Poznan 4

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Poznan 4

Post by Floris »

Hallo allen,

Na de kwalificatie van gisteren stond vandaag de semi-final B op het programma. Aangezien de 140 beste paren uit de kwalificatie weggepromoveerd waren, was het veld iets zwakker geworden. Eerlijk gezegd was dat ook wel te merken. Wanneer je niet ideaal verdedigde kreeg je vandaag nog 15-25% mee naar huis ipv 5-15%.
Vanwege dit feit, en omdat onze vorige doelstelling gisteren bereikt was (geen laatste meer staan), stelden we ons zelf tot doel om vandaag iig boven de 40% te eindigen, en daarbij ook nog eens één ronde van 10 spellen boven de 50% te scoren. Nogmaals: dit klinkt als een belachelijk lage doelstelling, maar in dit veld is het voor ons echt heel hoog gegrepen.

We begonnen vandaag vrij sterk met een rondje 45,75%. Daarmee stonden we zelfs even boven Ernst Wackwitz en Dennis Stuurman. Daarna volgde helaas weer twee k*trondes. Hoofdoorzaak: pech. Ondanks het gevoel te hebben echt nog sterker te spelen dan gisteren (meer zien, betere concentratie, makkelijker handen uittellen etc.), scoorden we nog geen deuk in een pakje boter. Hierdoor stonden we na 30 spellen toch weer op een hatelijke 39,80%, hetgeen 10e van onder betekende (van de 206).

Ik kon me niet voorstellen dat we die 40% niet zouden gaan halen. Ik had het gevoel zo veel sterker te zijn geworden in de afgelopen dagen. Dan MOET dat toch in de resultaten te zien zijn. Gelukkig ging ronde 4 weer ‘normaal’ en scoorden we midden in de 40%. Hierdoor stonden we bij het ingaan van de laatste ronde alweer op bijna 41%. Boven de 40, maar nog geen rondje 50. Daar was nog maar één kans voor…

Gelukkig gebeurde er toen iets waar we al heel lang ‘recht op hadden’ vonden we: een geluksronde! OVER 10 SPELLEN SCOORDEN WE KEIHARD 52,29% IN EEN WERELDVELD! Het was ons gelukt! Daardoor staan we nu op 43,65%. De 187e plek.

Maar… om nou te zeggen dat dit kwam door ons geweldige afspel, of ons ingenieuze bieden, of ons fabuleuze analytische tegenspel… nee. Het was gewoon mazzelen.

Spellen 8 en 9 van de laatste ronde waren doorslaggevend. Beide spellen zijn we niet-kwetsbaar tegen wel:

Ik krijg eerst deze hand:
(sp) 76
(ha) T763
(di) 32
(cl) QJ542

ik ben dealer en begin uiteraard met en pas. het bieden gaat verder

pas - (1 (sp) ) – 3 (cl) – ( 4 (cl) )
???

4 (cl) toonde sleminteresse voor schoppen. Als ik één ding geleerd heb deze dagen dan is het wel dat je deze mannen echte FLINK onder druk moet zetten om ze tot een fout te forceren. Na 5 (cl) landen ze ongetwijfeld in in 6 als het 6 is en in 5 als het net geen 6 is. Ik trok daarom ondanks mijn redelijk vlakke hand met een stalen gezicht vlot 6 (cl) uit mn bak.

Het (opmerkelijke) vervolg:
Pas - (1 (sp) ) – 3 (cl) – ( 4 (cl) )
6 (cl) - (pas) – pas – (dbl)
pas - ( 6 (ha) ) ! – pas – (6 (sp) )
a.p.

Frits start met (cl) A. die zitten keurig 1-1. vervolgens pakt ie ook (ha) A. hierna neemt de gedesillusioneerde (en nogal geagiteerde!) leider nog een onnodige schoppensnit voor -2. dat was de eerste top.

Het spel erna.
Ik krijg:
(sp) 7
(ha) KQJ543
(di) T854
(cl) 72

het bieden gaat voor mijn neus als volgt:

(1 (sp) ) – pas – (2SA)* - ???

2SA is inviterend of sterker voor schoppen. Hoe erg ik mezelf ook probeerde te beheersen, hoe erg ik ook tegen mezelf zei dat ik me niet moest laten leiden door het vorige spel, Ik trok toch 5 (ha) uit mijn bakje. Toen ik de bieding onder het scherm doorschoof voelde ik Frits verzuchten dat ik me weer had laten gek maken door een toevallig resultaat op het vorige spel.

Het vervolg:

(1 (sp) ) – pas – (2SA)* - 5 (ha)
(pas) – pas – (5 (sp) ) – a.p.

Dit keer was het wel 6 voor de oppies >:D
De leider speelde (mogelijk omdat hij niet geloofde dat ik hierop 5 (ha) had gezegd) bijzonder vreemd af, en maakte maar 11 slagen. Weer een top!
En dat allemaal door (over)moedig bieden.

Morgen is onze laatste dag. Ik zal het stukje echter pas overmorgen schrijven. Na het toernooi moeten we namelijk als een gek de trein in om de dag erop aanwezig te kunnen zijn op de diploma-uitreiking van Frits.

Tot overmorgen dus.

Floris
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Poznan 4

Post by HenkU »

En je hebt ook nog de "krant" (nou ja, de blog van de volkskrant) gehaald. :)
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Poznan 4

Post by Eldert »

HenkU wrote:En je hebt ook nog de "krant" (nou ja, de blog van de volkskrant) gehaald. :)
Henk, heb je ook een linkje?
vincentB
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2010, 00:42

Re: Poznan 4

Post by vincentB »

volgens mij wordt er naar het bridgeblog van Kees Tammens verwezen:
http://bridgenieuws.wordpress.com/
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Poznan 4

Post by HenkU »

Yup, dacht dat ik hem de 1e keer er al bij gezet had.
Post Reply