record aantal leden NBB

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

record aantal leden NBB

Post by guus »

NBB heeft een recordaantal leden met 116.874. De groei komt met name uit BIC, Step en denke en doen.

Het is alleen triest om te zien hoe hard het aantal jeugdleden in de afgelopen jaren is gedaald en hoe weinig er eigenlijk nog maar zijn. Hoewel er misschien nog een aantal verstopt zitten in de ondersteunende leden. Het aantal van 298 actieve jeugdleden is toch wel bedroevend laag.

http://www.bridge.nl/documenten/Ledenta ... 1-2012.pdf
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: record aantal leden NBB

Post by Floris »

duidelijk geen reden voor een feestje bij de NBB lijkt me: gecorrigeerd voor de vergrijzing zal er geen groei in het aantal leden zitten...

iedereen kan zien waar de winst gehaald kan worden: het aantal jeugdleden is in 30 jaar met 80% (GOEDEMORGEN!!!) afgenomen!

wie maakt de NBB wakker?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

... behalve dan dat juist senioren een groeiende doelgroep is/zijn. Met veel meer geld dan jongeren. En veel meer vrije tijd om dat geld te besteden. Commercieel veel interessanter dus.
En ach, zo word je toch veel makkelijker juniorenkampioen?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: record aantal leden NBB

Post by guus »

Behalve dat als nederland met de top van de wereld wil blijven meedraaien ze toch zullen moeten investeren in jongeren. Het huidige Nederlandse team heeft het ook niet pas op hun 50ste geleerd.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

Maar om aan de wereldtop te blijven heb je helemaal niet zo veel jeugdbridgers nodig. Een topbridgecarriere duurt al gauw 30 jaar, en om vervanging te kunnen krijgen (voor een zestal) heb je dus eens in de vijf jaar een talent nodig. Aangezien bridgers in rotten van twee komen dus één paar per tien jaar.
Nou vooruit, iets meer. In de 18 jaar tussen de wereldkampioenschappen zijn er 5 van de 6 vervangen.

Nee, om nuttig te zijn voor de bulk van de (leden van de) bond is een jeugdbridger óf heel heel goed, óf een ideaal kleinkind (om de feel-goodfactor te verhogen). Alles er tussenin is maar lastig. Een combinatie van beiden is natuurlijk ideaal.

Voor de rest ben ik nooit cynisch hoor. ;)
(En ja, ik overdrijf natuurlijk schromelijk)

PS. In mijn tijd waren het er ook zo'n 300 of zo. NK jeugdviertallen met 10 teams (zonder voorrondes), dat soort dingen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: record aantal leden NBB

Post by HenkU »

Ja, ik dacht ongeveer hetzelfde en heb er een stukje over geschreven: http://bit.ly/zYXjoJ

Als je goed naar de cijfers kijkt, dan is het totaal aantal leden de laatste 10 jaar stabiel, er zijn 116,000 leden met een variatie van een half procentje of zo, het ene jaar wat meer, het andere wat minder. Dit staat haaks op het beleidsplan van de bond, dat uitgaat van een netto ledengroei voor de periode 2009 t/m 2012 van 10%. Er zouden in de afgelopen jaren dus zo'n 10,000 leden bijgekomen moeten zijn. Uit de cijfers blijkt dat dat niet zo is, een van de 3 doelen die de NBB zich voor de afgelopen jaren heeft gesteld, is dus niet gehaald. En, voordat iemand daarover begint, dit doel is gesteld rekening houdend met allerlei invloeden die negatief op de groei zouden kunnen uitwerken. De andere 2 doelstellingen (contributie op hetzelfde niveau en NL bij de top 8 van de wereld) zijn wel gehaald. Dat laatste is natuurlijk niet echt een verdienste van de NBB, meer van een groepje spelers (en een paar sponsoren), dat van de contributie is mooi maar in feite praten we hier over een verwaarloosbaar bedrag. Het aantal jeugdleden is sinds ik begonnen ben met bridgen (in 1979) met zo'n 80% gedaald: 1500 in 1979, 300 nu. Daar wordt ik ook niet vrolijk van.

Mijn grote vraag is: wat nu? We hebben een doel gesteld maar niet gehaald. Daar moeten m.i. de mensen die verantwoordelijk waren voor het beleid op worden afgerekend.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

HenkU wrote:... We hebben een doel gesteld maar niet gehaald. Daar moeten m.i. de mensen die verantwoordelijk waren voor het beleid op worden afgerekend.
Precies! Tegen de muur dat bondsbestuur! ;)

(blijkbaar toch nog 600 leden in mijn tijd)

Tja, bridge heeft nu eenmaal een muffe uitstraling en dat wordt er zo niet beter op. En met roepen dat bridge best heel leuk is hoor trek je jongeren niet weg van de (virtuele) pokertafel.
Wat dat betreft kun je denk ik de muffigheid beter juist extra belichten in de hoop dat bridge camp (of cult) wordt. Obscure hobby's doen het best goed (volgens mij zijn er bijvoorbeeld ruimschoots meer dan 300 fantasy roleplayers in Nederland - Obelix, help mij eens)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: record aantal leden NBB

Post by guus »

Misschien was de doelstelling die de NBB zichzelf had gesteld gewoonweg te hoog (district noord-holland vond dat in ieder geval wel). Verder zijn er natuurlijk meer doelen gesteld dan die jij hier hebt genoemd, wel was het een van de hoofddoelen. Een van die andere doelstellingen was het aantrekken van een goede marketing en communicatie medewerker. Het ontbreken van deze persoon (geen idee of er al een gevonden is) zal ook de nodige invloed hebben op je promotie activiteiten om nieuwe leden binnen te halen.

behalve een grijs en wollig imago kent Bridge een hoog ons kent ons gehalte denk ik. De meeste nieuwe leden bij ons op de club zijn kennissen of bekenden van en ik denk dat dat ook vaak zo werkt bij andere clubs. Verder is de overstap van cursus naar club vaak ook niet zo makkelijk. Veel clubs spelen een interne competitie met verplichte opkomst of/ en vaste partnership. Verder zijn er maar weinig clubs waar je zoals bij idefix kortere avonden kan spelen. Ligt het aan de bond of aan de manier waarop een avond wordt georganiseerd (en aan vast gehouden wordt dat het zo georganiseerd moet worden) waardoor mensen uiteindelijk geen lid worden.

Er schijnen tussen de 2000 en 3000 mini-bridgers te zijn (zijn niet opgenomen in de jeugdleden, maar als ondersteunende leden geloof ik), hiervan maakt maar een heel klein deel de overstap naar echt bridge. Op dit gebied lijken dus mogelijkheden te liggen om het aantal jeugdbridgers omhoog te krijgen. Verder blijft ook hier het ons kent ons gehalte hoog. De meeste bridgende jeugd heeft of bridgende familieleden of vrienden. In Nijmegen bv is een redelijk groep brigende studenten (waren ook bezig met het oprichten van een club geloof ik), maar dat is begonnen met een heel klein groepje bridgende studenten op de universiteit (of hogeschool).

Ook op onze laagdrempelige open avonden komen vooral kennissen van. Slechts een enkeling is dat niet (2 op de 25 ofzo).
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: record aantal leden NBB

Post by HenkU »

  • 10% ledengroei in de periode 2009-2012 is een van de 3 hoofddoelen. Om die doelen te bereiken, zijn
    er een aantal andere doelen gesteld, waaronder het aantrekken van een marketing persoon. Die
    persoon is er volgens mij inderdaad nog niet, waarom dit zo lang duurt weet ik ook niet en natuurlijk
    ben je er niet met 1 nieuwe man, het gaat ook om de manier waarop je als organisatie met een
    veranderende doelgroep om gaat.
  • Het getal van 10% is niet uit de lucht gegrepen. Belangrijkste bron van nieuwe leden zijn mensen tussen
    de 55 en 70 die na een werkzaam leven gaan bridgen. Die groep wordt ieder jaar groter, hou je het
    percentage dat van die groep gaat bridgen constant, dan zou de bond moeten groeien. Dat gebeurd dus
    niet.
  • Natuurlijk, de clubs bepalen hoe de clubavond eruit zien maar de NBB kan dat wel sturen. Vertel
    de clubs wat zij aan ontwikkelingen zien en doe suggesties hoe de clubs daarop in kunnen spelen. Dat is ook in het belang van de clubs.
  • De Idefix schema's zijn een mooi voorbeeld: prima idee, de bond heeft 1.5 jaar geleden gezegd dat ze dit willen overnemen maar het is er nog steeds niet. Dat schiet natuurlijk niet op.
O ja, in Nijmegen is de club gestart door een aantal studenten met begeleiding van een aantal mensen van de universiteit en de HAN. Het is inmiddels een club, maar een aantal paren speelt ook bij de gewone clubs.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: record aantal leden NBB

Post by nijn11 »

@HU De bond hoeft van mij niet te groeien. Eerlijk gezegd liever krimpen (of splitsen) - het beleid wordt nu sterk bepaald door de aandacht aan de recreatieve bridger (dat is immers de grote bulk). Dat levert ook een lastige spagaat op wat de spelregels betreft: voor mij mag het allemaal wel wat 'harder' en strenger (moet je maar niet zitten slapen), maar dat kun je de recreatieve bridgers niet aandoen.

@Guus Minibridge wordt vaak klassikaal gegeven op (of via) de middelbare school. Dat betekent dat Lars meedoet omdat Bente nu eenmaal ook meedoet. Daarvan blijft als iedereen gaat studeren niet zo heel veel meer van over. Dombo zou daarop in kunnen spelen door (bridge-)scholen aan te schrijven die minibridge geven, en flyers kunnen sturen met 'Ga je studeren in Utrecht? Kom dan bij Dombo kaarten')
Zoiets hebben we al eens eerder gedaan (destijds hebben we bridgeleraren aangeschreven) en dat leverde wel positieve reacties op. Geen leden, trouwens. Maar ja. Je kunt niet alles hebben :?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply