Juan-Les-Pins 11 deel 1

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 11 deel 1

Post by Erik »

Wat een spannende laatste dag. Iedereen had er zin in, maar de nu er in de top 3 nog veel kon gebeuren waren alle spelers toch wel wat gespannen. Maar gewoon beginnen met ronde 1 en gelijk al een biedprobleem op de eerste hand.

Kwets tegen niet:
(sp) T
(ha) A9
(di) AVB98
(cl) AHV93

Hoe open je dit? 1 (cl) om later ruiten reverse te bieden? Dan ga je een 6-5 tonen. Bovendien geef je veel ruimte aan de tegenpartij om goedkoop hun zwakke majors in de aanbieding te doen. Dat is na een 2 (di) Multi veel gevaarlijker. 2 (di) dus, maar hoe dan verder. Eerst de ruitens en dan pas op zijn vroegst bij 4 (cl) de klaveren introduceren, met het risico dat het als een cue wordt gezien en het bieden ontspoort? Het is allemaal niet lekker en ik besluit op mijn gevoel af te gaan. Klaveren is de betere kleur, dus ik meld eerst mijn klaveren en zie dan wel verder. André gooit zonder pardon de boel dicht met 5 (cl).

(sp) V53
(ha) B3
(di) T72
(cl) 87654

Na de Hartenstart ben ik al blij niet in 3NT te zitten. Met 3NT in André zijn hand is het gierend down na een schoppenstart en na een hartenstart ben je afhankelijk van het goed zitten van de (di)H. Dat laatste is nu ook het geval. Dus is het 4 (cl) of 6 (cl). De heer zat goed dus 5 (cl) +1

Het 2e spel is een interessant tegenspeelprobleem.
O/OW
________ (sp) VBT984
________ (ha) 9
________ (di) A42
________ (cl) V87
(sp) - _____________ (sp) AH632
(ha) T832 __________ (ha) HVB764
(di) HV6 ___________ (di) 53
(cl) BT6532 ________ (cl) -
________ (sp) 75
________ (ha) A5
________ (di) BT987
________ (cl) AH94

opp1 – André – opp2 – Erik
1 (ha) – 2 (di) – 3 (ha) – 3 (sp)
4 (ha) – Pas – Pas – 4 (sp)
Dbl – Pas – 5 (ha) – a.p.

André start (cl)H die meteen wordt getroefd en de leider duikt meteen in de cross-ruff. Ik denk dat gezien de distributionele aard van het spel André beter (ha)A, (ha) na had kunnen starten, (zijn redenatie om geen 5 (di) meer te bieden is dat hij bang is voor introevers bij de tegenpartij, dan lijkt klaveren mij op basis van die redenatie geen goede start) maar goed we moeten nu eenmaal verder na dit begin. Na een aantal keer troeven speelt de leider ruiten naar de heer en is er dit over.

________ (sp) VBT9
________ (ha) 9
________ (di) 42
________ (cl) -
(sp) - _____________ (sp) AH6
(ha) T8 ___________ (ha) HVB
(di) V6 __________ (di) 5
(cl) BT6 ___________ (cl) -
________ (sp)
________ (ha) A5
________ (di) BT98
________ (cl) A

Hier blijkt mijn onkunde om een spel goed uit te tellen bij het tegenspel. Ik weet niet of André nog een schoppen heeft. Wel weet ik dat André nog (cl)A heeft. Ik speel dus schoppen na omdat de leider dan geen verliezers kan wegwerken op de klaveren en André mogelijk nog 2 hartenslagen kan maken. De leider legt klein, maar nu troeft André ineens voor met het aas. En probeert mij een ruitenintroever te geven. Dat lijkt mij niet reëel want ik zal toch wel ruitentolerantie hebben voor mijn bieden? Aan tafel was ik van mening dat André niet moet voortroeven omdat hij dan de kans laat liggen een vaste schoppenslag van de leider te troeven. Volgens mij maakt het niet uit wanneer de leider na nog een schoppenintroever zelf harten speelt. Dit spel slaat overigens uit. Wel weten wij op een ander spel een extra downslag te versieren waardoor we deze wedstrijd winnen met 10-6. Dat is een mooi begin, maar dat scoort ook team Burns, dus blijven we gelijk op de eerste plaats.

In ronde 2 laat de tegenpartij een aantal steken vallen en krijgen we een 13-3 in de schoot geworpen en nemen stevig de leiding in het klassement met 6 VP's voorsprong op team Burns. Wel voelt het gevaarlijk om in een Zwitsers vroeg te pieken. Dan de derde ronde tegen … team Burns. Een direct gevecht om de eerste plaats. Dit ene spel bepaalt de uitslag voor het grootste deel.

W/NZ
________ (sp) V84
________ (ha) HT98
________ (di) B876
________ (cl) 63
(sp) AB63 ________ (sp) H5
(ha) V6 __________ (ha) A75
(di) H73 _________ (di) AV2
(cl) HV72 ________ (cl) ABT54
________ (sp) T972
________ (ha) B432
________ (di) T54
________ (cl) 98

Na een ingewikkelde biedserie komen de opps van Frits en Joop in 6NT. Frits start een kleine klaveren en nu begint de leider maar een beetje klaveren te timmeren en probeert een kleine harten naar de vrouw voor de heer van Frits. Die weet door deze speelwijze dat de boer bij Joop zit en speelt dus een kleine harten door. Joop had echter al 2 hartens afgeworpen dus kwam zijn boer onder het aas naar beneden. Nu heeft Frits een heerlijke dwangpositie voor zichzelf gecreëerd. Zijn grootste frustratie was echter dat de leider dat niet door had. De leider had niet door dat de (ha)7 een slag werd op het moment dat Frits de 8 zou afgooien. Frits zelf wel en besluit dus (sp)V dubbel te zetten. En nu slaat de leider AH voor contract.

Dan André en Erik.
Erik – André
1 (cl) – 2 (cl)
2NT* – 4 (cl)
4 (cl) – 4NT
5 (sp)** - …. 7 (cl)

* 15-17
** 2 keycards en troefvrouw

Niet echt fraai met twee gebalanceerde handen in 7(cl). Ik speel eerst maar een aantal rondjes klaveren en ruiten. Ondertussen is er bij zuid een schopje verdwenen. Ik zie geen andere maakkans dan (sp)V goed en dat de discard van een vierkaart is geweest. Ik snij dus op de vrouw en ben min één. We worden afgedroogd. 4 (cl) contract bij Burns tegen 5 (cl) -1 bij Frits en Joop. We druipen af met 13-1. We moeten nog 3 ronden, dus alles is mogelijk. Echter nu vertrekt het vliegtuig bijna, dus op de ontknoping zullen jullie tot vanavond laat moeten wachten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply