Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by K-J »

Laatste weekend viertallencompetitie 2e divisie

Voor aanvang van dit weekend stond Dombo 1 16 punten boven de streep. Enig rekenwerk leerde dat 20 punten uit de twee wedstrijden, die nog gespeeld moesten worden, voldoende zouden moeten zijn. Een haalbare opdracht, maar we moesten nog wel tegen twee sterke tegenstanders.
In de eerste wedstrijd was dat de nummer 1 (uiteindelijk ook gepromoveerd): BCO 3 met onder andere Rudi en Dirk in de gelederen. Een spannende wedstrijd werd (na een kleine voorsprong bij rust) toch verloren met 18-12 (zie bij het bieden een biedprobleem uit deze wedstrijd). Maar goed, doelstelling (10 punten pakken) ruim gehaald en zo hadden we nog 8 punten nodig in de laatste wedstrijd tegen APIH Buiten (de nummer 4 en al jarenlang vaste klant in de tweede divisie). Uit deze wedstrijd een soort van afspeelprobleem:

(sp) AH10862
(ha) A10
(di) HB10
(cl) H10

(sp) B
(ha) HB732
(di) A9
(cl) VB965

Het biedverloop (oost/allen), OW passen steeds:

KJ........Patrick
Zuid......Noord
1 (ha)......1 (sp)
2 (cl)......2 (di)
3 (cl)......3 (sp)
3 SA......4 SA
5 (cl)......6 SA
pas

De eerste zeven biedingen lijken me redelijk standaard. Patrick geeft een goede schoppenhand aan(mancheforcing) en Kees-Jan biedt zijn 5-5 (ha) / (cl) met ruitenstop (en hooguit een singleton schoppen). Het probleem voor KJ ontstond bij het 4SA bod van Patrick. Was dat kwanti (dan had hij een vrij opgelegde pas) of vroeg Patrick keycards met schoppen als troef? Zoals zovaak dacht KJ het één (keycards vragen) en Patrick het ander (kwanti) en zoals zovaak kwamen ze in een slem dat weliswaar niet dicht was, maar ook niet kansloos.
West starte met een kleine ruiten. Deze was voor de (di) B in de dummy. (cl) H werd door oost genomen met de aas, waarna oost ruiten naspeelde voor de (di) A.
Hoe zouden jullie verder spelen?

O ja, om jullie niet helemaal in spanning te laten zitten over het eindresultaat. De beide Dombo-paren (Wim en Remco & Patrick en KJ) waren vandaag twee uitersten aan het firmament en in deze wedstrijd helemaal, wat tot uitdrukking kwam in de butleruitslag van de laatste ronde:
Wim en Remco -40, Patrick en KJ +75 (ugh! :twisted: )
Dit resulteerde in een mooie 20-10 overwinning en een fraaie 6e plek met precies 200 punten uit 13 wedstrijden (15,4 gemiddeld). Dombo 1 dus gehandhaafd in de tweede divisie :D
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by Martin »

Hoe zo zijn de eerste 7 biedingen redelijk standaard? Ik vond 3 (di) handiger dan 3 (sp). Dat geeft maat de gelegenheid om 3 (ha) te bieden met iets als:
(sp) B
(ha) HVB32
(di) 93
(cl) AVB95
Een doubleton (sp) zal maat na 3 (di) ook wel bieden.

Hendrik.Martin
Zuid......Noord
1 (ha)......1 (sp)
2 (cl)......2 (di)
3 (cl)......3 (di)
3 SA......4 SA
a.p.

P.S. Hendrik had weinig problemen om 4SA+2 te maken na een (di)-start, maar voor ons boeide die 12e slag niet zo.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by K-J »

3 (sp) omschrijft je hand toch wel duidelijker dan 3 (di), zeker na je 4SA bod verwacht je partner niet echt meer een schoppenbakkleur bij je.
Dat je makkelijk 12 slagen haalt in 4SA wil ik wel begrijpen. Schoppensnit (als die goed zit) levert 12 slagen op, de hartensnit de goede kant opnemen en je bent al binnen. Een verkeerde snit nemen is echter directh down. Dus de vraag is hoe kan je je kansen zo goed mogelijk combineren in 6SA.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by een domme aap »

Wat vriendelijk dat ze klaveraas gelijk nemen. Nu kan je inderdaad wat dingen combineren... Maar, dat is toch niet zo makkelijk... Je wilt namelijk eerst die derde ruiten meenemen, en daarna je klavers draaien om te kijken wie er gaat zweten. Het probleem is echter de secce schoppenboer. Je kan namelijk niet meer de schoppensnit nemen, op het moment dat je de dummy van alle entrees hebt beroofd. Dus, moet je andere kansen combineren.
Ik zou in slag 4 schoppenaas en schoppenheer cashen (als die V dubbel valt ben ik er al). Maar, met mijn geluk zit dat niet zo - dus ga ik verder met ruitenheer oprapen en dan klavers draaien:

T8
AT
-
-

-
HB7
-
5

Op de laatste klaveren gooi ik in dummy SC 8 weg (snif). Ik moet echter nog steeds kiezen of de dwang heeft gewerkt (SC V bij HA V), maar dat kan ik aan het gepluk aan tafel van mijn tegenstanders misschien wel 'lezen'. Als niemand problemen lijkt te hebben, speel ik hartenaas en hartensnit.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by Martin »

Stel dat maat 4 (di) biedt met een 0535 (is dat zo opgelegd?), heb je dan een slechter zicht op het spel dan als je was begonnen met 3 (sp) en maat 3NT biedt?

Ik snap ook wel dat 3 (sp) je kaart prima omschrijft, maar wat moet maat doen met

- een singleton (sp) zonder (di) stop met a) een minimum, b) overwaarde.
- een doubleton schoppen mee met c) een minimum en d) overwaarde.

Ik wilde daarom mijn maat net wat meer lucht geven door 3 (di) te bieden.
Ik was bang voor een biedverloop
Hendrik.Martin
Zuid......Noord
1 (ha)......1 (sp)
2 (cl)......2 (di)
3 (cl)......3 (sp)
4 (cl)...
waarna het bieden erg mistig wordt. Is 4NT nu azen vragen voor klaver of kwanti?
Als het kwanti is, is 4NT in
3 (cl)......3 (sp)
4 (cl)...... 4 (di)
4 (ha)......4 NT
nu azen vragen voor de klaver?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by basm »

Tja, qua slimme speelwijze is dit veel te moeilijk voor mij, gelet op de gebrekkige communicatie zou ik in slag 4 direct maar de schoppen boer op tafel gooien voor de schoppensnit.

Als ik het simpel bekijk is de kans op een snit goed 50%

De speelwijze van Dennis neemt de snit (50%) plus de kans dat (sp) V dubbel zit (wat is dat: 16% van de resterende 50%?), maar daar gaat weer af de kans dat de klaveren 5-1 zitten (4% van het restant?) dus 50 + 8 - 2 = 56% (ik schat maar wat), plus Dennis neemt misschien ook nog een paar procentjes mee vanwege het lezen van de tegenstanders, komt hij op zo'n 60%.

De speelwijze van Willem neemt geen snit maar de kans dat beide vrouwen in één hand zitten (50%) plus van de kans dat één van de 2 vrouwen dubbel zitten, wat zal dat zijn: 20% van die resterende 50, dus 60+10% = 60%?

Mogelijk dat mijn percentages helemaal mis zitten, maar ik kom dan uit op een verbetering van maximaal 10%, misschien net ietsje meer maar veel gekker zal het niet zijn. Belangrijke percentages in zo'n wedstrijd, maar ik kan er mee leven dat ik dat er in dit geval niet uit zou halen. Bovendien vrees ik dat als ik zo iets zou proberen, de kans te groot is dat ik een fout maak, waardoor het zeker down is. Dus dan maar voor de simpele 50% kans.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by K-J »

Het hele spel lag als volgt:

............ (sp) AH10862
............ (ha) A10
............ (di) HB10
............ (cl) H10
(sp) V75................. (sp) 943
(ha) V986................ (ha) 54
(di) V32................. (di) 87654
(cl) 832................. (cl) A74
............ (sp) B
............ (ha) HB732
............ (di) A9
............ (cl) VB965

Kees-Jan volgde de lijn van Dennis. Hij nam (di) A, cashte (sp) AH en draaide de klavers af (gelukkig zaten ze niet 5-1). In slag 12 had hij dus een lastige beslissing, maar aangezien west twee hartens had weggegooid (hij moest wel) leek het er wel heel sterk op dat hij was begonnen met 4 hartens en (sp) V-derde, dus KJ speelde op de dwang en maakte dus 12 slagen.
Overigens werkt de speelwijze van Willem op dit spel ook en zelfs de simpele snit van Bas levert gewoon 12 slagen op.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Dombo 1 blijft in de tweede divisie!

Post by nijn11 »

Eigenlijk levert iedere enigszins normale speelwijze wel 12 slagen op...

Nog gefeliciteerd overigens!
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply