekregen! :?
Post Reply