record aantal leden NBB

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: record aantal leden NBB

Post by guus »

@Nijn: Minibridge wordt voornamelijk gegeven op de basisschool, leeftijdscategorie 9-12 jaar. Volgens mij is het juist het moment waarop ze naar de middelbareschool gaan het probleem. Het klaver en ruiten boekje (leer bridge met berry 1 en 2) wordt pas gebruikt bij 12 jarigen en die zitten al op de middelbare school.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

guus wrote:@Nijn: Minibridge wordt voornamelijk gegeven op de basisschool, leeftijdscategorie 9-12 jaar. Volgens mij is het juist het moment waarop ze naar de middelbareschool gaan het probleem. Het klaver en ruiten boekje (leer bridge met berry 1 en 2) wordt pas gebruikt bij 12 jarigen en die zitten al op de middelbare school.
Echt waar? Dan neem ik alles terug en beweer het tegendeel.
Ook wel logisch eigenlijk. Als puber heb je wel wat anders aan je hoofd dan minibridge... :?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: record aantal leden NBB

Post by HenkU »

@nijn11: Splitsen in wedstrijd- en recreatie lijkt me geen goed idee, want waar leg je precies de streep? Ik speel een wedstrijdsport (2e divisie viertallen) primair als recreatie. Wat ben ik nu? :) Krimp is ook niet zo'n goed idee, om te bieden wat je nu biedt heb je als bond een zekere omvang nodig, liefst nog iets groter om in aanmerking te blijven komen voor allerlei subsidies.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

HenkU wrote:@nijn11: Splitsen in wedstrijd- en recreatie lijkt me geen goed idee, want waar leg je precies de streep? Ik speel een wedstrijdsport (2e divisie viertallen) primair als recreatie. Wat ben ik nu? :) Krimp is ook niet zo'n goed idee, om te bieden wat je nu biedt heb je als bond een zekere omvang nodig, liefst nog iets groter om in aanmerking te blijven komen voor allerlei subsidies.
Ah. Het FIFA-argument om niet aan electronische hulpmiddelen voor arbitrage te doen... ;)
Dat is immers bij amateurvoetbal in Botswana niet mogelijk en de spelregels moeten voor iedereen gelijk zijn.

Maar duidelijk lijkt me wel dat er een groot mentaliteitsverschil is tussen bridgers die de A-lijn proberen te halen en bridgers die (bij wijze van spreken) de meesterklasse willen bereiken. Al is het maar dat de ene bridger aandachtig het spelregelboekje bestudeert en de andere het onderscheid tussen biedafspraak en spelregel niet kent. En is het is een groot probleem om beide doelgroepen te pleasen.
Verder snap ik niet waarom ik nou zo blij moet zijn met een grote bridgebond. Veel mensen die bridgen, ja leuk! Vooral doen! Maar verder? De schaakbond doet het met 25.000 leden en over gebrek aan uitstraling en aandacht heeft de schaaksport niet te klagen.
Mijns inziens zou een kleinere bond daadkrachtiger kunnen werken en ook op zo'n manier bridge meer als (denk)sport kunnen profileren. En dat zal weer meer jongeren aantrekken. Jouw grafiekje is het bewijs: hoe kleiner de bond, des te meer jeugdleden (absoluut, niet relatief)
Of je profileert je als seniorensport en wij hebben pech. Hoewel, zo lang duurt dat ook niet meer voor mij...
In ieder geval krijg ik een beetje jeuk van dat halfhalf gedoe. Ja, we stimuleren jeugdbridge, maar eigenlijk hebben we daar geen beleid voor en ook niet zo'n haast om beleid te maken. Zucht.

Iemand trouwens wel eens een bridgende neger of moslim gezien?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: record aantal leden NBB

Post by HenkU »

nijn11 wrote:
HenkU wrote:@nijn11: Splitsen in wedstrijd- en recreatie lijkt me geen goed idee, want waar leg je precies de streep? Ik speel een wedstrijdsport (2e divisie viertallen) primair als recreatie. Wat ben ik nu? :) Krimp is ook niet zo'n goed idee, om te bieden wat je nu biedt heb je als bond een zekere omvang nodig, liefst nog iets groter om in aanmerking te blijven komen voor allerlei subsidies.
Ah. Het FIFA-argument om niet aan electronische hulpmiddelen voor arbitrage te doen... ;)
Dat is immers bij amateurvoetbal in Botswana niet mogelijk en de spelregels moeten voor iedereen gelijk zijn.
Wat heeft dit er precies mee te maken? De spelregels zijn in de basis gelijk, een aas is een aas, maar in uitvoering verschillen ze behoorlijk afhankelijk van het niveau. Kijk maar naar de MK: schermen, veel uitgebreidere systeemkaarten en ik kan zo wel een aantal arbitrages geven die anders beslist worden.

Waar het mij om ging, is dat het heel moeilijk is om een streep te zetten waar wedstrijdsport eindigt en recreatiesport begint, dus dat maakt splitsen al moeilijk. En verder, welk voordeel heeft het splitsen in twee bonden? Ik kan zo gauw niets bedenken.

Iemand trouwens wel eens een bridgende neger of moslim gezien?
Ja, ik ken er, geloof ik, 3 waarbij ik van de moslim niet weet of die praktizerend is. Dit is trouwens wel een punt, 99% van de bridgers zijn boven modaal verdienende blanken, ook al beweert de NBB dat iedereen kan bridgen.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: record aantal leden NBB

Post by Eldert »

nijn11 wrote:Iemand trouwens wel eens een bridgende neger of moslim gezien?
Nog sterker; een van de Domboleden is moslim.

Maar verder ben ik het wel enigszins met Nijn11 eens. Zolang het gros van de leden bejaarde recreatiebridger is, zal bridge zo gezien worden. Vanuit de bond hoef je niets te verwachten.
(een goed voorbeeld is het 'Bridge'-blad, dat tegenwoordig voornamelijk over bridgereizen gaat).

Ik zie dus twee opties: Een nieuwe bond oprichten die zich wel op jongeren richt, of onszelf omhoogwerken binnen de hierarchie van de bond en zelf het bestuur vormen, zodat we ons op jongeren kunnen richten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

Eelco wrote:
Eldert wrote:
nijn11 wrote:Iemand trouwens wel eens een bridgende neger of moslim gezien?
Nog sterker; een van de Domboleden is moslim.
Ik snap dat je "neger" visueel kunt vaststellen, maar hoe doe je dat bij "moslim"? ;)
Douchen 8-) (in beide gevallen, volgens het cliché)

Overigens was de vraag retorisch bedoeld hoor.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply