Schoppen Acht

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Schoppen Acht

Post by K-J »

Beste Dombo's,

Zij die mee hebben gedaan aan de Dombo pubquiz (één van de lustrumacitiviteiten van dit jaar) hebben misschien nog onthouden dat er onenigheid was over de ontstaangeschiedenis van de (sp) 8 op Dombo.
Met schaamrood op mijn kaken moet ik toegeven dat geschiedkundig onderzoek heeft uitgewezen dat toch Lennart en Norbert als eerste een (sp) 8 verhaal hebben beschreven in de dommy.
In dommy nr. 6 van de 10e jaargang (maart 1996) beschrijft Lennart een spel dat hij met Norbert gespeeld heeft in de voorronde van het JPK en waarin (sp) acht een hoofdrol vertolkt. Pas in de zomer van 1996 is de uitwisseling met Darmstadt Alert waarbij Hans een potje boerenbridge verliest met (sp) acht in de laatste spel.

Gelukkig blijkt deze misser niet van invloed te zijn geweest op de uitslag van de pubquiz en op de totale einduitslag. Hierbij natuurlijk wel excuses aan alle mensen die ik tekort gedaan heb door het verkeerde (sp) 8 verhaal op te voeren. Ik hoop hiermee alles recht gezet te hebben.

Kees-Jan
Norbert

Re: Schoppen Acht

Post by Norbert »

Ha! Blij dat dat recht is gezet. Heb je tijdens je onderzoek het Genkenhuizen verslag nog gevonden?

Om het verhaal helemaal af te ronden, het was Lennart die de (sp) 8 mythe de wereld in heeft gestuurd - ik was alleen maar zijn maat op dat spel. We verdedigden een 2NT die down ging omdat we (sp) 8 op tijd wisten te deblokeren. Overigens ging het zeer beroerd tijdens dat toernooi, maar dat spel ging wel goed.

Ook moge duidelijk zijn dat er helemaal geen "laatste slag" element aan verbonden is, dat kwam veel later. Bijvoorbeeld, er was een geweldig spel tijdens een TAS voorronde [6 (sp) van de buren in een 6-6 fit] waar Remco van der H het presteerde zijn secce (sp) 8 te maken in de verdediging.

Nu we het toch over Dombo obscuriteiten van de jaren 90 hebben, hier een vraag voor de trivia-liefhebbers: naar wie is de befaamde countdown kaartwaarderingsmethode genoemd?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Schoppen Acht

Post by K-J »

Remco maakte deze (sp) 8 overigens wel in de laatste slag!

Het zou kunnen dat het laatste slag element erbij is gekomen door onze contacten met DLS. DLS (De Laatste Slag) is de befaamde studentenbridgeclub uit Maastricht, die helaas enige jaren geleden ter ziele is gegaan). Uit mijn speurwerk door de oude Dommy's bleek dat zo'n twee jaar voor Lennart het (sp) 8 verhaal schreef wij bij een clash met DLS tegen het fenomeen aanliepen "de laatste slag halen met een bepaalde kaart". Alleen bij DLS was dit de (di) 8. Theseus, waar je de laatste slag moet zien te halen met (di) 7, was in die jaren nog niet in beeld bij Dombo.

O ja, en de countdown is voor eeuwig verbonden aan Barteld Braaksma, die een 'beetje lelijke' 23-punter verpaste. In Dombo kringen nu bekend als de Braaksma countdown.
Norbert

Re: Schoppen Acht

Post by Norbert »

Inderdaad, de Braaksma countdown kaartwaardering.

Spelend met Appie 't Hart, tegen Fransch Konings en mij, hoorde hij twee passen en dacht dat Frans nooit zou rondpassen. Dat deed hij echter wel en de handen gingen zonder discussie terug in het bord.

Pas halverwege het spel erna merkte Frans op ("luister nou, het mooiste moet nog komen"): "Waar zaten die punten eigenlijk op het vorige spel, ik had er maar 4". Appie :"ik had er 6". Ik: "ik had er 7".

Waarna de tijd een halve seconde stil leek te staan terwijl iedereen 40 - (4 + 6 + 7) = 23 uitrekende. Als een man keken we Barteld aan. "Ja, ik had er 23 maar ze waren een beetje lelijk".
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Schoppen Acht

Post by nijn11 »

Toch kan ik me herinneren dat de (schoppen) 8 al van voor het verhaal van Nop stamt. Ik weet dat de mythe is begonnen met het onschuldige 'een start met de 8 is altijd een singleton', later uitgebreid (of ingekrompen) tot 'de 8 is altijd een singleton'. En dan is het natuurlijk razend knap met de 8 de laatste slag te maken. Dat stamt nog uit mijn Dombobarmantijd, toen ik nog kon bridgen.
Ik wil Nop & Vis wel de credits geven dat ze van een willekeurige 8 de Schoppen Acht hebben gemaakt.

(en nu voel ik me zooooooo oud)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Norbert

Re: Schoppen Acht

Post by Norbert »

Hey Huub - daar heb je inderdaad gelijk in, dat soort geneuzel bestond inderdaad alang :geek:
Post Reply