Juan-Les-Pins 9

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 9

Post by Erik »

Vandaag was een leuke dag en ik heb er zowaar aan gedacht om een aantal spellen te noteren. In de eerste ronde zitten André en ik in een nette en koude 6 (cl) maar aan de andere tafel zitten ze in 6NT. Dat kan down met een vrijwel niet te vinden schoppenstart en maakt dan omdat alle kleuren netjes naar beneden komen. Vervolgens gooit André wat beroerd af waardoor 3NT met wat veel overslagen gemaakt wordt. Verder was het niet zo'n interessante ronde 5-11

In de 2e ronde twee interessante spellen waar we gelukkig netjes bij de les zijn. Nu heb ik het spel niet meteen opgeschreven dus, omdat het al was geschud voor de volgende ronde moest ik het uit mijn hoofd reconstrueren en daarbij is wat fout gegaan. Het eindigt met een ingooi waarbij mijn linkertegenstander Vx van troef over heeft en ik AT. Ik ben best trots op mijzelf dat ik het hele spel uitgedacht had, maar we kunnen het, nu een dag later, niet meer slag voor slag reproduceren. 4 (sp) +2 leverde in elk geval leuk op. Dan mag André aan de bak. Ook in 4 (sp)

W/-
________ (sp) HV74
________ (ha) 73
________ (di) H43
________ (cl) V964
(sp) - ___________ (sp) T953
(ha) T95 _________ (ha) HB84
(di) AVT9 ________ (di) B52
(cl) AB8532 ______ (cl) H7
________ (sp) AB862
________ (ha) AV62
________ (di) 876
________ (cl) T

opp1 – Erik – opp2 – André
1 (cl) – pas – 1 (ha) – 1 (sp)
2 (ha) – 3 (ha) – pas – 4 (sp)

André heeft het idee dat zijn hand goud waard is en neemt mijn invite gewoon aan met 11 punten.
Start: (ha)T voor de vrouw en meteen een ruiten naar de heer waarbij west meteen opstapt. Nu komt er (cl)A klaveren na, door André getroefd. (sp)A en André ontdekt het 4-0 zitsel. (ha)A en harten getroefd met de zeven waarna Andre (di)H meeneemt. Nu volgt een klaveren die oost voortroeft met de 10 en daarop gooit André een verliezende ruiten af. Oost speelt een kleine troef na voor de heer en André speelt wederom klaveren, zijn laatste uit de dummy. Oost moet zich nu gewonnen geven:

________ (sp) V
________ (ha) -
________ (di) 4
________ (cl) 9
(sp) - _________ (sp) 9
(ha) - _________ (ha) H
(di) V _________ (di) 8
(cl) B8 ________ (cl)
________ (sp) B8
________ (ha) 6
________ (di) -
________ (cl) -


We winnen deze wedstrijd tegen, zo word ons achteraf gemeld, Belgische topspelers, met 12-4. They were not amused.

Dan de derde wedstrijd. Er gebeuren aan de andere tafel een paar minder plezierige zaken en wij missen een slem waardoor de wedstrijd met 13-3 verloren gaat en we ons moeten herpakken voor de 4e wedstrijd. Dat lukt wonderwel zeer goed alhoewel André even zit te suffen en met een mooie 14 punter over de vierde kleur slechts 2NT zegt. Daardoor missen we een ijskoude manche. Wel weten we op de andere spellen een paar overslagen binnen te tikken waardoor we de Franse kampioenen met 9-7 verslaan. Ze liepen ietwat verhit van tafel.

Dat is wel iets bijzonders van kaarten in Juan-Les-Pins. Het is slecht voor je mensbeeld. Er zijn relatief gezien veel meer onaardige bridgers dan onaardige mensen in de wereld. Er wordt wat af geruzied, gescholden, gevloekt en getierd. Meestal tegen partners, maar net zo makkelijk tegen tegenstanders. Elke keer als je om je heenkijkt zie je wel iemand ruzie maken. En dan heb ik het nog niet over de vileine manier waarop diverse intriganten pogen te intimideren en destabiliseren. Mensen kunnen zich zo denigrerend opstellen. Tegen een kwart is het ongeveer leuk kaarten en tegen ongeveer een kwart gaat het wel. De andere helft zijn horken, asocialen en mieze figuren die je gewoon moet proberen te negeren. Dan moet je het plezier halen uit het scoren van goede resultaten en helaas ook een beetje van leedvermaak als ze weer boos worden op elkaar.

Ronde 5 draait om één spelletje dat ik verkeerd taxeer.

(sp) B842
(ha) T
(di) VT642
(cl) 763

André – opp1 – Erik – opp2
1 (cl) – 1 (sp) – Pas – 2 (sp)
3 (sp) – Pas – ??

Ik wil wel geloven dat André een beul heeft, maar niet dat hij 8 slagen van top heeft. Dan had André toch wel semi-MancheForcing geopend. Bovendien kan met een beetje zorgvuldig tegenspel en een aankomer bij opp1 mijn boer secuur onschadelijk gemaakt worden. 3NT vind ik dus geen optie maar wat dan wel? Een laffe 4 (cl) of toch maar vertrouwen op André zijn brute kracht en 4 (di) bieden? Ik besluit tot het laatste waarna André 5 (cl) biedt.

Dit was André zijn hand:
(sp) 7
(ha) AHV
(di) 98
(cl) AHBT932

Achteraf was André het wel met mee eens dat hij deze hand 2 (di) of zelfs 2 (cl) had moeten openen dan probeer ik 3NT wel. Mijn angst voor het eruit gesneden worden van mijn boer was gegrond, ware het niet dat het op dit spel niet fout kan. HV5 links tegenover AT963 rechts die ook nog eens (di)A heeft. Rechts kan echter niet 2x bereikt worden om eerst de schoppens in te spelen en daarna de vrije schoppens te incasseren. Wat wel een feit is, is dat (sp)AHV en (di)AH opgeraapt kunnen worden. Aan de andere tafel bemoeien Frits en Joop zich niet met het bieden waardoor ze ongestoord in 3NT terecht komen. Ze vinden echter niet hun 5 topslagen waardoor 3NT gemaakt wordt. Middels een overslag op een ander spel weten we de schade te beperken tot 5-11
Dan weer een goede tafel. De tegenstanders vliegen naar 4 (sp) en ik heb een gepaste hand met
xxx
Axxx
Axx
Axx
En ik mag starten. (cl)A en André seint af met de boer. In de dummy verschijnt 6 keer niks van klaveren en singleton harten. (di)A en André geeft een aansignaal. Eerst even (ha)A meenemen en dan met (di)x naar de heer van André. -1. Blijkt de boer van André een singleton geweest te zijn dus met (cl) door alvorens de azen te cashen was het 3 down gegaan. Ik vond het allang best. Zeker toen bij het uitslaan bleek dat Frits en Joop Netjes 3 (sp) contract hadden. Dan:

N/Allen
________ (sp) HT
________ (ha) A6
________ (di) HVT84
________ (cl) 9863
(sp) 7654 _______ (sp) V93
(ha) HB542 ______ (ha) T93
(di) 5 ___________ (di) B962
(cl) VT3 _________ (cl) H75
________ (sp) AB82
________ (ha) V87
________ (di) A73
________ (cl) A82

André opent 1 (di) en ik eerst maar eens 1 (sp), waarna André 2 (cl) biedt. Ik beredeneer nu dat wanneer André de (ha)H heeft het niet uitmaakt in welke hand 3NT zit, maar wanneer hij (ha)A heeft 3NT in mijn hand moet zitten. Ik besluit dus maar meteen 3NT te bieden en als hij ze allebei niet heeft dan moet ik maar hopen dat het een stopje is en één van de lage kleuren gaat lopen. Dat blijkt een zeer goede beslissing want ik krijg harten uit en André legt inderdaad het aas op tafel. Nu begint de strijd voor de overslagen. (di)A en ruiten uitgedoken, waarop west de schoppens afsignaleert. Dat is natuurlijk zeer welkome informatie. Dan komt er een klaverenswitch die ik laat lopen voor de tien van west. Die komt weer harten na. Nu incasseer ik de ruitens waarop west voornamelijk schoppens laat gaan. Ik speel dus (sp)H en neem de tien over met de boer. Een typisch Dombo spelletje want onder (sp)A kukelt de vrouw naar beneden waarna (sp)8 de laatste slag wordt.

Aan de andere tafel zit 3NT wel in de andere hand en presteert de leider het alsnog om 3NT te maken. Hij verlegt zijn aandacht van de ruitens ook maar naar de schoppens omdat hij niet van slag mag en weet zo precies 9 slagen bijeen te harken. We winnen deze pot met 10-6

De laatste ronde is de meest spectaculaire

________ (sp) B9873
________ (ha) 753
________ (di) 3
________ (cl) H842
(sp) A __________ (sp) 642
(ha) HV9 ________ (ha) BT84
(di) AHVB82 _____ (di) T7654
(cl) V53 ________ (cl) 9
________ (sp) HVT5
________ (ha) A62
________ (di) 9
________ (cl) ABT76

Bij ons:
Erik – opp1 – André – opp2
1 (cl) – dbl – 1 (sp) – Pas
3 (sp) – 4 (di) – 4 (sp) – a.p.

Door de (cl)9 start krijgt opp2 een aftroever en gaat André min 1.

Bij Frits en Joop:
opp3 – Frits – opp4 – Joop
1 (cl) – dbl – Pas – 1 (di)
1 (sp) – 2 (cl) – 2 (sp) – Pas
Pas – 3 (sp) – 4 (sp) – Pas
Pas – 4NT – Pas – 5 (ha)
Pas – 6 (di)

André vliegt er wel gelijk is met die 5 kaart schoppen, maar opp4 voelt daar niets voor. Frits probeert met een cue van 2 (cl) de ruitens vast te stellen. Zijn argument om dat niet met 2 (sp) te doen is om biedruimte te besparen. Omdat je echter wel kunt uittellen dat de opps minimaal 9 schoppens samen hebben weet je dat je ze daarmee 2 (sp) als bod cadeau doet. Dat probeert hij later nog een keer met 3 (sp), maar de boodschap komt niet aan. Niet zozeer omdat hij past, maar wel omdat Joop na 4NT besluit zijn vierkaart hartens maar eens te introduceren. 6 min 1.

Op het volgende spel verliezen we wat punten door een arbitrage
________ (sp) A96
________ (ha) AV943
________ (di) T5
________ (cl) HV7
(sp) HT5432 _____ (sp) B8
(ha) 3 __________ (ha) T8
(di) AVB ________ (di) 763
(cl) B64 ________ (cl) AT9832
________ (sp) V7
________ (ha) HB765
________ (di) H9842
________ (cl) 5

Frits krijgt 2 keer de kans om zijn lange schoppens te laten horen en zonder problemen vliegen ze naar 4 (sp) -1. Bij ons gaat het wat anders.
1 (sp) – 2 (ha) – Pas – 4 (ha)
… Pas – Pas – 4 (sp) – a.p.

In de uitpas besluit André de dames toch maar eens duidelijk te maken dat hij het 4 (sp) bod na de lange denkpauze van haar partner wat vreemd vind, temeer omdat ze de eerste keer past. We besluiten dit aan de arbiter voor te leggen. Die laat André eerst gewoon doorgaan om daarna het spel rustig uit te zoeken. André start (cl)H. Nu is 4 (sp) in principe down… ware het niet dat wanneer de leider na een ruitensnit een harten opspeelt, André die besluit te duiken voor mijn boer. Nu is het nog steeds down te spelen. Ik speel namelijk ruiten terug en nu kan het zelfs 2 down. Behalve wanneer André aan slag met (sp)A doodleuk schoppen naspeelt. Nu kan de leider niet meer down.
De arbiter is zeer mild voor ons. Nee 4 (sp) is niet toegestaan, maar wat allejezus slecht verdedigd van André. -3 impen voor beide partijen. Echter omdat er vrijwel geen impen omgaan in de andere spellen wordt de stand van 8-8 veranderd in 7-7.

André en ik blunderen nog een keer in het tegenspel op het laatste spel in deze ronde:
________ (sp) HB3
________ (ha) AHB8
________ (di) 72
________ (cl) H863
(sp) T872 ________ (sp) A95
(ha) V762 ________ (ha) 5
(di) HV __________ (di) AB963
(cl) VT5 _________ (cl) AB97
________ (sp) V64
________ (ha) T943
________ (di) T854
________ (cl) 42

opp4 – Erik – opp3 – André
1 (di) – Pas – 1 (ha) – dbl
1 (NT) – Pas – Pas – dbl
2 (cl) – Pas – 2NT – a.p.

Ik begin met (sp)4. André mag de heer houden en legt nu (ha)H op tafel, gevolgd door een obscure (sp)B. André doet dat omdat hij zijn driekaart wil aangeven, daar waar hij met zijn bieden een vierkaart heeft gegarandeerd. Voor mij is dit aan het eind van de dag iets te hoog gegrepen. Ik bedwing mijn impuls om die over te nemen omdat ik niet helder meer nadenk. Dan is het -2. Nu moet André zelf doorspelen en kiest voor schoppen. De leider heeft nu de rest.

Een enerverend slot van de dag waarin we dus veel kansen hebben laten liggen.
We staan nu 3e in de strijd om de handicap en de 1e twee teams hebben prijs. We moeten nog even aan de bak. Hopelijk gaat dat goed want Frits voelde zich niet zo lekker toen hij vanochtend opstond dus die ligt nu weer in bed. We laten weten hoe het verder gaat.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply