White House Juniors 2012 (3)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

White House Juniors 2012 (3)

Post by Floris »

Gisteren kon ik helaas geen tijd vinden om een verslagje te schrijven. vandaag lukt me dat gelukkig wel.

Over eergisteren kan ik weinig melden, behalve dat het voor ons team een goede dag was: we haalden 3x zoveel punten als maandag en de een-na-laatste plaats kwam in zicht.

Maar dan gisteren: een rampdag voor Frits en voor mij.
Het "aan-de-bar-verhaal van de dag" kwam bijvoorbeeld van ons: na een misverstand over een Gambling 3SA ging ik kwetsbaar 10(!) down in 5 (cl) . Dat was dus -1000 in een spel waar het eigenlijk om de deelscore had moeten gaan.

Naast dit biedmisverstandje, ook nog een staaltje "afspel-voor-debielen": het contract is 4 (ha) te spelen door zuid.

(sp) A96
(ha) VB72
(di) A863
(cl) T2

(sp) H54
(ha) T8654
(di) H
(cl) HVB6

De uitkomst is een kleine schoppen. Je hebt 2 harten-, 1 klaververliezer en je schoppenloser kan weg op (di) Aas. simpeler kan het haast niet. Ik pak de schoppen met (sp) H en speel snel een kleine harten na :oops: (inderdaad: het kenmerk van de debiel :roll: ). Toen West opstapte met (ha) H en een tweede rondje schoppen inspeelden was ik formeel down. Ik pakte met (sp) Aas, herstelde mijn pokerface, speelde een kleine ruiten naar (di) H en spleede de kleine (cl) . Nu was het West die zat te blunderen door (cl) Aas een rondje op te houden 8-) waardoor (cl) 10 de slag won en op (di) Aas alsnog de schoppenloser weg kon :lol: .

Zaten we dan alleen maar te kutten? nee, er kwam ook een leuke dosis pech om de hoek kijken:
Nederland Wit - Polen. Ik raap kwets tegen niet mijn tweede 8-kaart ruiten op:

(sp) -
(ha) 9
(di) AH987642
(cl) T975

partner past en de Pool rechts van je opent een Poolse 1 (cl) (normale klaveropening, of sterk). Blijkbaar is het leuk om te openen in mijn 2e kleur... Ondanks de kwetsbaarheid besluit ik tot wat fors 5 (di) -bod. er zal vast wel een manche in een hoge kleur voor ze inzitten en zelfs slem sluit ik zeker niet uit.
Na 1x rood en 3x groen legde partner NATUURLIJK een maximale dummy met een 5-5 hoog neer... ik ging weer voor -500 terwijl er dus niks in zit.

Even later flikken de Polen mij weer een trucje. ik raap (wel tegen niet) de volgende hand op:

(sp) 64
(ha) B
(di) AHB542
(cl) HB72

Frits opent 1 (sp) (zoals bekend bij ons maximaal 15 punten) en rechts volgt 3 (ha) ... wat nu? ik besluit te beginnen met een doublet om 3SA niet voorbij te gaan. Frits legt 4 (sp) neer. moet ik nu nog wat ondernemen?
ik besluit tot een pas. partner had:

(sp) AHVT52
(ha) A54
(di) 986
(cl) V

na de uitkomst van (di) V schreven we +710 (tegen UITERAARD -1430 aan de andere kant). waar had de pool mee gepreempt? nou hiermee:

(sp) 97
(ha) VT9873
(di) VT
(cl) 643

ik heb er maar een melding van gemaakt bij het Polenmeldpunt van de PVV

Tot slot nog dit snoepje:

W/-
--------------- (sp) -
--------------- (ha) HB52
--------------- (di) HBT763
--------------- (cl) V87
(sp) T965 ------------------ (sp) HV7432
(ha) AV8763 --------------- (ha) -
(di) V4 --------------------- (di) 5
(cl) 6 ----------------------- (cl) ABT542
--------------- (sp) AB8
--------------- (ha) T94
--------------- (di) A982
--------------- (cl) H93

Ik besloot dat dit het moment was om de Westhand met een wat ongedisciplineerde multi 2 (di) te openen. Niet bepaald in de roos zullen we maar zeggen... de Poolse Noord volgde met 3 (di) , en Frits zat met z'n reet voor het blok: aangezien wij voor deze situatie geen aparte afspraken hanteren, zou een direct 4 (sp) 'pass or correct' zijn. Hij besloot daarom een rondje te passen om daarna 4 (sp) te gokken. Zuid legde nu echter 3SA op tafel!. Frits wilde daar al bijna automatisch 4 (sp) op leggen, maar keek nog eens goed in zijn kaart: 'waar moet 3SA op binnenkomen? partner blokt de hartens en ik heb zelf de zwarte kleuren...' Ongetwijfeld ook mede ingegeven door het eerdere misfortuin legt Frits toch maar een paskaartje neer.
Ik startte nog wel (sp) T, maar 3SA is pletterdood. Aan de andere kant nemen de Polen wel uit met 4 (sp) , en dat is net zo pletterdood !!! dat was -880...

Tot Morgen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: White House Juniors 2012 (3)

Post by guus »

Toch een mooie eindscore na het wat stroeve begin en ondanks een deze spelletjes nog een nette 64 plek in de butleruitslag.

@Eelco: Frits en floris hebben geen beide majors opening in hun systeem zitten bij mijn weten.

Veel plezier nog vandaag!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: White House Juniors 2012 (3)

Post by K-J »

Zie ik het nu goed dat er een onderlinge clash tussen beide Domboparen heeft plaatsgevonden op het White House? Daar willen wij natuurlijk alles over weten! :twisted:
Post Reply