Juan-Les-Pins 10

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 10

Post by Erik »

Frits begon de dag wat in mineur, maar na wat extra bedrust was hij weer helemaal het mannetje. Het weer liet ons een beetje in de steek, maar toch konden we droog onze laatste wandeling maken. André blijft erop staan om met de auto te gaan, maar wij genieten toch wel elke dag van ons wandelingetje. In het oude Antibe kun je elke dag een andere route nemen. Wat een geweldig mooi stadje is dat toch. Waarom het nog niet autovrij gemaakt is snap ik niet. Eén auto en één voetganger passen vaak niet echt naast elkaar.

Eenmaal binnen barstte een geweldig onweer los en begon het zo hard te regenen dat de spelers elkaar niet meer konden verstaan. Machtig mooi geluid. Maar jullie zijn natuurlijk geïnteresseerd in de spellen. Op het eerste spel van de dag bieden onze tegenstanders feilloos een 7 (sp) uit terwijl Joop niet wil geloven dat Frits zo'n sterke hand heeft en in 4 aanlegt. 1570 punten de deur uit. Dan dit spel:

________ (sp) A72
________ (ha) AT5
________ (di) HV74
________ (cl) AB9
(sp) HVB8653 ____ (sp) T4
(ha) H72 ________ (ha) V43
(di) - ___________ (di) B9532
(cl) V82 _________ (cl) H76
________ (sp) 9
________ (ha) B986
________ (di) AT86
________ (cl) T543

opp1 – André – opp2 – Erik
Pas – Pas – 4 (sp) – dbl
Pas – 5 (ha) – a.p.

Ik vind 4 (sp) leuk, maar niet ongestraft en leg er dus een dubbel op. André kiest nu voor 5 (ha) wat een rampzalig contract is. -4. Aan de andere tafel gaat het iets subtieler:

Frits – opp3 – Joop – opp4
Pas – Pas – 4 (sp) – Pas
Pas – 4NT – pas – 5 (di)
a.p.

Dit is ook niet maakbaar, maar resulteert slechts in -1. Dat zuid hier nog 4NT doet vind ik wel bijzonder. Als André dit had gedaan had ik het wel logisch gevonden, maar je moet toch ook kunnen passen op een doublet? Deze ronde gaat met 3-13 verloren. Geen fijn begin. Overigens is het zo vochtig hier tijdens het typen dat het niet regent maar er wel alweer een flinke laag water op tafel staat. Toch ga ik maar even door.

Ronde 2 wordt bepaald door één enkel spel. Andre heeft geleerd van gisteren en opent zijn SMF ruitenhand met 2 (di). Netjes uitgelegd aan de buren waarna mijn rechter tegenstander 3 (sp) op tafel legt, door links uitgelegd als zwak. Ik kijk aan tegen iets als:

(sp) x
(ha) xxxx
(di) BTxx
(cl) AHxx
Met Hugo heb ik hier een duidelijke afspraak over. Eens kijken of André hetzelfde idee hierover heeft. Dus ik doubleer. Dat wil zeggen: "maat als jij schoppens had, pas dan maar en biedt anders gewoon je harten. Riskant, snap ik, maar ja wat anders? Het bleek een gouden greep. André had met AHBx weinig reden om weg te lopen. -5 voor 1100. Aan de andere tafel wordt gewoon 1 (di) geopend en volgt Joop ook 3 (sp) maar hier is de dubbel puur negatief en komen NZ in een kansloze 6 (di) en gaan 1 down. Die 1150 alleen is goed voor een 12-4 overwinning.

Ronde 3 is een rampzalige. Wij spelen 3NT -1, aan de andere tafel -2. Frits doet een uiterste poging voor contract maar gaat daardoor eentje extra down. Er wordt een manche gemist. Andre haalt in 4 (sp) 11 slagen, maar aan de andere kant komen er 12 binnen, etc. 2-12. We spreken snel af hier niet bij stil te blijven staan, gauw parkeren en op naar de 4e ronde.

(sp) T
(ha) VB42
(di) AV9865
(cl) H6

(sp) AHB2
(ha) HT753
(di) BT
(cl) A2

André – opp1 – Erik – opp2
1 (ha) – 1 (sp) – 2 (sp) – Pas
4 (ha) – a.p.

De deur wordt met 4 (ha) toch wel heel hard dicht gegooid. Ik heb niet genoeg om nu nog wat te doen, maar met 16 punten mag André over de minimaal inviterende cue van mij toch wel iets positiever bieden dan alleen maar de invite aannemen. 3 (sp) of 4 (cl) kan er toch wel vanaf? Ik zeg niet dat het een goed slem is om te bieden (het zit op (di)H snit) maar een poging is het toch wel waard. Nu slaat het uit. De enige die uitslaat deze ronde. Wij hadden een normale lijst, maar Joop en Frits kwamen werkelijk met een wereldlijst aanzetten. 2x een slagje meer en op een ander spel waar het niets voor ze is, hebben ze de tegenpartij downgespeeld. 11-5 voor de goeies. En het kan nog beter. André draait de tegenstanders een rad voor ogen:

________ (sp) T8x
________ (ha) Bx
________ (di) xx
________ (cl) AHT6xx
(sp) - ___________ (sp) 7xxx
(ha) Txxxxxx _____ (ha) V
(di) XXxxx _______ (di) Xxx
(cl) V ___________ (cl) B7xxx
________ (sp) AHVB9x
________ (ha) AHx
________ (di) Vxx
________ (cl) x

Erik – opp1 – André – opp2
Pas – Pas – 2 (cl) – 3 (ha)
Pas – Pas – 3 (sp) – Pas
4 (cl) – Pas – 4 (ha) – Pas
4 (sp) – a.p.

Je zou nu een ruitenstart verwachten, maar nee hoor. Hij start gewoon zijn lange hartens. Blijkbaar hoopt hij op een introever bij zijn maat. (ha)B – V genomen met het aas en (sp)A. Meteen is duidelijk dat de troeven 4-0 zitten. (cl)AH waarop een ruitje verdwijnt. Dat is puur psychologisch naar de tegenstanders toe want het helpt verder niets. (cl)T voor de boer en hoog getroefd. Dan kleine schoppen naar de 8 en André speelt een kleine harten uit de Dummy die Oost niet durft voor te troeven. Hij laat daarom maar een ruiten gaan. André neemt natuurlijk met de heer en troeft meteen zijn derde harten met (sp)T. André claimt vervolgens alleen nog zijn 4 troeven voor +1. Aan de andere tafel maken Joop en Frits geen enkele fout en gaat het gewoon contract.

Dan een spel waarbij op beide tafels een kansloze 6 (di) geboden wordt waar 6 (cl) en 6NT wel te maken zijn. Alleen spelen onze tegenstanders iets anders af en gaan -1 terwijl Joop -4 gaat. Joop en Frits maken dat weer goed op een kwetsbare manche die André maakt, maar zij heel goed twee down weten te spelen. Dan nog een kleine quiz:

(sp) Txx
(ha) xxx
(di) xxxx
(cl) xxx

opp1 – André – opp2 – Erik
1 (di) – dbl – 2 (di) – Pas
Pas – 3 (ha) – Pas - ??

2 (ha) was nu een hand geweest die te sterk was om te volgen. Dus ik denk nu dat André net geen 10 slagen heeft en een beetje hulp bij mij zoekt. Dat klopt ook. Ik pas dus en bij het zien van de Dummy zegt André: "Had je met die 3 hartjes mee niet even 4 kunnen bieden" Ik antwoord dat wanneer hij denkt 10 slagen te hebben hij dan maar uit stand 4 (ha) moet bieden, maar dat ik deze kaart van nul en generlei waarde vind. Mopper, mopper, totdat hij (ha) AH slaat en de hartens 3-1 vallen en dus de vrouw een slag voor de buren wordt. Contract. Aan de andere tafel kon Zuid zich niet beheersen en bood inderdaad uit stand 4 (ha) -1. Frits en Joop waren wat in mineur over hun lijst, met name de 6 (di) -4 en konden dus hun ogen niet geloven toen ze zagen dat we deze ronde met 13-3 hadden gewonnen.

Tot en met ronde 5 had ik wel helemaal 1 spelletje gespeeld. Dat mocht ik in ronde 6 compenseren. Met een obscuur afspel weet ik 1NT binnen te slepen met slechts drie azen, één heer en één boer. Terwijl aan de andere tafel Joop en Frits 2 (ha) weten binnen te halen.

(sp) HVxxx
(ha) Hx
(di) x
(cl) AHVxx

André opent en ik denk dan natuurlijk alleen nog maar aan slem. Maar ik wordt al wat voorzichtiger op mijn oude dag en doe wel even uitgebreid onderzoek.

André – Erik
1 (ha) – 1 (sp)
2 (di) – 3 (cl)
3 (ha) – 4 (cl)
4 (di) – 4NT
5 (ha) - ??

We missen een keycard en we missen troef vrouw. Ook al bied André 4 (di) ik ben er toch niet helemaal gerust op dat André er 6 heeft. Eigenlijk wil ik afzwaaien in 5NT. Dat zou moeten kunnen omdat ik nu met 5 (sp) de heren kan vragen, maar ik durf het niet aan en besluit te passen op 5 (ha). Mijn angst was niet ongegrond want we zitten in de 5-2 fit. In 5NT gaan we maar -1, nu -2. Toen bij het uitslaan bleek dat de tegenpartij ook in 5 (ha) zat was het leed wat minder groot. Toch verloor het omdat zij maar -1 gingen. Het volgende spel sloeg uit en als laatste deze ronde kwam dit spel:

NZ kwets.
________ (sp) A4
________ (ha) HBT84
________ (di) HV4
________ (cl) AB3
(sp) VB5 ________ (sp) H9832
(ha) AV96 ________ (ha) 2
(di) T832 ________ (di) 7
(cl) 94 ________ (cl) HVT762
________ (sp) T76
________ (ha) 753
________ (di) AB965
________ (cl) 85

opp1 – Erik – opp2 - André
Pas – 1 (ha) – 2 (cl) – 2 (ha)
3 (cl) – 4 (ha) – 4 (sp) – Pas
Pas – 5 (ha) – Pas – Pas
Dbl – a.p.

Het feit dat André 4 (sp) niet kon doubleren wees naar mijn idee op een dubbele fit voor de buren dus ik besloot 5 (ha) te bieden. Dat werd vlot opgeknoopt door west voor -500. Dat vond ik toch wat minder, alhoewel ik al wel dacht dat het verlies beperkt zou blijven omdat 4 (sp) er wel in zit. Maar er was helemaal geen verlies.

Joop – opp3 – Frits – opp4
Pas – 1 (ha) – 1 (sp) – 2 (ha)
2 (sp) – 4 (ha) – 4 (sp) – Pas
Pas – dbl – a.p.

Frits kwam dus met een fraaie 590 naar het uitslaan. Wie zegt dat kwetsbaar uitnemen niet loont. Deze ronde was met 10-6 ook weer voor ons.

________ (sp) VT7
________ (ha) BT653
________ (di) T4
________ (cl) HT8
(sp) H96 ________ (sp) B854
(ha) H92 ________ (ha) V874
(di) HVB2 _______ (di) 7
(cl) AB6 ________ (cl) V432
________ (sp) A32
________ (ha) A
________ (di) A98653
________ (cl) 975

opp1 – André – opp2 – Erik
Pas – 2 (cl) – 2NT – Pas
3 (cl) – Pas – 3 (di) – Pas
3 (ha) – Pas – 3NT – a.p.

Welke kleur speel je aan als leider? Ik start braaf (di)T die Andre duikt voor de boer van de leider. Die legt zonder blikken of blozen (sp)H op tafel voor het aas van André die ruiten vervolgt. De leider neemt en speel schoppen naar de boer, door mij gedoken om de communicatie te verbreken, gevolgd door een derde ronde schoppen voor mijn vrouw. Dit is er over:

________ (sp)
________ (ha) BT653
________ (di)
________ (cl) HT8
(sp) ___________ (sp) 8
(ha) H92 ________ (ha) V874
(di) H2 _________ (di) -
(cl) AB6 ________ (cl) V43
________ (sp) -
________ (ha) A
________ (di) A986
________ (cl) 975

Dat uitgerekend schoppen 8 in de dummy ligt te wachten is natuurlijk niet te verdragen dus ik wil er alles aan doen om die onbereikbaar te maken voor de leider. Om (ha)V uit de dummy te dwingen speel ik nu (ha)B voor, klein voor het secce aas van André. Die casht (di)A en speelt ruiten door. Ik laat een klaveren en een harten gaan. Nu snijd de leider feilloos mijn 10 eruit en maakt contract.
Aan de andere tafel gaat Joop niet op de schoppens af maar speelt zelf de hartens aan. Nu is 3NT niet meer te maken en hij gaat twee down.

Dan de laatste van de dag:
Niemand kwets
________ (sp) B93
________ (ha) HVB
________ (di) 9
________ (cl) AH8543
(sp) 5 ___________ (sp) HT82
(ha) 9752 ________ (ha) T84
(di) 542 __________ (di) HBT873
(cl) B9762 ________ (cl) -
________ (sp) AV764
________ (ha) A63
________ (di) AV6
________ (cl) VT

1 (cl) – 1 (di) – 1 (sp) – Pas
3 (cl) – Pas – 4 (cl) – Pas
4 (di) – Pas – 4 (ha) – Pas
5 (cl) – Pas – 6NT – a.p.

Vanwege mijn singleton in de kleur van de tegenpartij tel ik wat punten bij en spring naar 3 (cl) met het idee dat André via 3 (di) nog achter mijn driekaart kan komen. Op het moment dat André naar 6NT springt zie ik die overwaarde weer op slag verdwijnen. Het is een vreselijk spel en we gaan min één. Ik heb André nog gevraagd waarom hij de schoppens speelde zoals hij dat deed, want de boer, gedekt voor het aas, terug naar dummy, 9 voor de 10 voor de vrouw laat oost met 82 voor één schoppenslag achter en heb je 6NT gemaakt. In de praktijk deed hij de 3 naar de vrouw en toen de boer voor waardoor oost altijd 2 schoppens maakt. Dat levert nog op want Frits vliegt er vrolijk in met 3 (di) waarna de anderen 7NT bereiken voor min twee. Zij geven blijkbaar ook 2 schoppens af. Dat redt de ronde nog een beetje. 5-11

Vandaag 54 gehaald, gisteren 51 en de eerste dag 50. Best nette resultaten in dit veld. We stonden even 24e van de 44 maar zijn nu weer iets gezakt. Wel staan we gedeeld eerste in het handicap klassement. De bovenste acht spelen nu een round Robin voor de finale en de rest speelt een zwitsers eindronde. Joop had zich eerste afgemeld voor de laatste dag, maar mag nu toch van zijn vrouw de laatste ronde spelen. We gaan dus voor die eerste plaats in de handicap.

Op de weg terug zijn we maar eens even uitgebreid door het haventje van Antibes gelopen en hebben weer boten gezien… niet normaal meer. Er ligt wel voor 2 á 3 miljard in die haven. Complete paleizen op water, maar ook geweldig mooie houten boten. Daarna weer genoten van André zijn kookkunsten en nu naar bed. Morgen nog een laatste spannende dag.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply