Poznan 5

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Poznan 5

Post by Floris »

hallo allen,

Zoals beloofd het laatste deel uit een serie van 5. Gisteren had ik door de lange treinreis geen fut om nog flink te gaan computeren. Eigenlijk was dat zonde, want er was veel te schrijven over onze laatste dag!
Aan de ontbijttafel had ik al wat nieuwe doelstellingen aan Frits geformuleerd: 1. Geen rondje onder de 40% vandaag. 2. Weer een rondje boven de 50%. 3 in de totaalstand moeten we stijgen t.o.v. de dag ervoor (hopelijk tot boven de 45%). Nogmaals dit lijken zeer sneue doelstellingen, maar voor ons zijn ze echt hoog genoeg.
Ondanks dat de vermoeidheid (metname bij mij) begon toe te slaan, begonnen we de dag redelijk en we haalden in de eerste ronde exact ons gemiddelde van de vorige dag: 43,65%. Daarna een wat mindere ronde (41%), en weer een wat betere (47%). Vervolgens gingen we er eens flink voor zitten: we maakten in de vierde 4e ronde haast geen fout (en de tegenstanders des te meer) en scoorden zo een oorverdovende 64%. Ja, jullie lezen het goed: Barry en Harry haalden in dit veld 64% over 10 spellen.

Iemand die daaraan onverwacht een steentje bijdroeg was de legendarische Andrew Robson. Dit was het eerste (Domboiaanse?) spel dat we tegen hem mochten spelen (N = Allfrey, O = Frits, Z = Robson, W = Floris):

In een van mijn vorige stukjes heb ik vermeld dat de Muiderberg ons niet zo goed gezind was. Nou.. hier wel!

N/All
-------------------------- (sp) JT842
-------------------------- (ha) AQJT8
-------------------------- (di) -
-------------------------- (cl) J63
(sp) 93 ------------------------------ (sp) AQ765
(ha) K5 ------------------------------ (ha) 43
(di) AKT9653 ------------ --------- (di) Q842
(cl) T9 ------------------------------- (cl) Q7
-------------------------- (sp) K
-------------------------- (ha) 9762
-------------------------- (di) J7
-------------------------- (cl) AK8542

Het korte (en bijzondere?) biedverloop:
(pas) – 2 (sp) * - a.p.
*= Muiderberg

Na de zware (kwetsbaar, 2e hand) Muiderberg van Frits heb Ik nu eenmaal geen bod beschikbaar om een ruitencontract te forceren, dus pas ik maar met twee kleine schoppentjes mee.
Het tegenspel was uiteraard om in te lijsten:

Uitkomst: (cl) K. Frits gooit daar (heel goed!) vlot de vrouw onder. Nu begint iedereen aan tafel een beetje te grinniken omdat de 7-4 fit voor iedereen zichtbaar is. Robson fluistert direct tegen me “pff… small slam missed…”. Hij vervolgt met een hartje via de Koning voor het Aas van Allfrey. Die speelt een kleine schoppen na. Frits zet (misschien niet zo heel handig) de vrouw voor de secce K van Robson. Toen ging het langzaam regenen boven Frits: Robson trapt niet in de falsecard van Frits uit slag 1 en casht (cl) A. Hij speelt harten na voor de J van Allfrey. Hierna mag Frits één hoge harten troeven en (sp) Aas maken, maar daarna zal Allfrey zijn troeven trekken waardoor het geheel maarliefst 6 down gaat voor -600. NZ maken echter altijd 4 (ha) voor 620 (en met dit zitsel is idd klein slem ook altijd gemaakt!) al met al is 6 down goed voor 72%!

Bij het tweede spel mag ik schitteren (lees: mazzelen!)
Na 1SA bij Robson en 3SA bij Allfrey, mag ik starten vanaf dit:
(sp) 74
(ha) KJ52
(di) AJ72
(cl) 652

Na dit soort biedverlopen heb ik altijd een kleine voorkeur om te starten met een hoge kleur. Ik start dus met (ha) 2. levensgevaarlijk natuurlijk, maar soms ook zomaar ineens goed als partner een van de twee plaatjes heeft. In dat geval heb ik altijd (di) Aas nog om van de vrijgespeelde hartens te genieten… een gokje dus (waarschijnlijk in paren geen winnende tactiek, maar dat bedacht ik ook pas achteraf :p )
Het hele spel:

E/-
-------------------------- (sp) 92
-------------------------- (ha) AT3
-------------------------- (di) KT5
-------------------------- (cl) AKT83
(sp) 74 ------------------------------ (sp)JT863
(ha) KJ52 --------------------------- (ha) 984
(di) AJ72 --------------------------- (di) 63
(cl) 652 ---------------------------- (cl) J97
-------------------------- (sp) AKQ5
-------------------------- (ha) Q76
-------------------------- (di) Q984
-------------------------- (cl) Q4

Het gokje was hier dus HELEMAAL FOUT. Zowel ruiten als harten geven hier de 12e slag cadeau (aangenomen dat ie de klavers goed raadt). Alleen een passieve start met (sp) of (cl) houdt de leider (vooralsnog) op 11 slagen!
Robson keek lang naar mijn (ha) 2, maar geloofde uiteindelijk toch niet dat ik zo’n durfal zou zijn: hij legde een kleintje! Door de aanwezigheid van (ha) 9 bij Frits is mijn gok ineens TOCH WINNEND! Hij verliest nu altijd een hartje en Weer 58% voor ons. Hoera!

De laatste ronden was helaas een hele zwakke. We zaten er helemaal doorheen (200 spellen in 4 dagen is voor ons ook nieuw) en we legde geen kaart meer recht. We lieten de tegenstanders 4 (di) X maken met een 4-3 fit, en ik probeerde uit alle macht tegen 3 (ha) een schoppen te troeven met (cl) 2… sneu.
Door deze ronde werd de doelstelling om vandaag geen ronde onder de 40% te scoren helaas toch niet gehaald. De rest van de doelstellingen echter wel. Het scorebord vermeldde uiteindelijk een 171e plek (van de 206) met iets meer dan 44%. Toch niet gek voor twee onderdeurtjes uit Nederland in een paars shirt.

Floris
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Poznan 5

Post by Eldert »

En gefeliciteerd met de mooie prestatie!
(en bedankt voor de stukjes)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Poznan 5

Post by K-J »

Ik heb genoten van je verhalen, Floris.
Gaan jullie nu ook meedoen aan het WK in Velthoven? :lol:
Post Reply