poznan 3

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

poznan 3

Post by Floris »

Hallo allen,

Vandaag was de allerzwaarste dag. Bij de 323 paren van gisteren stroomde nog eens 38 paren in. Dat waren allemaal paren die gister nog in de knock-out van de teams speelden. Kortom: 38 kanjers (zelfs in verhouding tot dit veld). Het was vandaag ook merkbaar moeilijker scoren dan gister. Gelukkig speelden wij ook wel merkbaar beter: ondanks het versterkte veld geen “schaatsrondjes” meer. En ik moet toegeven dat ik ook wel opgelucht ben om te vertellen dat we de laatste plaats verlaten hebben (hoera!).

Echt geweldig was het overigens allemaal niet. Gemiddeld over de dag haalden we 39%. Bij iedere andere gelegenheid zouden we daarom gaan huilen, maar vandaag was het gezien het krachtenveld echt niet onaardig.

Een paar leuke spelletjes:

Onze geboorteplaats was ons zeer slecht gezind vandaag. Eerst deze:

N/NS (Noord = Floris, Zuid = Frits)
------------------ (sp) Q952
------------------ (ha) J
------------------ (di) JT9653
------------------ (cl) 76
(sp) 4 -------------------------- (sp) AKT83
(ha) AQT82 ------------------ (ha) 65
(di) 2 -------------------------- (di) Q4
(cl) AKQT42 ---------------- (cl) J985
------------------ (sp) J76
------------------ (ha) K9743
------------------ (di) AK87
------------------ (cl) 3

het bieden:
pas – (pas) – 2 (ha)* - (dbl)
pas – (2 (sp) ) – pas – (3 (cl) )
pas – (3 (ha) ) – pas – (3SA)
a.p.

* = Muiderberg

Ik moet starten… Ik heb inmiddels geen behoefte meer aan een uitleg hoe 3SA down kan ;). Aan tafel vond ik het nogal komisch dat de leider geen idee had dat hij met 3 (cl) de minor van mijn maat te pakken had. Hahaha. En omdat ik zelf geen reet heb (en ruiten ontwikkelen dus zinloos is) start ik met (ha) J. 13 slagen voor de tegenpartij (overigens toch nog goed voor 28,5%).

En het volgende Muiderdal:

Ik krijg:
(niet tegen wel, 1e hand)
(sp) K8732
(ha) K
(di) K86532
(cl) J

toegegeven, deze hand is geen schoolvoorbeeld van een Muiderberg. Ik wil met dit soort handen echter per se bieden. Ik open dus 2 (sp).

Het verdere biedverloop klonk bijna hemels!!!
2 (sp)* – (pas) – 3 (cl) ** - (4 (ha) )
pas – (4 (sp) )*** – pas – (5 (cl) )***
pas – (5 (di) )*** - pas – (6 (ha) )
a.p.

* = Muiderberg
** = pass or correct
*** = controle

kijk nu nog eens goed naar mijn hand. Ik werd dolgelukkig. Ja! Dit ging het helemaal worden. Ik had het hele spel door! Gezien het stoere bieden van de opps moest Frits heel erge bagger hebben met de minors en hooguit één schopje. Anders laat je 2 (sp) wel staan. Plan de campaigne: starten met een schopje. Vervolgens gaat de leider dankzij mijn atypische opening de hartens verkeerd doen, waarna ik Frits een schoppen introever geeft. Dan vul ik trots de score in en constateer dat we een zaaltop hebben, omdat niemand anders zo misleidend geopend heeft. Hierna sla ik mezelf eens flink op de borst “zie je wel! Je kunt wel een beetje kaarten!” en ga ik op een roze wolk bedenken hoe ik dit wonderlijke staaltje van analyze en vernuft op het forum ga zetten.

Zo gezegd zo gedaan. Het was allemaal klip en klaar… maar niet heus.

Het hele spel:
------------------ (sp) QJ
------------------ (ha) AQJ8754
------------------ (di) -
------------------ (cl) AK53
(sp) T6 ------------------------ (sp) K8732
(ha) - -------------------------- (ha) K
(di) QT94 --------------------- (di) K86532
(cl) QT98764 ---------------- (cl) J
------------------ (sp) A954
------------------ (ha) T9632
------------------ (di) AJ7
------------------ (cl) 2

En weer 13 slagen voor de tegenpartij. Tja er is nou eenmaal niemand op deze aardkloot te vinden die met 12 hartens de koning verkeerd snijdt… gewoon weer ordinair 40%...


Tot slot ons allerlaatste spel. Op uiterst Domboiaanse manier gekaart mag ik wel zeggen!

Wanneer wij niet kwetsbaar zijn in de 1e, 2e, en 3e hand spelen wij de door ons zo betitelde “patat-sans”. Zoals de naam al zegt is die gebaseerd op “vette rommel”: 8-11, balanced. (overigens moet ik geloof ik de credits aan Tijn&Nijn laten. Die hebben dit eerder in praktijk gebracht meen ik te weten.). Niet tegen wel 1e hand ik raap dit op:

(sp) Q42
(ha) Q87
(di) KJ62
(cl) 986

“FEEST!” dacht ik, en ik trok 1NT uit de bak. De rest van het bieden:

1SA – (dbl)* - 2 (ha) ** - 3 (cl)
pas – (3SA) – a.p.

* = punten
** = “rennen met die rommel! Kies maar: (ha) of (sp)

Dit was het hele spel:

------------------ (sp) KJ7
------------------ (ha) 62
------------------ (di) Q5
------------------ (cl) QT7532
(sp) A853 --------------------- (sp) Q42
(ha) AJT4 --------------------- (ha) Q87
(di) T943 ---------------------- (di) KJ62
(cl) K -------------------------- (cl) 986
------------------ (sp) T96
------------------ (ha) K953
------------------ (di) A87
------------------ (cl) AJ4
Frits start met (ha) J. Met open kaarten is het niet zo moeilijk: (ha) K, kleine (sp) naar de K. Of west nou pakt of zakt, daarna zijn het nog 6x (cl) en (di) A voor 9 slagen. De leider gaat (uiteraard) niet uit van de kale koning bij Frits. Hij speelt na (ha) K idd en kleine schoppen. Frits pakt zijn Aas en retourneert een kleine harten, waarna 3 hartenslagen volgen. Frits speelt vervolgens goed een kleine schoppen. De leider zet de K, en snijdt in klaveren. Nu speelt Frits weer schoppen voor mijn vrouw. Klaveren na is voor de leider die hoe-dan-ook ruiten K aan mij moet geven. 3 down en 95,39%. Toch nog die zaaltop ;)

Morgen beginnen we (gelukkig!) weer helemaal opnieuw. Er is gen carry-over. De 140 sterkste paren zijn dan uit het veld en dat moet wat uitmaken. Kijken of we dan een dagje boven de 40% kunnen draaien.

Tot morgen,

Floris
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: poznan 3

Post by K-J »

Mooi verhaal weer Floris! :D
Toch moet ik, als bejaarde Domboër, je toch even een corrigerende tik geven als het om Dombo geschiedenis gaat.
Allereerst de 6 (ha) die de tegenpartij met een overslag binnenhaalt door met 12 troeven niet te snijden op (ha) H en waarbij je schrijft: "Tja er is nou eenmaal niemand op deze aardkloot te vinden die met 12 hartens de koning verkeerd snijdt". Nou, het is zeer spijtig dat jullie dit spel niet tegen een paar Dombo's hebben mogen spelen, want die hadden deze Verouden-Coupe zeker niet gemist (oud Dombolid Peter Verouden heeft het voor elkaar gekregen om met 12 troeven samen te snijden op de heer. Hij speelde troefvrouw voor (van VBxxxxx) en toen de linkertegenstander niet bekende, mompelde hij triest: 'o, dan zit 'ie dus fout', waarna hij een kleintje in de dummy legde....
Dan de kreet "patat-sans". Dit is geen 8-11 sans-opening, dat zijn namelijk veel te normale handen voor een patat-sans. De patat-sans komt uit Groningen (ontwikkeld bij APIH, de naam van uitvinder is mij niet bekend). De patat-sans is een volgbod van 1SA. Hiermee wordt dan een hand aangegeven die niet de punten én niet de verdeling voor een informatiedoublet heeft. Of iets dergelijks. Barteld en Roelf hebben dit speeltje geïntroduceerd bij Dombo, dus één van hen kan je beter inlichten in de diepere gedachten achter deze patat-sans (al begrijpen ze hem zelf ook niet altijd :mrgreen: ).

Keep up the good work, zodat jullie morgen weer een plaatsje kunnen stijgen! :)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: poznan 3

Post by HenkU »

Prima gedaan en je moet gewoon zeggen dat je 5.5% voorsprong had op het volgende paar in de ranglijst, dan klinkt het nog goed ook.

De patatsans was oorspronkelijk een volgbod van 1NT, om een hand met minstens 2 vierkaarten en 8-12 aan te geven. Toen dat een HUM werd, werd de eis een vierkaart in de andere hoge (dan wel lage) kleur en een tweede vierkaart (over 1 (ha) dus (sp) en een minor, over 1 (cl), (di) en een major), zeg maar raptor op 4-4.
Waarom het illegaal werd, snap ik ook niet, ik zou mijn tegenstanders liever willen verplichten om dit te spelen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: poznan 3

Post by Erik »

Mooi verhaal weer. Hou je ondanks de tijds die dit kost ook nog wat over om Poznan eens van dichtbij te bekijken? Nog veel contacten met Nederlanders daar, en belangrijker nog, kan er een beetje gelachen worden aan tafel daar?

Succes vandaag en als je weer 4,5% bij de score weet op te tellen, dan gaat dat best goed. Sterkte
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply