in it for the beer

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

in it for the beer

Post by Arnaud »

Afgelopen woensdag mocht dombo 4 (BoB-JoP, Thailo-Arnaud) tegen B3R. Het seizoen hadden we in het begin van het jaar al verknald dus voor ons stond niets meer op het spel. Dit gold niet voor B3R, die stonden een paar weken terug nog eerste, maar na de vorige wedstrijd tegen BCO net tweede. Wij konden BCO dus aan het kampioenschap helpen en met de belofte voor bier als we zouden winnen gingen we aan de slag.

De eerste helft speelden Thailo en ik a-Domboisch. Regelmatig niet de manche uitbieden of te laag zitten. Op het volgende spel heb ik het moeilijk:

(sp) VT
(ha) xx
(di) HBxxx
(cl) VBxx

Ik zit in de vierde hand en links van de wordt 1 (di) (4krt) geopend, maat bied 2 (di) (constuctieve Ghestem= (sp) + (cl) ). Nu pas en dan ben ik aan de beurt. We hebben een leuke fit, maar mijn ruites zijn niets waard. Uiteindelijk besluit ik tot 3 (cl) waarop maat past met de volgende hand:

(sp) AHBxx
(ha) Hxx
(di) -
(cl) Axxxx

een goede 5 (cl) , en met (cl) H goed (dubbel) zelfs een aardige 6. Aan de andere kant was de kaartwaardering echter net ietsiepietsie anders. Bieden 1 (di) , 2 (di) (michaels= (sp) en (ha) of (cl) ). Hierop wordt met mijn hand 2 (sp) geboden, dan 3 (cl) -5 (cl) . Nu vind Noord dat zijn hand erg mooi is en bied nog eens 6 (cl). Omdat (cl) HTX bij de ruiten openaar zit gaat het net eentje down. Dus toch nog weer mooie impen binnen.

In de tweede helft heb ik een preempt in handen (iets van):

(sp) x
(ha) HT8xxxx
(di) Hx
(cl) Vxx

Ik open 3 (ha) en dit wordt uitgepast.

Maat heeft (iets van)
(sp) Axxxx
(ha) 9
(di) Axx
(cl) Hxxx

Als ik zelf de klavers moet doen heb ik waarschijnlijk maar 1 slag daarin. Ik heb daarbij nog 2 ruiten en 1 schoppenslag. Ik heb dus 5 harten slagen nodig (mag er maar 2 van verliezen). In retrospectief doe ik het nu fout denk ik. Na schoppen start voor het aas, speel ik harten negen, klein rechts van mij. Ik moet nu denk ik de heer leggen. Dit werkt bij alle 3-2 zitsels met het aas goed. Maar nee ik leg klein, voor de boer links van mij. Ik kom weer aan slag en nu. Spelen voor A sec of V sec? Ik speel de heer want de vrouw met de heer pinnen is leuker dan zomaar een kleintje spelen. Links het Aas en rechts plok de vrouw. Aan de andere kant was het 3 (ha) -1. Soms moet je gewoon mazzel hebben.

Het was allemaal niet spectaculair maar met al die 6-7 impjes telkens wisten we toch te winnen met 25-4. De dames van BCO wisten ook te winnen met 25 en zijn daarmee kampioen van de pool geworden. Dus laat dat bier maar komen.
Post Reply