Juan-Les-Pins 8

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 8

Post by Erik »

Voor de mensen die hadden gehoopt dat de verslaggeving nog 4 dagen op dezelfde manier zou doorgaan heb ik slecht nieuws. De Patton wordt elke ronde van 4 spellen met de hand geschud en ik ben een spel vergeten zodra de laatste kaart de tafel geraakt heeft. Ik heb vandaag een paar spelletjes voor jullie kunnen reconstrueren. Morgen zal ik proberen wat spelverdelingen op te schrijven zodat ik wat meer materiaal heb, maar ik beloof niets.

Laat ik jullie eerst even voorstellen aan Joop van der Harst. Frits zijn partner voor de komende dagen. Joop is een Nederlander die zo'n 15 jaar geleden de grens met onze zuiderburen is overgestoken en met wat vrienden hier in Juan-Les-Pins is om een beetje te kaarten en vakantie te vieren. Joop is de oudste van ons viertal en speelt een heel basaal systeem, maar wel met een paar twists die we in Nederland niet kennen.

Het toernooi begon niet best. Ik ben duidelijk nog niet wakker en verpruts een 4 (ha) omdat ik voor de overslag wil gaan. Toch niet onbelangrijk in Patton, maar als het alternatief down gaan is, dan kun je misschien beter toch voor contract gaan. Kijk maar:

(sp) xx
(ha) Axxx
(di) Ax
(cl) Axxxx

(sp) AHBxx
(ha) HBxx
(di) x
(cl) xxx

André – Erik
1 (cl) – 1 (sp)
2 (cl) – 3 (ha)
4 (ha) – Pas
(di)V start.

Je moet je realiseren dat je met al die azen en verder niets, ontzettend veel communicatie problemen hebt. Je moet dus niet snijden op de (ha)V, maar aas, heer slaan en die vrouw lekker laten zitten. Dat kun je dan ook het beste doen met de schoppens en een 3e en eventueel 4e schoppen troeven. Ik snij dus suf wel op de vrouw en krijg ruiten na. Nu kan ik het nog maken door gewoon een klaveren weg te gooien, maar als een suffe beginner troef ik die slag. Nu mep ik wel (sp)AH in de hoop de boer te maken en valt de vrouw. Ik moet nu de laatste troef halen alvorens mijn boer te kunnen oprapen, maar is het spel al over een uit.

Aan de andere tafel zit wel iemand die wakker is, tot grote frustratie van Frits, want die ziet zijn Vx van zowel harten als schoppen verdwijnen. 4 (sp) +1.


Dan ik weer in de bocht:
Niet tegen wel in de 2e hand
(sp) VT65432
(ha) 652
(di) 3
(cl) A4

Ik besluit dat dit te slecht is om 3 te openen en rustig aan te doen door deze hand met een Multi te openen. Nadat ik André zijn relay corrigeer naar 2 (sp) doet hij nog een poging met 3 (sp). Wat nu? Ik wordt nog steeds niet warm van al die zware onvoldoendes dus ik pas. Dat was mis. Dit is de dummy die André produceert. Sluit naadloos aan. 3 (sp) +1

(sp) AHx
(ha) VB
(di) Axxx
(cl) xxxx

Natuurlijk wordt aan de andere tafel wel 3 (sp) geopend en met 4 (sp) volgegooid. Mijn pogingen om verantwoord, in plaats van rücksichtslos, te bieden werpen ook nooit eens vruchten af.

Later krijg ik nog wel mijn revanche (op mijzelf dan):
Wij wel, zij niet:

________ (sp) AB9x
________ (ha) xxxx
________ (di) x
________ (cl) AHVx
(sp) VTx ________ (sp) Hxx
(ha) VBxxx ______ (ha) A
(di) xx _________ (di) Axxx
(cl) Bxx_________ (cl) xxxxx
________ (sp) 8xx
________ (ha) Hxx
________ (di) HVxxxx
________ (cl) x

Na een 1 (cl) opening besluit ik kwetsbaar toch tot een 2 (di) volgbod dat wordt uitgepast. De start is (cl)x en ik poets subiet 2 hartens weg op de hoge klaveren. Dan een kleine ruiten voor mijn vrouw en nu laat ik (sp)8 rennen voor de heer. Die vervolgt klaveren, getroefd en overgetroefd. Harten na voor het aas en nog een keer klaveren na. Die troef ik weer en nu speel ik een kleine schoppen naar de 9. Dan (sp)A waar de laatste schoppens onder vallen en nu heb ik een originele troefcoup (al wist ik dat toen nog niet, dat vertelde André achteraf) Want op de laatste schoppen mag mijn rechter tegenstander laag of hoog troeven en maak ik dus altijd nog 1 slag voor contract. Ik blij maar realiseerde me niet dat we de meerderheid van de punten hadden, dus bij het uitslaan viel het een beetje tegen toen we bleken te hebben verloren… alleen heeft Joop de scores meegenomen (van hem en Frits) en weten we alleen nog dat het 2 impen kostte.

Dan dit spel:
________ (sp) xxx
________ (ha) AT9xx
________ (di) VBx
________ (cl) VT
(sp) Vxx________ (sp) Axxx
(ha) xx ________ (ha) Hxx
(di) xxxxx ________ (di) Axx
(cl) Hxx ________ (cl) xxx
________ (sp) HBx
________ (ha) VBx
________ (di) Hx
________ (cl) ABxxx

Tegenspelen is ook een kunst. Dat ervaren zowel André als Frits. André is leider in 3NT tegen Bakkeren - Bakkeren en krijgt een kleine ruitenstart. Andre legt de boer in de dummy en mag die houden. Dan de klaverensnit. Die zit mis en ruiten door, nu wel genomen met het aas. Andre neemt zijn hartens mee en probeert uiteindelijk de klaverensnit. Mis en dus -1.

Frits start ook een kleine ruiten door Joop wel meteen genomen met het aas. Die speelt ruiten terug. De leider neemt nu de hartensnit. Dan tot schrik van Frits incasseert Joop (sp)A en speelt schoppen na. De leider stapt op en Frits moet nu 4 hartenslagen lang knarsetandend wachten op de ingooi waardoor 3NT gemaakt wordt.

Wel had André succes met zijn kwetsbare volgbodje van 1 (ha) tegen de Bakkeren broertjes. Ze knoopten hem op, maar 500 was toch minder dan de kwetsbare manche die erin zat voor ze.

In totaal hebben we na 7 rondjes 50 WP bij elkaar gesprokkeld (56 is het gemiddelde) en staan we 26e van de 44. We zullen zien wat de dag morgen brengt. Eerst 's morgens maar eens naar een authentiek marktje met veel olijven, tapenades, kazen en worsten. We zullen aan jullie denken :P
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply