Juan-Les-Pins 4 en 5

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 4 en 5

Post by Erik »

Vandaag een relaas van de eerste twee dagen open paren in Juan-Les-Pins, maar wel kort, want er zijn veel teveel leuke dingen te doen hier. Bovendien vervaagt mijn kennis van de spellen snel. Zeker als er een extra dag tussen zit. Laten we zeggen, om maar eens een Dombo citaat te gebruiken, dat de eerste dag sub-optimaal verliep. Toch was de sfeer erg plezierig en waren er veel leuke spellen. Hugo en Erik speelden deze dag OW, Andre en Frits NZ.

We begonnen als een speer. Spel 1 was meteen 800 in de pocket. Mevrouw noord besloot om kwetsbaar na 1 (sp) – (2 (cl)) maar meteen 4 te bieden met een AB vijfde en verder een 3-3-2 leeg. Hugo had na mijn kwetsbare volgbod weinig moeite om op punten te doubleren voor de hoofdprijs.

Terwijl Hugo en ik een braakscore van 25% halen als we 3 (cl) 1 down spelen terwijl het 3 (ha) voor ons is, weet André het op dat spel nog beroerder te doen door tegen 4 (ha) met (sp)A te starten waar Frits zijn secce heer onder valt.

Spel 18
O/NZ
________ (sp) H872
________ (ha) H2
________ (di) AT74
________ (cl) A43
(sp) AT9 ________ (sp) B543
(ha) 83 _________ (ha) AVB4
(di) VB983 ______ (di) 2
(cl) 985 ________ (cl) RVB2
________ (sp) V6
________ (ha) T9765
________ (di) H65
________ (cl) T76

Twee van onze tegenstanders nemen het niet zo nauw met de ethiek, maar dat weerhoud ons er niet van 98% te scoren.

Hugo – opp1 – Erik – opp2
1 (cl) – Pas – 1 (di) – 1NT
dbl – 2 (di) – dbl – 2 (ha)
dbl – a.p.

2 (di) van zuid wordt uitgelegd als echt. Zonder zijn uitleg te corrigeren voelt Noord toch nattigheid en corrigeert naar 2 (ha). Ook daar hebben we een boodschap voor en de beste man is even later 3 down. We voelen geen noodzaak om hier de arbiter bij te halen.

André zit als Noord op dit spel in 2 (di) ongedoubleerd waar west het verzint om op een zeker moment (di)3 voor te spelen, voor de 4, de 2 en de 5. Dat levert Frits en André 93% op.

Dan ik weer in de bocht (allen kwets):

(sp) 73
(ha) AB854
(di) 63
(cl) BT32

Na een zwakke Sans bij Hugo volgt zuid 2 (sp). Ik geloof wel dat dit maakt en ben van mening dat 3 (ha) een beter alternatief is en dus Lebensohl ik daar lekker naar toe. Hugo legt neer:

(sp) H65
(ha) 97
(di) AV52
(cl) A974

Altijd 2 (sp) verliezers, 2 (ha) verliezers, 1 (di) en 1 (cl) verliezer. Het zal de tegenpartij niet lukken minder slagen te maken en jou ook niet. Zuid maakt echter altijd 10 slagen, maar zit nooit in 4 (sp) dus met -200 ben ik weer de schlemiel tegenover het hele veld -170 en dus een 10% score.

Later verdedigen wij een 3NT waar je naast AH, A altijd nog een 4e slag krijgt. Het was wel zweten voor de leider. Een beetje onrechtvaardig voor Frits die op dat spel een mooie Bath-coup uitvoert door (ha)V start van BV987 te laten houden waar west na lang nadenken toch maar doorgaat met de boer. Op dit moment is hij al zeker van 9 slagen, maar helaas bestaat er geen manier om een tiende slag te produceren, dus is de beloning met 60% erg mager.

Wat doe je met (niemand kwets):

(sp) A95
(ha) 98743
(di) VT3
(cl) H6

als maat een zwakke NT opent? Is het gek om te denken dat het merendeel van de biedingen zal zijn gegaan:
1 (cl) – 1 (ha)
1NT – Pas
Bovendien met ruim de meerderheid van de punten lijkt 1NT toch veilig en betaalt toch ook beter in paren? Dat overwegende besloot ik dus te passen. Was het net fout om met een vijfkaart toch het troefcontract op te zoeken, nu was het fout om in Sans te blijven. Hugo heeft:

(sp) B8
(ha) AHB6
(di) HB76
(cl) T43

En als hij na de klaverenstart (de heer houd) de hartens slaat is hij één down omdat die 3-1 zitten. 11%, maar 1NT contract had niet veel meer opgeleverd omdat iedereen veilig in 2 (ha) +1 of +2 zit.

Dan nog een leuke anekdote over taalbarrières. Hugo opent 1NT en zuid doubleert. Nu pas ik wat Hugo verplicht om te redoubleren. Veel verder dan "obligé de redoublet" komen wij niet en het duurt even voordat noord, een lieve bejaarde man, door heeft wat er bedoelt wordt. Tenminste wij denken dat hij dat doorheeft, want "conform" onze uitleg voelt deze beste man zich nu verplicht om een redoublet op tafel te leggen, wat natuurlijk voor de nodige hilariteit zorgt. Daar hoeft natuurlijk geen arbiter bij te komen en nadat de man past doet Hugo dan dus maar redoublet. Ik laat dat staan en meneer gelooft dat wel en biedt nog even 2 (cl). Helaas gelooft Hugo dat op zijn beurt weer en biedt gauw 2 (sp). Ik snap het wel maar ben het er toch niet mee eens. In plaats van dat ik de kan doubleren voor 200 gaat Hugo nu -1 voor 100 en slechts 37%. Frits en André verdedigen op dit spel ook 2 (sp) maar vinden de aftroever niet en laten het maken.

Het hele spel:
O/allen
________ (sp) 53
________ (ha) B85
________ (di) T82
________ (cl) HT752
(sp) T6 _________ (sp) AB974
(ha) VT942 ______ (ha) H73
(di) RV9 ________ (di) A76
(cl) DB4 ________ (cl) 63
________ (sp) HV82
________ (ha) H73
________ (di) A76
________ (cl) 63

Dan mogen we de dag afsluiten tegen Paul Chemla. Blijkbaar had ik de verkeerde deo op, want nadat deze man de hele dag omgeven was van de kibitzers, zat er slechts nog één toen wij arriveerden. Op het eerste spel bieden ze de perfecte manche uit en laten ons slecht een schamele 25%. Daarna slaan we echter genadeloos terug, met dank aan de Muiderberg.

O/-
________ (sp) AH5
________ (ha) V7
________ (di) AV7
________ (cl) HT752
(sp) B9832 ______ (sp) V76
(ha) H93 ________ (ha) BT6
(di) H965 ________ (di) B3
(cl) 6 ___________ (cl) AV983
________ (sp) T4
________ (ha) A8542
________ (di) T842
________ (cl) B4

Na twee keer pas leek mij dit een uitstekend moment om een derde hands muiderbergje op tafel te leggen. Noord biedt in één keer 3NT en Hugo, zonder te twijfelen, legt daar een lintje omheen. Na (sp)6 start voor de tien, de boer en de heer speelt noord een kleine klaveren voor de vrouw van Hugo. Die gooit (sp)V voor het hok, gedoken, en schoppen na. Nu weer een kleine klaveren voor Hugo zijn aas waarop ik een mooi hartensignaal kan geven. Na (ha)B gaat de leider lang in de denk, maar legt toch klein. Doek. 3NTx -2 voor 98%. Ondanks een eindscore van 46,8% toch een mooie afsluiting. Frits en Andre moesten helaas met 39,1% genoegen nemen.


Dag 2

Deze zitting leverde naast gezelligheid ook nog leuke scores op. Frits en Andre (49,17%) en Erik en Hugo (57,49%), beide Noord-zuid vandaag. Eerder in de ochtend was er een de jaarlijkse coctail voor de Nederlanders. Daar zijn we ook maar even geweest. Het stelt niet zoveel voor en is voornamelijk kouwe kak, maar de hapjes waren lekker en volgens Hugo was de champagne uitstekend. Toch geeft het wel de kans om wat (normale) mensen te spreken en vonden we daar ook een 4e speler voor ons drietal om straks de patton mee te spelen. Hugo moet maandag namelijk gewoon weer thuis zijn.

Na een goede eerste tafel (68%) het volgende spel:
(sp) 3
(ha) AVB9876
(di) 862
(cl) B7

(sp) AVB984
(ha) -
(di) A
(cl) AVT952

Hugo – opp1 – Erik – opp2
3(ha) – pas – 5(ha) – pas
6(ha) – a.p.

Start (di)H. Niet zo'n fraai contact, maar ik heb wel vaker een positieve kijk op het spel en vroeg met 5(ha) hoe goed de hartens waren. Na (di)A genomen te hebben probeerde Hugo de troefsnit in schoppen, die zat fout. Resultaat 6(ha) -2 scoorde 1% voor de moeite. Op hetzelfde spel besluit Frits met die hand maar 3NT te proberen. Hij ging slechts 1 down voor 9%. Verder ging het ons redelijk voor de wind. De procenten bleven maar binnenstromen en voordat we halverwege waren, hadden we al 51% bereikt in de totaalstand. We hebben zelfs even boven de 52% gestaan.

Een uiterst riskante gok van mij levert ons 97% op tegen een tweetal franse junioren.
O/-
________ (sp) 75
________ (ha) 8643
________ (di) AH93
________ (cl) H86
(sp) 94 __________ (sp) HV8632
(ha) AVT5 ________ (ha) H72
(di) B8742 ________ (di) T
(cl) 72 ___________ (cl) B94
________ (sp) ABT
________ (ha) B9
________ (di) V65
________ (cl) AVT53

Na 2 (sp) bij oost besluit ik niet met 2 (cl) te volgen, maar 2NT. Oké ik lieg een puntje, maar vind het wel een mooie kaart. West 3 (sp) en Hugo 3NT. Oost start (sp)9 en ik zie 9 slagen, maar geloof niet dat dit voldoende oplevert. Om het spel zo onduidelijk mogelijk te maken besluit ik, ondanks het gevaar van de hartenswitch, deze te duiken. Oost gaat nu lang nadenken en ik begin het ergste te vermoeden. Daar verschijnt (ha)2. Ik neem even de tijd en produceer de 9 voor de tien van west. Deze kan het spel echter niet goed lezen en komt weer schoppen terug. Ik besluit mijn 10 slagen gauw op te rapen en west komt op de klaveren in afgooi problemen. Hij breekt zijn ruitens af waardoor ik nog een elfde slag binnen krijg. Bij Frits en André zit het spel wonderbaarlijk genoeg in de andere hand. André kan daardoor dezelfde truck niet uithalen omdat met zuid in de dummy het duidelijk is dat schoppen door niet goed kan zijn. André incasseert dus maar gauw zijn 9 slagen voor 51%

Dan is het tijd voor Hugo om te schitteren:
________ (sp) HT
________ (ha) A54
________ (di) AVT32
________ (cl) H32
(sp) A75 ________ (sp) VB943
(ha) H87 ________ (ha) V63
(di) B875 ________ (di) 96
(cl) AV6 ________ (cl) 975
________ (sp) 862
________ (ha) BT92
________ (di) H4
________ (cl) BT84

Erik – opp1 – Hugo – opp2
Pas – 1 (cl) – 1NT – 2 (sp)
Pas – Pas – 3 (di) – Pas
Pas – 3 (sp) – a.p.

Ik start braak (di)H en zie een vierkaart in de dummy. Hugo lijkt 6 ruitens te hebben dus is het dan wel verstandig om ruiten door te spelen? Na enig nadenken kan ik geen reden vinden waarom dat kostbaar zou zijn dus speel ruiten door en Hugo maakt zijn aas. Dan (di)T getroefd, overgetroefd. Ondanks Hugo zijn schoppensignaal durf ik het niet aan meteen onder mijn aas vandaan te spelen en neem die dus eerst mee, voordat ik Hugo aan slag probeer te brengen. Dat lukt dus toch en Hugo speelt (di)V waarop oost een klaveren afgooit en ik met een klaveren discard de hartens aansignaleer om Hugo een veilige exit te bieden. Nu speelt hugo (ha)4 voor mijn 9 voor de heer. Oost is aan het loeren op een manier om Hugo in te gooien. Daartoe krijgt hij de kans niet. De leider speelt harten naar de vrouw en Hugo duikt. De leider weet echter niet hoeveel schoppens Hugo heeft en speelt dus nog twee keer schoppen waarop Hugo briljant harten Aas afgooit. De leider rest nu niets anders dan de kansloze klaverensnit zelf maar te nemen en is twee down. Wij scoren daar een mooie 69% mee. Dat is overigens niet zo mooi als de score die Frits weet binnen te slepen. Frits beschikt inmiddels al enige ronden over een vaste kibitzer (een vrouw op middelbare leeftijd) en groeit gedurende de dag uit to een ware meester is het spelen van de 4-3 fits. Zo ook hier. Frits maakt hier 2 (ha) +1 voor 87%

Nog één succesje van Hugo.
(sp) 5432
(ha) A3
(di) B4
(cl) A7654

Hugo – opp1 – Erik – opp2
Pas – 1 (di) – Pas – 1 (ha)
Pas – 1NT – Pas – 2 (ha)
??

Nu lijkt het Hugo wel een goed moment om te balancen (allen kwets!!!). Ik kijk aan tegen
(sp) HVB
(ha) 985
(di) AT86
(cl) T82
En ben dus wat je noemt: "niet echt blij" Ik overweeg om te passen met deze kansloze brakke hand, maar pers er uiteindelijk toch maar een 2 (sp) uit die ik vervolgens ook mag spelen. Normaal ben je kansloos maar nu west schoppen start voor het aas van zijn maat die vrolijk schoppen terugspeelt begin ik kansen te zien. Ik speel (cl)A en klaveren na voor de heer van Oost. Weer schoppen terug. Nu is het einde oefening voor de verdediging. Met (ha)A nog in de dummy kan ik vrolijk de laatste klaveren eruit pesten voor mijn twee vrij klaveren en contract. Soms zit het mee…
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply