junioren EK Vejle (1)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (1)

Post by Floris »

Vandaag was de busreis. een tripje van zo'n 9 uurtjes. het reisgenootschap bestaat uit zo'n 50 Nederlandse jeugdspelers uit alle categoriën: Girls, Juniors, aspiranten en zelfs nog jonger. De oudsten zijn 25, de jongste is 11.
Zoals verwacht hebben we ons geen moment verveeld: voor aanvang kregen we al oefenmateriaal uitgedeeld 'om de uurtjes te doden'. en gedurende de reis werd er een parentoernooi gespeeld. Dit was mede mogelijk omdat de bus 8 kaarttafels bezat :) Bij die gelegenheid eindigde beide Dombo paren keurig in het midden met net iets boven de 50% en net iets onder de 50%.

Voorafgaand an het "bustoernooitje" speelden de Domboërs een onderling partijtje tegen elkaar. Daarin kwamen we een leuk spel tegen:

Zuid (Wouter) was de dealer en het bieden ging:
(1 (sp) ) - pas - (2 (sp) ) - a.p.
Frits mag starten en start met (di) B (hoogste interne serie, hoogste doubleton). De dummy en mijn hand:

(sp) T75
(ha) A974
(di) 87643
(cl) A
----------------- (sp) 6
----------------- (ha) T853
----------------- (di) HV5
----------------- (cl) HVB42

(di) B gaat via de (di) 3 en (di) 5 naar (di) A van Wouter. die speelt nu een tweede ronde ruiten. Frits zet (di) 9, dummy een kleintje en nik neem noodgedwongen over met (di) V. Wat nu? De oplossing staat verderop in mijn verlsag (in het licht blauw! dus selecteer de zaak om te zien wat er aan de hand was).

Zoals al eerder opgemerkt werd er dus een parentoernooitje in de bus gehouden. Frits (west) liet zich van zijn moedigste kant zien:

paren/Z/OW
----------------- (sp) Hxx
----------------- (ha) HVBxx
----------------- (di) xx
----------------- (cl) xxx
(sp) VBxxx ------------------- (sp) xx
(ha) xx ----------------------- (ha) xx
(di) VBxxxx------------------- (di) x
(cl) - -------------------------- (cl) HBxxxxxx
----------------- (sp) Axx
----------------- (ha) Axxx
----------------- (di) AHxx
----------------- (cl) AV

We speelden tegen een eertse divisie speler en tegen de jongste deelnemer. het biedverloop: (NOZW)
------------------ (2SA) - pas
(3 (di) ) - pas - (4 (cl) ) - pas
(4SA) - pas - (5 (cl) ) - DBL! (inderdaad... op een renonce! :twisted: )
(...6 (ha) ) - a.p.

Om het laatste bod maar even te verklaren: Noord was de jongste inzittende van de bus en had nog niet zo veel ervaring met gebroken transfers. Hij wilde geen risico nemen en bood daarom zelf maar 6 (ha) . Uiteraaard nam ik niet uit met 7 (cl) .
Zoals het spel ligt is 6 (ha) alleen down met een klaverstart. dankzij de moedige uitkomstdubbel van Frits had ik totaal geen moeite die te vinden. :). een topje.

De top aan de andere kant ging overigens naar Wouter en Ludo. zij zaten NZ en bij hun ging het bieden:
------------------- 2SA - (3 (di) )!
dbl - (4 (cl) )!? - dbl - (4 (sp) )!!?
dbl - (5 (cl) )!!? - dbl - (5 (di) )!!!???
dbl - a.p.

Het tegenspel verliep niet eens optimaal maar toch mochten W&L +1100 schrijven. Genoeg om boven de +980 van 6 (ha) (in Zuid!) te winnen. Saillant detail: de overactieve bieders wonnen het toernooi!!!

Dan even de oplossing van het spelletje aan het begin:

----------------- (sp) T75
----------------- (ha) A974
----------------- (di) 87643
----------------- (cl) A
(sp) HB82 -------------------- (sp) 6
(ha) HB2 --------------------- (ha) T853
(di) B9 ------------------------ (di) HV5
(cl) 9753 --------------------- (cl) HVB42
----------------- (sp) AV943
----------------- (ha) V6
----------------- (di) AT2
----------------- (cl) T86

Tja ik zat even te denken wat partner nu precies wilde... hij had duidelijk lengte in troef dus hij zit waarschijnlijk niet op een (di) -aftroever te wachten. bovendien speel ik daarmee zijn kleur vrij. (cl) Aas uit de dummy pesten wil ik ook niet, want dan gaat wouter zijn kleine troefjes te gelde maken. Met het oog op dat laatste speelde ik toch maar schoppen door. via de 9 voor de B van Frits. Die speelt nu (cl) na. Nu is wouter kansloos. De enige kleur die hij kan terugspelen om in zijn hand te komen is schoppen naar zijn Aas. maar dan moet hij met de belangrijke (sp) T een klavertje vertroeven, waardoor (sp) 8 (wat een belangrijke kaart is dat toch!) promoveert tot slag. Hij ontkomt niet aan 6 verliezers (3 (sp) , 2 (di) , 1 (cl) of 2 (sp) , 2 (di) , 2 (cl) ).
Wouter had overigens zijn contract kunnen maken door (di) B de eerste slag te duiken. Als Frits dan (di) na speelt is het gemaakt.


Ik ga nu snel even voetbal kijken (t staat al 1-0!). Dat voetbal wordt in dit hotel trouwens uitgezonden op een enorm groot scherm!

morgen wat meer over het hotel en de omgeving. Tot morgen!
Jannes

Re: junioren EK Vejle (1)

Post by Jannes »

Nobody likes a smartass... Maar toch, een leuk dwangetje kan ik niet laten glippen.

Oost is (cl) gestart (snit) en getroefd. Wat West ook terugspeelt, je kunt altijd twee rondjes troef trekken, de (di) dreiging isoleren door er eentje in te troeven (eigenlijk niet nodig), een (cl) in dummy troeven, en dan de rest van je troeven op tafel dumpen totdat je deze positie hebt bereikt:

----------------- Hxx
----------------- x
----------------- -
----------------- -
VBx ------------------- Doet
- ---------------------- Er
V ------------------- Niet
- ----------------------- Toe
----------------- Axx
----------------- -
----------------- x
----------------- -

Op de laatste (ha) uit Noord kan Zuid een (sp) kwijt en West zit geslacht.

Veel succes in Vejle!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (1)

Post by K-J »

Mooi eerste verslag, Floris, ik heb het met plezier gelezen. Leuke spelletjes ook! Nu moet ik alleen mijn belofte nog nakomen en je wijzen op je bridgetechnische misstappen :twisted: . Helaas heeft Jannes al het gras voor mijn voeten weggemaaid bij het 6 (ha) spel (altijd leuk zo'n dwangetje).

Dus moet ik het maar met het 2 (sp) spelletje doen.

----------------- (sp) T75
----------------- (ha) A974
----------------- (di) 87643
----------------- (cl) A
(sp) HB82 -------------------- (sp) 6
(ha) HB2 --------------------- (ha) T853
(di) B9 ------------------------ (di) HV5
(cl) 9753 --------------------- (cl) HVB42
----------------- (sp) AV943
----------------- (ha) V6
----------------- (di) AT2
----------------- (cl) T86

(di) B voor de aas en ruiten terug. Nu speelt oost schoppen na voor de boer van west, waarna west klaveren speelt voor de aas in de dummy. Je geeft nu aan de zuid kansloos is, omdat hij alleen kan oversteken naar zijn hand door schoppen naar de aas te spelen. Maar waarom wil zuid oversteken naar zijn hand? Het maken van klaveraftroevers was het plan toch niet? Die ruitens moeten hoog worden en dus speelt zuid nog een rondje ruiten. Oost aan slag kan nu het beste harten inspelen, maar zuid kan in de dummy pakken en op de 4e ruitenronde zijn hartenverliezer dumpen. Met een klaveraftroever komt zuid nogmaals in de dummy en dan kan hij op de 5e ruiten zijn laatste klaveren lozen. West mag die ruitens steeds aftroeven, maar OW komen niet verder dan drie troefslagen en twee ruitenslagen, dus 2 (sp) contract! :D

Ik kijk alweer met plezier uit naar je volgende verslag :twisted: (Nee hoor, dat meen ik serieus! ;)).
Succes met de eerste wedsstrijden!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: junioren EK Vejle (1)

Post by Floris »

Ojee... het gaat niet goed zo... twee incorrecte analyses al :s

maar ik zal aan wouter doorgeven dat ie het spel slecht afspeelde ;)
Post Reply