junioren EK Vejle (2)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (2)

Post by Floris »

Vandaag was voor ons nog een 'voorbereidingsdag'. Voor 14 medereizigers was er vandaag echter werk aan de winkel: de eerste helft van de mixed stond op het program. 51 paren deden mee en na 40/80 spellen ziet het er goed uit voor Nederland: 6 paren bij de top 20! :lol:

In de tussentijd namen de Domboërs nog even de systemen door. 's middags speelden Frits en ik een toernooitje van 14 spellen, terwijl wouter de middag al kibitzend in de speelzaal versleet. Ik vermoed ernstig dat dit in meer of mindere mate te maken had met de uiterlijke verschijning van (metname, maar niet uitsluitend) de Poolse dames. Ludo's bezigheden van de middag zijn mij een beetje ontgaan. ik vermoed dat hij ook gekibitzt heeft.

Op dat onderlinge middagtoernooi waar ik net over sprak deed ik alles fout wat ik ook maar enigszins fout kon doen: dom bieden, dom afspelen, en dom tegenspelen. De slagen vlogen me om de oren. En als ik het een keertje niet fout deed, was mijn partner paraat om mijn taak waar te nemen. Uiteraard deden we dit expres om het zelfvertrouwen van onze medelanders te boosten. Nou... dat is gelukt. alle spelers wisselde opgewekt van tafel als ze tegen ons gespeeld hadden. We hielden er aan het eind 32% aan over of zoiets... :s

ter illustratie:

(sp) VT53
(ha) T632
(di) H9832
(cl) -
-----------------
-----------------
-----------------
-----------------
(sp) A42
(ha) AVB
(di) VBT4
(cl) A74

het begin van het biedverloop begint onschuldig: (alleen NZ weergegeven)
1 (cl) (16+ hcp) - 1 (di) (0-8 hcp)
1SA (16-19, bal.) - 2 (cl) (Stayman)
2 (di) (geen 4krt) - ...

in plaats van met 2SA te inviteren kiest Frits nu voor 3 (di) ! dat is ook inviterend, maar daarbij zegt hij dat hij denkt dat 5 (di) een beter plan is dan 3SA. Een UITSTEKEND bod: met klaveren uit gaat 3SA inderdaad ernstig onder de tram terwijl 5 (di) altijd spel heeft (zit overigens niet met de schoppenhonneurs allebei in Oost)...
Gelukkig was ik er als de kippen bij om dat om zeep te helpen: ik vond mijn hand zo mooi worden met VBTx mee en alle zij-azen dat ik besloot om 4SA uit mijn bak te trekken (RKC voor ruiten). Dat is al ruimschoots overdreven, en in paren ronduit dom. Gelukkig vond Frits dat ie dit kon overtreffen door een groen kaartje op 4SA te leggen :s
West kwam met (sp) 7 uit (wat bleek van een doubleton te zijn geweest!) en de zaak eindigde in -3 waar de rest 3SA -2 ging.

Na de treurige uitslag had ik mijn partner voor een uurtje in de moppermodus gekregen. Logisch: ik had dik gewonnen in de strijd wie de meeste tegenstanders blij kon maken, en frits kan bij dat soort dingen blijkbaar slecht tegen zn verlies ;)
Frits verdween even naar zijn kamer, terwijl ik de ellende van me af probeerde te spelen door een potje te voetballen met de andere Nederlanders. Daar werd ik overigens direct omgedoopt tot "de dikke Belg". Gelieve deze geuzenaam niet over te nemen.

's avonds toch maar weer wat geoefend met wouter en onze begeleider Agnes.

O/OW
----------------- (sp) Axx
----------------- (ha) K5432
----------------- (di) 8
----------------- (cl) VTxx
(sp) Vx --------------------- (sp) x
(ha) xx --------------------- (ha) Vxx
(di) ABxxxx ---------------- (di) HVxxxx
(cl) xxx --------------------- (cl) Bxx
----------------- (sp) HBTxxxxx
----------------- (ha) ABT
----------------- (di) -
----------------- (cl) AKx

Het bieden verliep ietwat merkwaardig:
wouter - dunne belg - Agnes - dikke belg
2 (cl) - 2 (di) - pas - 2 (ha)
pas - 3 (sp) - 5 (di) - 6 (sp)
a.p.

2 (cl) was zwak voor ruitens of sterk.
2 (di) was een infodubbel op ruiten
Agnes was blijkbaar niet helemaal zeker van de betekenis van 2 (cl) , gezien haar eerste pas.

In 6 (sp) (uitkomst (di) H) doet Frits het nu goed door eerst alle troeven af te draaien om zo de winnende beslissing in klaveren te vinden... De hartenbeslissing werd zo overbodig. Hadden we toch nog iets goed gedaan vandaag.

Tot Morgen,

Floris
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (2)

Post by K-J »

Goed verslag alweer, Floris en met deze twee vlekkeloze analyses is de stand nu 2-2 (dat in het laatste spel west niet met (di) H kan zijn gestart zij je vergeven). :D
Voor de rest: hou Wouter wel gefocust op het bridgen, hè! Die Polen doen er blijkbaar alles aan om zijn voorbereiding in het honderd te laten lopen :mrgreen:
O ja, en wat voetballen betreft zou België het op het EK zeker niet slechter gedaan hebben dan Nederland, dus ik zou trots zijn op deze geuzenaam ;)
Post Reply