White House Juniors 2012 (2)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

White House Juniors 2012 (2)

Post by Floris »

hrmm... Het begint op een traditie te lijken dat Frits en ik bij internationale toernooien beginnen met de laatste plaats... De eindstand van gisteren had dan ook weer de vertrouwde droevige aanblik.

we slapen er echter geen minut minder om. De sfeer en het weer maken veel goed. bovendien ervaren Frits en ik weer dat we groeien als bridgers. zeker niet onbelangrijk.

Goed, de eertse wedstrijd bracht niet helemaal wat we ervan gehoopt hadden. Tegen Nederland Rood (dat uitgezonden werd op BBO) haalden we geen imp! omdat er echter ook een paar washes waren hielden we er nog 2 vips aan over... een juniorenhandje uit die wedstrijd:

Noord:
(sp) A6
(ha) T98764
(di) B98
(cl) T5

Je bent niet-kwetsbaar tegen wel. Je hoort partner openen met 3 (di) en rechts geeft een sterk twee-kleurenspel (sp) - (cl) aan. wat doe je?
Beide noordspelers besloten tot een 5 (di) . dit leek mij niet goed: partner heeft ongetwijffeld doorgezakte bagger en een slem is met (sp) A nog lang niet zeker voor de oppies. aan beide tafels werd gedubbelt. Gerbrand Hop liet zien waarom hij in het Nederlands team speelt en wij niet: hij pakte de ruitens wat gehaaider aan: met B98 tegenover AH7432 speelde hij de B voor (de bekende "lok-homo truc") waarmee hij het 0-4 zitsel tackelde. hierdoor ging hij 'slechts' voor -800 en wij voor -1100...

De tweede wedstrijd was tegen Finland. Nu mochten wij voor het eerst aantreden. Deze wedstrijd liep voorspoedig en een 16-14 overwinning was het gevolg.

De derde wedstrijd was tegen het sterke zweden. Deze partij gaf ik hoogst persoonlijk uit handen: na een ongestoord biedverloop zit ik (kwetsbaar) in 3SA (Zuid):

(sp) BT7
(ha) AT6532
(di) 5
(cl) H87

(sp) H942
(ha) -
(di) AH987
(cl) AVB6

West start met (di) 3 (1,3,5) via de 5 voor de T. Nu moet er wel bij gezegd worden dat in de voorgaande spellen de zweden waanzinnig veel tijd genomen hadden en ik dus een beetje tempo wilde draaien (en dat is dus precies mijn zwakke punt). ik telde snel 1 harten-, 2 ruiten- en 4 klaverslagen. ik redeneerde gehaast dat ik zeker een ruitenslag kon maken en dat de schoppenslag vanzelf wel zou komen. ik stapte op en speelde ruiten terug. West won, en vond de dodelijke hartenswitch van (ha) 8.
Op het eerste gezicht lijkt het niet zo veel uit te maken of je schoppens of ruitens gaat ontwikkelen. voor beide moet je 2x van slag... schijn bedriegt:

------------ (sp) BT7
------------ (ha) AT6532
------------ (di) 5
------------ (cl) H87
(sp) - ---------------------- (sp) AV8653
(ha) VB87 ----------------- (ha) H94
(di) VB643 ---------------- (di) T2
(cl) T942 ------------------ (cl) 53
------------ (sp) H942
------------ (ha) -
------------ (di) AH987
------------ (cl) AVB6

als ik in slag twee een schoppen had gespeeld was niet West, maar Oost aan slag gekomen. en die kan noch harten inspelen (blokkade), noch zijn partner op tijd bereiken om dat te doen. tel maar na!

Mede door deze -11 hielden we slechts 6 vips over aan deze ontmoeting met Zweden. Er volgde nog een wedstrijd tegen Croatië, waar ik (godzijdank!!!) niet veel van heb meegekregen omdat ik mijzelf horizontaal geprojecteerd had op een bankje, teneinde mezelf op te laden voor de wedstrijd tegen Engeland <20.

Nadat we "een rond getal" hadden geïncasseerd tegen de Croaten verliep die wedstrijd overigens ook niet fijn: we hielden er slechts 4 vips aan over. wel vermeldenswaardig is de volgende freakhand die ik die wedstrijd opraapte:

(sp) 86532
(ha) -
(di) AHVBT752
(cl) -

je zit in tweede positie en dan wordt er ook nog eens 1 (sp) (!!!) geopend door rechts.
Van dit soort handen ga ik altijd heel dom bieden... Ik keek even naar de kwetsbaarheid (niemand) en trok het Neandertaler-bod van 5 (di) uit mijn bakje. mee eens?
Links legde daar vervolgens maar een rood kaartje op waarna ik -100 kon schrijven.
Mijn 5 (di) -bod was echter wel winnend: aan andere tafels werd een paar keer met 4 (di) gevolgd (vuile lafbekken!) waarna sommige tegenstanders er toch nog in slaagden het uitstekende 6 (cl) te bereiken!

morgen weer een verslag. hopelijk met iets meer vips in de tas dan vandaag :p . Overigens moeten jullie voor een uitgebreid verslag de nieuwe e-dommy afwachten.

tot morgen!
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: White House Juniors 2012 (2)

Post by Tijntje »

Goed verhaal weer! Nou nog bridgen zoals je vertelt ;)
Met die laatste hand is 'vuile lafbekken' nog mild uitgedrukt voor het 4 (di) bod, maar je echte gedachten komen vast niet door de censuur. Ik vind 6 (di) beter dan 4 (di) , maar ja, ik ben geen junior en ik bied dus wat hoger. Oh, wacht :roll:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply